RF91 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden På 11.6.2026 den 9.38, Otis skrev: Da har jeg forsøkt DPF rens, som man heller på tanken, fra Lindemann, som kjøpes hos Thansen.no Dette er gjort på bakgrunn fra et annet medlem her inn, som hadde godt hell med produktet. Jeg målte 22mbar på tomgang, 80mbar på 2000 rpm og 120 mbar på 3000 rpm. Ubelastet. Fyllte full tank med diesel og 1 flaska. Ca 57 liter senere så har jeg 10 mbar på tomgang, 40 mbar på 2000 rpm og 70 mbar på 3000 rpm. Ubelastet. Så produktet fungerer faktisk! Så jeg skal fylle tanken helt opp og ta en ny flaske på tanken, så får vi se om det kan bli enda bedre. Merka du nåke i praksis utanom målingane du får? Om da e eit produkt so faktisk funka so tenke eg at da ikkje skada å prøva 🙂
Otis Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden 8 timer siden, RF91 skrev: Merka du nåke i praksis utanom målingane du får? Om da e eit produkt so faktisk funka so tenke eg at da ikkje skada å prøva 🙂 Merker ingenting i praksis. Bare at jeg vet at det er mindre mottrykk og at motoren dermed har det bedre er dog fint. Muligens at forbruket har gått ned med 0,01-0,02 l/mil. Men det er ikke sikkert. teerex reagerte på dette 1
Otis Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) Spoiler Bremse service - bak. Da har jeg gjort mer arbeid på bilen. Det er ting som kunne vært gjort før, men jeg har ventet på å få MC lappen i boks, samt at samboer har brukt bilen plutselig mye hele dagen, og da har den ikke vært så mye ledig for vedlikehold. Jeg har jo merket mer og mer vibrasjoner i rompa i setet når man bremser, spesielt forsiktig, så det tydet jo på bremser bak. Nå er bremsene bak, bare 108kkm og ca 6,5 år gamle, så det er noe tidlig. Men deler er jo ikke så dyre på Autodoc, bare rundt 3200,- for Textar klosser, ATEA skiver og Hella sensor. Selve skifte av bakbremser er passelig kurant, men knotete på E70. Det er trangt rundt alle bolter på calipere, men med forlenger å flexledd, så går det greit. Bremsebånd for håndbrekk ble pusset med pussepapir, de hadde veldig mye belegg igjen. Jeg bruker jo nesten aldri håndbrekk. Greit nok mht rust var det også. Brukte service innstilling på håndbrekk, men det tror jeg er unødvendig, bare man ikke trykker på knappen. Foretok også sånn innkjøring etterpå for håndbrekket, 2 ganger. Testet OK. En MEGET positiv ting var at jeg også ble helt kvitt mine andre vibrasjoner, som jeg har slitt med i 3-4 år! Det viste seg at det var kommet rust på flensen til hjullager som har knuffet bremseskiva, og dermed har jeg hatt varierende vibrasjoner, spesielt på sommerdekk, og i meget varierende hastigheter. Meget deilig å bli kvitt disse vibrasjonene! (Både i pedal og i hele bilen) Jeg tok faktisk bilder! Denne jobben ble gjort på ca 303kkm. Spoiler #2 Spoiler Casterstag foringer. Var så fornøyd med bremsene bak at jeg også tok casterstag foringene! Det var et par dager etterpå. Begge casterstag foringer, på travers begynte å lekke olje, ganske nøyaktig samtidig! Og det er ganske utrolig mtp at de ble montert på helt forskjellige tidspunkt. VF ble skiftet på garanti fra koed (byttet fra Meyle HD til Lemførder) i 2022 ved 234kkm. HF ble skiftet av meg, da garantien var utgått fra koed og de feilet likedan som VF. Ble da også montert Lemføreder, men da i 2023 ved 252kkm. Nå er det ikke utrolig mye kilometer differanse, men ganske utrolig allikevel. Etter litt forum og internett lesing, et par spørsmål her inne, så kjøpte jeg de billigste foringene jeg fant på internett. Og det ble Febest fra autodoc, til X5M for 312,- per stykk! De er så billige at jeg ikke kan la være å teste de! Originale foringer, som er det eneste man får tak i nå, koster 2800,- per stykk! Og jeg tenkte at om disse foringene ikke holder, så skifter jeg hele staget fra BMW eller Lemførder. Jeg presset ut og inn foringene med et foringpressesett fra biltema. Fungerte helt greit. Litt knotete å ligge under bilen, men man tar tiden til hjelp, så går det greit. Monterte også helt nye bolter og muttre fra Lemførder. Deilig å ikke ha klunking! Tilogmed samboer merket forskjell! Denne jobben ble gjort på ca 303kkm. Her presser jeg UT foringene! Her presser jeg INN foringene. Legg merke til markeringen for å få rett spor på den. For de som evt skal gjøre samme jobben, så er det faktisk en gradkant på casterstag, bare på den ene siden, og det er fremover. Så det ble veldig naturlig hvilken vei som var rett. Sammenligning av gammel og ny foring. Mer sammenligning av gammel og ny. Her ser man at gamle delen faktisk var løs. Det virket som det bare er en egen del som ikke er vulket fast i selve foringen. De gamle foringene er ikke X5M, men vanlig X5. Den nye er X5M foring. Endret 12 timer siden av Otis Skrivefeil ///M-ini95 og eivi91 reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå