Gå til innhold

Ingen pærevarsling F11?


Stilars
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

For en mnd tid siden kjøpte jeg min første BMW, en 2011 520d. Her om dagen, når jeg lå bak min samboer, så jeg at det ene kjørelyset bak var mørkt. Bremselys, ryggelys og tåkelys funker men ikke kjørelyset. Googla litt, å fant ut det bare var å bestille ny lykt da det mest sannsynlig må være LED modulen.

Uansett, tilbake til spørsmålet: skal ikke bilen varsle om lys som ikke fungerer? Er det ikke en slags pæresjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrudd lysbryteren til A? Kan være du må aktivere "daytime running lights" i I-drive. Test når lysbryteren står på fullt lys og ikke A. Bilen skal ha pæresjekk.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge systemet gir melding om at det skal være lys, men ikke får bekreftelse,  så skal det varsle, i alle "modes" på bryteren, selv om det er led, så det hørtes litt pussig ut. Og at det kun inntreffer på ene siden så er det ikke relatert til innstillinger. Prøv å ta ut kontakten til lykten, se over denne, og evt rengjør/spray litt. Er det dårlig kontakt et sted er det sannsynligvis ikke led-delen som lider først da (i og med at denne trekker minimalt med strøm kontra glødepærene), men kan være verdt å sjekke før man begynner å bytte på dyre ting.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Stilars skrev:

Har ingen andre lys som er gåen, kun ene kjørelyset bak som sagt, så vet ikke om den varsler på andre lys. Burde jo varsle på kjørelys, selv om det er led? 😬

Ja, den burde jo varsle, men en krets for feilvarsel på LED blir ganske komplisert, og siden LED er laget for å holde "evig" har vel BMW funnet ut at de kan droppe varsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men det enkleste som også gjør at du finner ut av det er jo bare å ha bilen i gang med lys på, så tar du ut "stikkontakten" til ett eller eller flere lys så vil jo du se om bilen varsler. Ta ut et halogenlys så et LED for eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er strøm fram til LED-stripa og den ikke lyser, så er det sannsynligvis et elektronikkort som sitter inne i lykta som er gåent. Jeg vet ikke om det er mulig å komme til dette på en F11. BMW selger ikke kortet løst, de selger bare komplette lykter. På F25 kan du få kjøpt kort på eBay og bytte selv. Jeg vet ikke om dette er mulig på F11. Hvis du er interessert i å prøve å reparere dette selv kan du kikke litt i tråden for X3'en til kona mi og se om det er noen tips der som du kan ha nytte av på F11: 

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hei,

Ser dette er en gammel tråd, men den var relevant for problemet mitt så prøver.

Har en indre baklykt på min f11 som har blitt mørk. Skal bestille ny lykt, men lurte på om denne må kodes når jeg setter inn den nye?

Eller er det bare ''plug and play''?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PetterAnes skrev:

Hei,

Ser dette er en gammel tråd, men den var relevant for problemet mitt så prøver.

Har en indre baklykt på min f11 som har blitt mørk. Skal bestille ny lykt, men lurte på om denne må kodes når jeg setter inn den nye?

Eller er det bare ''plug and play''?

Trenger ikke noe koding :) Bare å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...