Johnsen535 Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Hei. Har anskaffet med jeg en f11 520i. Bilen er akkurat over 5 år og gått 83000 km. Er det risikabelt å bruke motorrens på en slik bil med 2 liter bensin turbo ? Er det behov for dette ? Takker for respons. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Det er nok ikke risikabelt om det gjøres på dette måten og med rette produkter. Jeg testet Biltema rense olje på min m57 med ca 120kkm og forventet egentlig ingenting, merket heller ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 26 minutes ago, Johnsen535 said: Hei. Har anskaffet med jeg en f11 520i. Bilen er akkurat over 5 år og gått 83000 km. Er det risikabelt å bruke motorrens på en slik bil med 2 liter bensin turbo ? Er det behov for dette ? Takker for respons. Det meste innebærer en eller annen form for risiko...men uten rens bygger det seg jo opp karbon og sot bla. på stempler/ringer og andre plasser. En av de beste virkestoffene for å fjerne dette er vel toulene, som er et av virkemidlene i de fleste gode renseløsninger for iallefall bensinmotorer. Hva de andre stoffene "i flaska" forårsaker er jo ikke alltid like lett og finne ut av, men ting som ikke må påvirkes av betydning i motoren er jo f.eks O-ringer, pakninger og plast. Aluminium tåler jo helller ikke alt av kjemikalier/løsningsstoffer...Det eneste du kan delvis stole på er tester gjort over tid av andre som har fulgt med på før og etterresultat og det finnes det sikkert ikke flusst med. Det som er viktigst er at blandingen (luft/bensin) er så optimal som mulig på bilen til daglig (det sier jo computeren fra om i form av dashlys/meldinger vel og merke når de blir for gale samt å skifte olje ofte nok. Oljeskift renser godt bare det hvis det blir gjort ofte nok. Uansett tror jeg nok ikke det skjer noe gærnt om du har på en dært toulenebasert rensestoff i tanken av og til. Det stoffet virker iallefall. Det vet jeg da jeg har jobbet med det i konsentrert form tidligere. Men det er et skummelt stoff da jeg mener å ha hørt at det kan være kreftdannende, så unngå innånding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet April 2, 2018 Share Skrevet April 2, 2018 Jeg ville sagt at dette er det ikke behov for. Jeg har eid og kjørt bil siden 1972 og aldri gjort en motorrens. Jeg bytter olje på 7 500 - 10 000 km. Det er jo heller ikke nevnt i vedlikeholdsplanen på noen bil som jeg kjenner til. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen535 Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 Takk for tilbakemeldingene. Bilen har som dere sikkert vet lange service-intervaller, 25000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Du har vel ikke tenkt å kjøre 25 000 km før du bytter motorolje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen535 Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 4 minutter siden, orala skrev: Du har vel ikke tenkt å kjøre 25 000 km før du bytter motorolje? Long life olje 😃 Planlegge å kjøre ca 15000 km, og ta oljeskiftene selv uten stempel. Hvorfor har BMW AG gitt føringer om så mange km mellom oljeskiftene ? De vet jo hva de driver med, og tjener på å levere kvalitet over tid.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Jeg bruker også longlife, men likevel max 10 000 km. Kall meg hysterisk, men jeg plages hverken med majones eller hinsides oljeforbruk. Det kan jo hende jeg er helt på bærtur og kaster pengene ut av vinduet. Dessuten tror jeg ikke bilfabrikantene er interessert i at bilene skal vare mer enn passelig lenge, de skal stadig selge nye. Gratulerer med ny (brukt) bil. xracer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet April 5, 2018 Share Skrevet April 5, 2018 On 3.4.2018 at 12.03, orala skrev: Jeg bruker også longlife, men likevel max 10 000 km. Kall meg hysterisk, men jeg plages hverken med majones eller hinsides oljeforbruk. Det kan jo hende jeg er helt på bærtur og kaster pengene ut av vinduet. Dessuten