Gå til innhold

danskiii's E36 328i. Solgt


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, HalvorK skrev:

Utslitt tenningslås. Har skjedd meg ved en anledning. Mulig noen tips til utførelse her

 

Håper den står på rett plass da siden jeg ikke får vridd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fått lest av feilkoder, no suprise here.. Men får enda feil på begge foran.. Forventet det var en av de bakre men ja.

20181204_215405.thumb.jpg.36ac1e1f4788076dc3f56c4442e6fbc2.jpg

Bestillt meg ny sensor venstre bak samt kupefilter da jeg ikke end har byttet dette. Spenningen stiger, ikke.... Håper dette er løsningen nå og at det ikke er noe mer alvorlig. Er det pumpeunit eller er det styring som er vanligst å ryke hvis ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måler signal/volt fremme ved ABS hjerne i stikket. Men ikke demontèr stikket på ABS hjerne, så du må måle på baksiden av stikket om du kan.

Man vil helst ikke begynne å røre på for mye i en feilsøke prosedyre, om feilen plutselig er i orden.

Bruk ledningsdiagram fra feks newtis.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det pakke i posten og innsats var nødvendig! Filter først!

Ned med deksel under hanskerom for å se hvordan det er å få ut selve filteret. Her var det litt skitt bak dekselet til filteret ja.

20181207_194853.thumb.jpg.471bfc6f8fba4f5173c25c66c5583401.jpg

Tok å røsket tak i filteret for å dra det ut. Det har nok sittet der en goood stund for det gikk i knas med en gang..

20181207_195036.thumb.jpg.5f514176c763d4acf35df92a4bad05a3.jpg20181207_195041.thumb.jpg.01876ee43d2a73e9aba9111ff4d93f00.jpg

Støvsuging måtte til, brukte en slange på enden av støvsuger for å komme helt inn i boksen hvor filteret ligger. Gammel vs ny.

20181207_195655.thumb.jpg.caa9ab13dff1f06a005c88a8c1e0c698.jpg

Ble litt forskjell i styrken på blåsa rtter filterbytte ja! 

Så over til ABS sensor bak. Usikker på om de bak hadde blitt byttet noen gang men forventet det værste slik som foran, et lite mareritt.. Alltid et lite håp om en rask og enkel jobb, men NEEEEIIIDAAAAA!!!

20181207_204203.thumb.jpg.4ec5783ce18dfe8e504701339772f65f.jpg

Bolten knakk selvfølgelig av med en gang! Dette gjorde en jobb som kunne tatt et par minutt om til en jobb på 4,5 timer..

Først var det å få ut sensoren slik jeg kom til skruen bedre, men skruen hadde knukket midt inni feste ringen for sensoren så det ble en jobb. Måtte meisle bort festeringen, gikk heldigvis greit når jeg fant rett verktøy. Så var det å hakke, meisle, pirke, dirke osv for å få ut restene av sensoren. 

20181207_213831.thumb.jpg.b500eaae2c0ec203d484f8167f30c9de.jpg

Ut kom den ihverfall. Så over til skruen. Den var et reint helvette. Ødela nok litt verktøy samt jeg klarte tenne på bilen ganske heftig 2 ganger, men ut kom den også! 

Snapchat-1702178587.thumb.jpg.df97b9b3326091226cfb8587b1b69f94.jpg

Etter den kom ut så gikk alt realtivt fort. Ny sensor på plass.

20181207_231025.thumb.jpg.b1c605486f6f852d9b7adfcc0e2cefc5.jpg

Satt meg i bilen og kjørte hjem etter alt var på plass men ABS lyset var der enda..  Parkerte i garasjen for å gå inn men så tenkte jeg, hvorfor ikke prøve starte på nytt etter å ha kjørt den fra verksted. Og rett som det var så forsvant ABS lyset! 😁😁 JESSDA!!!

20181207_233636.thumb.jpg.b97e4c2d47f5eaa8f6faf970fd566435.jpg

Foreløpig nå så fungerer det så satser vi på det fortsetter slik!

Har også bestilt en ny kamaksel sensor for å se om forbruk og hvite røyken blir bedre. Er ikke forbruk av vann eller olje så tenker det må vel være noe slikt. Må prøve få ned forbruket noe før langtur, spsrer inn sensoren på forbruket om det funker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at du allerede har skrevet om det, har du sjekket Vanos? Da går forbruket opp om den feiler. Ellers flott at du redder denne flotte bilen :) fint og viktig arbeid! 

En annen eier hadde nok kjørt den til skrot eller gått lei og bilen hadde endt opp i deler. 90 tallsbilene må reddes de også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Med fare for at du allerede har skrevet om det, har du sjekket Vanos? Da går forbruket opp om den feiler. Ellers flott at du redder denne flotte bilen :) fint og viktig arbeid! 

En annen eier hadde nok kjørt den til skrot eller gått lei og bilen hadde endt opp i deler. 90 tallsbilene må reddes de også ;)

 

Har verken skrevet om eller sjekket vanos. Kanskje det også er noe ja... Er det noe jeg kan gjøre selv?

Takk takk for gode ord :) Vinteren er ikke over enda da, må få tak i noe til å veie ned ræva på den, den er vel nervøs på vinterveiene og redd det kan bli grøfta pga det..

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er lat under 3000 og i tillegg bruker drivstoff så bør en sjekke ut Vanos. Hører du en rakklelyd under visse hastigheter? Nesten som tenningsbank. Da er det vanos. Det er litt puttel men tror du klarer det selv :)

men når det er sagt så bør du sjekket ut det enkleste, aktuatoren til vanos. Den har en oljetrykksledning inn på seg og et 12v stikk. Finnes prosedyrer på hvordan man tester dette på nettet. 

sist men ikke minst, bensinfilter og en god dyserens. Dersom dysene dusjer istedenfor å forstøve så øker det også forbruket.

 

 

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_single_procedure.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Hvis den er lat under 3000 og i tillegg bruker drivstoff så bør en sjekke ut Vanos. Hører du en rakklelyd under visse hastigheter? Nesten som tenningsbank. Da er det vanos. Det er litt puttel men tror du klarer det selv :)

men når det er sagt så bør du sjekket ut det enkleste, aktuatoren til vanos. Den har en oljetrykksledning inn på seg og et 12v stikk. Finnes prosedyrer på hvordan man tester dette på nettet. 

sist men ikke minst, bensinfilter og en god dyserens. Dersom dysene dusjer istedenfor å forstøve så øker det også forbruket.

 

 

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_single_procedure.htm

Nja lat og lat, er ikke optimal men ikke noe kaklelyd som jeg vet om. Kommer noe klikkelyd innimellom ved oppstart ellee hvis jeg åpner panseret, trodd det var dysene jeg.. Nytt bensinfilter er det men hvordan rense dysene? Skal finne meg en video på lyden fra vanos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...