xracer Skrevet August 25, 2017 Share Skrevet August 25, 2017 Har alltid brukt den dyreste Castrol edge olja 0w-30 på bil 1, men det er fordi jeg har fått den til halv pris av butikken. Tar litt tid å finne den billig så det jeg lurer istede på 0w-40 olja til Biltema som er ACEA A3/B4 (viskositetsstandard) og BMW longlife-01 godkjent som er 2 viktige standarder. Det eneste den ikke spesifiserer er ACEA Cx standarden som har med catalysator compatibilitet. C1-C5 standardene har som eneste forskjell HTHS Viscositeten fra 2.9 til 3.5 mPa*s. Dette er sikkert også en viktig standard, så spørsmålet er om man kan gå ut ifra at Biltema oljen har en eller annen C-standard i godkjenningen, bare at Biltema ikke har fått dette med i beskrivelsen? Tror jeg prøver den på Bil 2 sammen med et originalt oljefilter da motoren har gått 335k. Man skal ikke spare inn på olja, men må kutte kostnader akkurat nå. Uansett, hvis denne olja krøller til motoren min, da skal Biltema få høre det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet August 25, 2017 Share Skrevet August 25, 2017 Ved den km standen ville jeg svitsjet til 5w40 olje. Enten castrol eller mobil1 3000 Men det er ingen fasit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet August 25, 2017 Share Skrevet August 25, 2017 Det gleder meg å lese at du har 335k på maskinen. Håper det er en M54B25 som jeg har, for jeg er på bare 178k. Jeg har nettopp skrevet i en tråd litt lenger nede at jeg har skiftet olje 6 ganger på ca 42 000 km, for jeg tror ikke at BMWs serviceintervaller er gunstige. Oljen har vært Mobil 3000 Super X1 5W/40 som er BMW Longlife 01. Før 2014 har det vært Valvoline og Castrol og muligens Shell en gang. Biltema hadde jeg brukt i din situasjon. Lange skiftintervall ville jeg unngått. Håper Biltema ikke får høre noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 25, 2017 Forfatter Share Skrevet August 25, 2017 6 hours ago, orala said: Det gleder meg å lese at du har 335k på maskinen. Håper det er en M54B25 som jeg har, for jeg er på bare 178k. Jeg har nettopp skrevet i en tråd litt lenger nede at jeg har skiftet olje 6 ganger på ca 42 000 km, for jeg tror ikke at BMWs serviceintervaller er gunstige. Oljen har vært Mobil 3000 Super X1 5W/40 som er BMW Longlife 01. Før 2014 har det vært Valvoline og Castrol og muligens Shell en gang. Biltema hadde jeg brukt i din situasjon. Lange skiftintervall ville jeg unngått. Håper Biltema ikke får høre noe. Jeg skal ikke ha æra for at den har gått det den har gått. Har nettopp kjøpt den. Men har forøvrig noe definitivt interressant til deg angående M54 motorene. Mine har M52TU motorene. En ting er sikkert og at det jeg sier nå er ikke noe fasit angående disse motorene og det vil helt sikkert være allverdens hendelser med begge motortypene, men jeg valgte M52TU fordi jeg fikk viktig info via YT om dette og samtidig fordi jeg ville helst ha M54 teknologien foran M52 non TU. Det eneste jeg kan si til deg om M54 er det samme som hvilken som helst motor. Skift olje/filter/kjølevæske ofte og kjør normalt med motoren hvis du vil den skal vare lengst mulig. Skal du ha det "morro" med motoren så kan jo det føre til ting selvfølgelig. Det vil være opp til deg da Uansett, ta en god kikk på video'en under. Den vil fortelle deg noe viktig om disse motorene. M52TU vs M54 Lykke til! orala og Eirik Viste reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 25, 2017 Forfatter Share Skrevet August 25, 2017 (endret) 6 hours ago, Evopower said: Ved den km standen ville jeg svitsjet til 5w40 olje. Enten castrol eller mobil1 3000 Men det er ingen fasit Den ene motoren min har (kun?) 254k på telleren og jeg har brukt Edge Titanium 0W-30 på den litt over ett år nå og det ser ut for å gå greit. Nesten ikke noe oljeforbruk