tror jeg ikke bilfabrikantene er interessert i at bilene skal vare mer enn passelig lenge, de skal stadig selge nye. Gratulerer med ny (brukt) bil. +1 på den tankegangen der Ja, oljene er nok laget for å gå 30.000km. Men legg merke til at produsentene kun garanterer samme smøreevne og beskyttelse etter 30.000km. De nevner aldri noe om koksbelegg innvendig i motor. Selv om olja er aldri så god, så bytt hver 10.000km på diesel, bensin kan man drøye til 15.000km men helst 10.000km som regel på alt oljeskift. Hyppig oljeskift eliminerer behov for oljerens orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 9, 2018 Share Skrevet April 9, 2018 (endret) On 3.4.2018 at 0.51, orala skrev: Jeg ville sagt at dette er det ikke behov for. Jeg har eid og kjørt bil siden 1972 og aldri gjort en motorrens. Jeg bytter olje på 7 500 - 10 000 km. Det er jo heller ikke nevnt i vedlikeholdsplanen på noen bil som jeg kjenner til. Samme her. Jeg er gubbe og har kjørt siden 1974. Har aldri hørt om 'motorrens' før i denne tråden. Men, jeg blir forsøkt av min lokale Bimmerpusher å rense ( 'flushe' kalt' n det) girkassa ved 120 tusen. - Kr. 12 000,- Det hadde jeg heller ikke hørt om før.Spørsmålet er: Er begge deler kun salgsoptimering. Tyne enda flere kroner ut av oss bileiere? Endret April 9, 2018 av Mr. Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet April 9, 2018 Share Skrevet April 9, 2018 (endret) Girkasseflushing er nok noe som er blitt anbefalt de siste årene, spesielt fra 07 og utover. Rett og slett fordi komponenter jobber under større belastning og bilene blir stadig tyngre og raskere. Bmw, volvo m.fl har jo tidligere sagt at automatkassa har lifetime olje. Men i senere tid har dem måtte innrømme at en oljeflush hver 60.000km slettes ikke er dumt. Motorer i dag kokser seg til innvendig mye værre enn før. Før hadde man ikke egr, og man hadde mineraloljer med skiftintervall på 10.000km. Turboene i dag jobber under høyere trykk og motorene har mindre toleranser, som jo er bra så lenge alt er som nytt innvendig i motoren. For å svare på ditt spørsmål: det kan godt være noen tilbyr rens og flush for å tjene penger, men på dagens biler er det ikke dumt å slå i bordet med slik dokumentasjon den dagen girkassa ryker. Da har du overgått produsentens servicekrav og de har ikke mye å klage på. Hvos alt fungerer helt perfekt spørs det om det er nødvendig. Jeg ville gjort det kun for sjelefred. Kan godt være man aldri opplever problem uten oljerens/skift. Men hvis verksted anbefaler det så få dem til å begrunne hvorfor i det minste. Få dem til å vise statistikk på hvorfor akkurat din modell trenger dette. Har tilsvarende modeller havarert uten å få utført oljeflush? Osv. Endret April 9, 2018 av Evopower Ron Jeremy, Mr. Erling, F15-x5 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 9, 2018 Share Skrevet April 9, 2018 Kloke ord, Evopower.... orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet April 10, 2018 Share Skrevet April 10, 2018 Ja, jeg er vel like hysterisk med automatolje. Har 2 biler med automat og har bytta gearolje tre ganger på 128 000 km på 2004 Tahoe. Første bil med automat kjøpt i 1981. Hittil ingen flush, ingen reparasjoner. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 11, 2018 Share Skrevet April 11, 2018 (endret) Spurte om 'Flushing ' av girkasse på to BMW forum i UK. På det ene forumet, som er mer sånn typisk: 'show -off- jeg - kjører - Bimmer' ble jeg regelrett utledd i hån - Men den andre, som er mer ''mekanik kunnskap orientert'' anbefalte 'flushing' ved 120' før jeg rakk å spørre konkret.... Jeg kommer til å flushe kassa ved 120'. Den har kjørt 107' Endret April 11, 2018 av Mr. Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 11, 2018 Share Skrevet April 11, 2018 Så lenge man skifter olje ved f.eks hver 100 000km, så skal ikke en flushing være nødvendig. Hovedsaken er at man skifter oljen før den er dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå