Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

1997 525tds med 1050000km på tellern. ZF HP18 giren har samme olje og filter fra fabrikk merket med 1996 og ser helt ny ut innvendig. Utrolig. Kanskje Lifetime Oil fill har noe i seg likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nytt prosjekt. Kjøpt en pent brukt (oppgitt hvertfall) ZF 5HP18 girkasse fra en 528i som var gått ca165000km. Skal etterhvert åpnes og inspiseres innvendig, bytte av AX lagre og sjekk av friksjonsringer om nødvendig Så monteres og testes ved første anledning.  Om noen har tips til et skikkelig girstativ ala motorstativ type så send meg gjerne tips. Girhuset har åpninger på toppen for feste av orginal adapter 245300 men å få tak i den er vel like enkelt som å finne et korn i havet. 

IMG_4587.JPG

IMG_4589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 7.6.2019 den 23.29, Daniel. skrev:

G38 ja 🤔 Det er vel den lange utgaven av G30 som Kina fikk?

Hva skal du med ny girkasse når bilen din knapt er innkjørt? 🤔

Spottet deg igjen i går :P

Ja G38 tror er den lange utgaven kun for Kina, de liker visst lange biler der, Audi A6 har og en lengre utgave der. Girkassen er mest kjøpt for å lære litt mer samt prøve overhale den selv, stammer fra en 528iA som var gått 165000. Så har jeg også evt. reservedeler til min og kjøpte den omtrent for nada nix, deriblant konverter som ser helt fin ut. Bare pant på disse er rundt 4000 og jeg kjøpte den for en 10% av igjen, ergo gitt vekk. Fikk med en AC komp på kjøpet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, quandt1960 skrev:

Ja G38 tror er den lange utgaven kun for Kina, de liker visst lange biler der, Audi A6 har og en lengre utgave der. Girkassen er mest kjøpt for å lære litt mer samt prøve overhale den selv, stammer fra en 528iA som var gått 165000. Så har jeg også evt. reservedeler til min og kjøpte den omtrent for nada nix, deriblant konverter som ser helt fin ut. Bare pant på disse er rundt 4000 og jeg kjøpte den for en 10% av igjen, ergo gitt vekk. Fikk med en AC komp på kjøpet.  

Jepp, har merket det! De har lang utgave av 3 serie, 5 serie og X1. Vittigste er at de har lang utgave av Passat B5 også.

Skjønner. Fikk du den til gi vekk pris så er det jo bare bra :)

Kan jo være greit å ha en girkasse på lur. De som ble brukt i E39 er vel ikke akkurat skuddsikre?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel. skrev:

Jepp, har merket det! De har lang utgave av 3 serie, 5 serie og X1. Vittigste er at de har lang utgave av Passat B5 også.

Skjønner. Fikk du den til gi vekk pris så er det jo bare bra :)

Kan jo være greit å ha en girkasse på lur. De som ble brukt i E39 er vel ikke akkurat skuddsikre?

Det ble brukt litt forskjellig i E39. Noen utgaver kom med girkasse fra japanske Jatco, den er boss ift ZF sin HP18 som jeg har mtp skiftkvalitet og hvor smart den er. HP18 er en fantastisk kasse, på høyde med dagens og 100 ganger bedre en japanske aisinwarner jeg har i vår (hennes) V70. Litt lengre oppe i tråden demonterer noen tyskere en HP18 fra en 525Tds som hadde trillet 1mill km uten oljeskift på giren og oljen var omtrent like fin som ny. Innmaten var helt fin. Jeg kommer først til å tappe av 0.5 liter fra min og sende den til oljeanalyse. Da får jeg vite hvor frisk den er men min girer utrolig nydelig og myk. Fikk andre kassen for verdien av en kasse pils 😂👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Rumling fra ca 50-60 km et par måneder nå, sykt irriterende. Bentley-manualen tyder på kardangubalanse men jeg føler Bentley manualen ofte tar feil. Heller mer mot hjullager og U-ledd. Hører et lite klunk ved bytte fra R til D og omvendt 9/10 ganger, kanskje kardanglager men der er ingen spill der. Etter en del research, helt typisk 528i. Det kan være U-ledd, guibo/hardy, medbringer, diff. Hadde bilen på bukk for å teste og trodde ALT var ragnarokk med stetoskop mens den gikk rolig i D. Etter en del observasjon av både diff og stikkakslinger spurte jeg meg selv, hva i s h er det som skjer mens en kompis satt i bilen ganske langt oppe og hørte på min banning. Så kom jeg på det, idiot meg. Aldri løft en bil med ASC+T eller DSC opp og ha den i gang på bukk uten å deaktivere systemet, 😂:stupid:. ABS systemet jobbet for harde livet...Etter deaktivering så kunne jeg klart høre en ulyd/romling med stetoskop fra venstre hjulspindelbak. Trolig slitent og tørt hjullager. Jeg støter meg på en BMW bulletin på dette fra sent 90tall og jeg tror denne bilen grunnet veldig lav.km stand aldri har byttet hjullager bak så de er gått tørr. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-528i-lim/repair-manuals/33-rear-axle-rear-wheel-drive-guide/2k9lPyi

Så skal lage en god DIY på dette uten at en trenger demontere stikkaksling samt hvilket utstyr en trenger for å gjøre jobben smidig og greit. Jeg har kjøpt hjullager av FAG og satser på gjenbruk av de gamle navene. En liten ting å være obs på der, mer om det i DIY som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demontert reservekassen for å sjekke tilstand og det såg egentlig ganske bra ut, litt slug fra lamellene men ingenting unormalt ville jeg sagt for å være 160000km på tellern. Nytt filter fra 2010 så den må ha fått noe ny olje da. Mekatronikken ser ny ut og er fullt brukendes om det skulle være behov, tror det kan være en gull verdt reservedel å ha for de er svindyre, spesielt ventilenheten. Men en skal jammen meg ha tungen beint i munnen ved montering for det var få bolter som var like lang. Morsomt å se ventilenheten har 4 små interne grovfiltre, derfor jeg mener det ikke er lurt å flushe veldig gamle kasser, bedre å demontere og rense først ellers kan en risikere dårlig trykk på noen gir. Tar ikke så lang tid bare en har full kontroll på bolteplassering. 

IMG_5179.jpg

IMG_5180.jpg

IMG_5181.jpg

IMG_5182.jpg

IMG_5183.jpg

IMG_5184.jpg

IMG_5186.jpg

IMG_5187.jpg

IMG_5188.jpg

IMG_5189.jpg

IMG_5190.jpg

IMG_5191.jpg

IMG_5192.jpg

IMG_5194.jpg

IMG_5195.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med her og liker det du skriver og gjør her.

Og god info på E39 osv.

Når jeg så denne kassen ,minnet det meg om da jeg byttet ventilhus på automatkassen på Tdsen .

Har aldri vært så spent ,men med nytt ventilhus girte den som juling .

Jaggu tunge de delene der.😀

Må være gøy å ha en sånn bil med så lav km stand .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...