på den tiden ihvertfall. Heller ikke noe tikking etc. Går fint synes jeg. Ville bare prøve denne Biltema olja for å se hvordan det blir. Jeg vil helst ha 0 olje til vinteren og når det også går greit sommerstid er jeg fornøyd. Nå skal det sies at jeg er godt voksen og kjører snilt med bilene, så tror ikke jeg trenger olje til 1500 spenn på den gamle motoren. Time will show om Biltema oljen duger. Brukte forresten denne: Biltema olje Egenskaper faller bort noen ganger på Biltema site'n så her er de ihverfall: Endret August 25, 2017 av xracer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 25, 2017 Share Skrevet August 25, 2017 Bruker selv Biltema motorolje på min M52B25 og har vel kjørt på den de siste 3-4 årene, synes den faktisk fungerer bedre enn Castrol Olja jeg brukte før og da mener jeg mindre oljeforbruk og mindre kondens i olja ved småkjøring. Jeg bytter btw hver sommer, ny olje og filter og da gjerne under 8000km. xracer og Evopower reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 (endret) Skal du ha billig olje til bilen så går du inn her: https://www.motoroljer.no/ Billigere enn biltema og du kan kjøpe 'merkevare' etter hva du liker.. Kjøpte selv Mobil1 New-Life 0w 40 som jeg mener er en ypperlig olje til både vinter og sommer.. Dog virker det som de er utsolgt for den pr nå.. Edit: Ikke alle merkene er billigere enn feiltema men en god del.. Endret August 26, 2017 av gullsakar xracer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wSax Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 Jeg hadde biltemaolje på 200sx-en jeg hadde før. Med biltemaolja fikk motoren ventiltikk de første to minuttene etter oppstart på kald motor. Jeg byttet deretter til en Mobil1 olje med samme viskositet, og ventiltikken forsvant. Det er mulig løfterne var slitne, men problemet forsvant nå iallefall ved oljebytte. Jeg har uansett ikke noe i mot biltemaolja, selv om 200sx-en ikke var så glad i akkurat den olja. Pris gjør at jeg heller prøver å kjøpe olje på motoroljer.no, såfremt jeg har tid til å vente på pakka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet August 26, 2017 Forfatter Share Skrevet August 26, 2017 Se det ja, motoroljer.no Får Castrol Edge Titanium FST 0W-30 for litt i overkant av Biltema oljen frakt inkl. Blir nok bestilt derfra til neste skift på andre bilen som har dette pr. idag. Den jeg putta Biltema olja på har jeg ikke peil på hva de har fylt før. Det lå ei Fastway 5w-40 baki uåpnet da...foreløpig virker det som Biltema olja lager litt mer lyd enn den som var på, men det kan også være at jeg har gått fra 5w-40 til 0w-40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yeppbiz Skrevet August 27, 2017 Share Skrevet August 27, 2017 Kommer det ikke fortolling/toll på olje fra motoroljer.no? Kommer vel fra Tyskland? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet August 27, 2017 Share Skrevet August 27, 2017 27 minutter siden, yeppbiz skrev: Kommer det ikke fortolling/toll på olje fra motoroljer.no? Kommer vel fra Tyskland? Nei, mva er inkludert i prisen, det er Delti AG som står bak siden, samme eiere som dekkonline og flere andre nettbutikker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yeppbiz Skrevet August 27, 2017 Share Skrevet August 27, 2017 Gjelder det samme for www.12bildeler.no ? Samme pris på olje der + at de bildeler også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 8, 2017 Share Skrevet September 8, 2017 M50/M52 motorer skal ha tykkere olje grunnet designet slik som M motorer. M52TU kan gå ned til 5W. Jeg har 10W-40 M-Sport Twin Power på min (nyere M motorer) og den er innenfor spec for M52 motorer. Jo lengre bilen har gått jo tykkere bør du ha men anbefaler ikke tykkere enn 10W i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå