Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Rune-K said:

Det er mulig jeg kan hjelpe med bilder men tror ikke jeg rekker noe før i slutten av uka. Må også høre med eieren hvordan bilen er lagret, usikker på om det er mulig å komme til og få tatt bilder.

Flott Rune!

Viktigste er bak fremhjulet, men her må et deksel demonteres, så spørs om det blir mye styr?

Du har for så vidt litt god tid :) jeg reiser fra bilen på mandag og ser den ikke igjen før i midten av oktober - tidligst.

takker veldig for at du vil bistå, så ser du hva som er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets siste tur?

IMG_6010.thumb.jpeg.822c8197f44eb1fd7a75ab83e2feafe3.jpeg

Fantastisk å ta ut E34 i helga! Godt å høre 6 maskinister i M50’n stå for framdrift. Ikke sprekt med 520, men likefullt en nytelse. Noe helt annet en elbil:)

Blir et savn å kjøre den inn under tak i ettermiddag og vite at det sannsynligvis er siste turen Iår. Reiser bort en tur igjen, og mulig frosten har lagt seg når jeg kommer tilbake

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mortenej skrev:

Årets siste tur?

IMG_6010.thumb.jpeg.822c8197f44eb1fd7a75ab83e2feafe3.jpeg

Fantastisk å ta ut E34 i helga! Godt å høre 6 maskinister i M50’n stå for framdrift. Ikke sprekt med 520, men likefullt en nytelse. Noe helt annet en elbil:)

Blir et savn å kjøre den inn under tak i ettermiddag og vite at det sannsynligvis er siste turen Iår. Reiser bort en tur igjen, og mulig frosten har lagt seg når jeg kommer tilbake

 

 

E34 er fine saker Morten og så gøy å se at den brukes .

Ja tiden for å sette bort bil er vel der nå tenker jeg .

Er spent fremover på e32en din 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja E34 er gode saker.

E32 går det desverre sakte med :( blitt mye mindre hjemme i sommer og høst enn planlagt. Ikke ser det ut til å bli endring på det heller. Så her må jeg ta det i et saktere tempo enn først tenkt.

Neste er som nevnt tidligere bremserør som må legges på nytt. Vanskelige her er å komme til koblingene i motorrommet, samt finne rette bøyninger.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/23/2023 at 8:07 PM, Mortenej said:

Flott Rune!

Viktigste er bak fremhjulet, men her må et deksel demonteres, så spørs om det blir mye styr?

Du har for så vidt litt god tid :) jeg reiser fra bilen på mandag og ser den ikke igjen før i midten av oktober - tidligst.

takker veldig for at du vil bistå, så ser du hva som er mulig.

Hei Rune

Fikk sett på filemene til M539 og Project Karlsruhe. Her lå det ute et lite klipp som viste utgangen fra motorrom til hjulbue, så denne har jeg kontroll på :)

Men om du får til noe over travers / ved bakhjul hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 9/24/2023 at 6:18 PM, Bimmerlorris said:

Travel mann du Morten 😃 Men sånn er det. Livets forpliktelser 😉 Men E34 er solide og stabile biler, så de tåler å stå litt. Får håpe du får mer tid til både kjøring og mekking i 2024 🤞😅

Ja, blei pluttselig endring i hverdagen her... Så har snart flere døgn på østlandet enn hjemme, siden Juli. SKulle gjerne sett at 2024 blei bedre, men slik det ser ut nå heller det nesten i motsatt rettning :D

Fordelen med mye reising er jo at E34'n har fått seg noen langturer. Tror jeg har dytta på den 3500 km i år. (bra det for i4'n har dratt på seg det 10 doble på de 16 mnd jeg har eid den!).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en oppdatering her igjen :) Omsider hjemme en tur, og rakk en kort kveld i garasjen.

Først en liten billed updates fra sist og ferdigstillelse av drivstoffrør.

IMG_6061.thumb.jpg.1fc240db9911b0dfa4ccc4c5c489994d.jpg

Filter og varmeskjold foran tanken på plass.

IMG_6062.thumb.jpg.f963621660a33d1f549cd6710e4d2c2c.jpg

Fint lagt i venstre hjulbue bak

IMG_6064.thumb.jpg.17fd646a8767decb28a97cebfdea6f75.jpg

Godt å se 2 rette, hele drivstoffrør under bilen :) 

IMG_6059.thumb.jpg.e7f4653e9f78fceb4c82b7da7f5c1cf6.jpg

Og 4 stk foringer til svingarmene bak. om disse kommer på plass iløpet av uka så kan traversen hives opp, og da er det klart for å få inn interiøret. Hadde vært godt å få rydda ut av kontoret før vinteren.

 

Fikk også begynt å se på plassering av bremserør. Er jo ikke det romsligste motorrommet i denne :D en V12 tar litt plass, spesielt i bredden. selv om Rune råder meg til å demontere mest mulig, så kjenner jeg på angsten rundt å løsne mere enn jeg må. Etter mye leting og fingring fant jeg tilslutt ut hvor bremserørene skulle kobles på. De ligger mere eller minder oppå rammevangen på VS, og her kommer jeg akkurat ned med mine hender.

IMG_6049.thumb.jpg.4374a8c82d1cbc9d0d9caf94310187e7.jpg

Lirka mobilen ned ved motor og fikk tatt dette bildet. Helt umulig å se dette uten å plukke rent rundt motor. Heldigvis kommer jeg til med hendene, så håpet er å kunne skru på plass nye rør uten å demontere mere.

Så da var det bare å lirke inn bremserør å begynne prosessen med bøying :D Dvs som alle gode håndtverkere så er maler en god ting! Det ble en runde ned i rote kassen, her fant jeg helmantla ledning, akkurat passe stiv til å bøyes og holde formen.

IMG_6052.thumb.jpg.6b60426d65d36c903b6edb8be39eae08.jpg

Dårlig bilde, men her ligger ledningene omtrent på plass til å treffe koblingene på ramme vangen.

IMG_6053.thumb.jpg.6c2d2b4625e7a919b4a22d8a81c75a6d.jpg

Og utgangen av innerskjermen.

 

IMG_6058.thumb.jpg.391d1e9b20532a59b337b6813ef75994.jpg

Her ligger da 2 stk maler.

BMW har bare det ene bremserøret, det andre som skal bakover er utgått. Har lett rundt men hverken i inn eller utland får jeg tak på det. Konklusjonen blir å kjøpe fra E28, dette er 4 cm for langt, men tenker at det skal jeg finne en løsning på. Viktigste er at koblinene i begge ender er riktig.

Kjenner at kobberrør og hjemme snekra koblinger ikke er svaret her :)

Bare et mikroskopisk fremskritt i dag, men dog viktig for å kunne komme seg fremover med dette prosjektet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stikker innom her igjen :)

Fikk brukt litt tid på E32 igjen. Var å handla bremserør hos Bavaria tidligere i uka, og idag var det bare å bryte seg på.

Har grua for dette, er liksom bare en sjans når en først begynner å bøye på disse røra. Og uten orginale som mal og trangt så er muligheten for feil store.

metter å studert abs aggregatet og fulgt rørene derfra fant jeg ut hvilket som går til hhv høyre og venstre bak. Ikke feil å få dette rett ;)

Takket være noe som ligner på mal (Ref ledningene) så kom jeg igang.

IMG_6144.thumb.jpeg.6a8e11c1736a413fb5d15fdc2b8725b4.jpeg

Utfordringen er at jeg ser nada hva jeg driver med. Så må senke telefon å ta bilde for å forså hvor jeg er. Den gule streken er en plastbit på størrelse med tlf, dit ned må jeg senke tlf for å ta bilde.

Må ned med hendene mellom blokka og servobeholderen. For den som har sett M539 og project Karlsruhe vet hva jeg snakker om. Må takke vår skaper for at jeg ikke er storvokst!IMG_6128.thumb.jpeg.46ae03ce926dcca0423b90bc6497df4e.jpeg

Sleit mye med at jeg ikke fikk entret rett på skjøtestykke. Etter endel om og men, så fikk jeg løsna bolten dette sitter i:

IMG_6143.thumb.jpeg.4e0e9f7f08ed73e3e06d925195805d41.jpeg

Skralla klikka ett til to klikk så var en tålmodighetsprøve å få dette løst :)

men noen timer (ja holdt på 3-4 timer) så var jeg her:

IMG_6146.thumb.jpeg.293efd91c92e77bbd9b0f70e95a87898.jpeg

Ett bremserør sitter på plass i motorrom, og klart til å legges på plass under bil.

Oppdaget nå at feste som skal inn i hjulbuen her var defekt, så nytt må skaffes.

one down er det ikke det en sier? Mulig det andre kommer på plass før julegavene skal pakkes opp 😂 kjenner det er ubehagelig å stå ute med dette i 5 grader, og bedre blir det vel ikke fremover. Men nå har jeg løsningen, så det gir noe mere motivasjon!

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det hvitt på plenen en stund i dag, selv om jeg holdt på i garasjen orket jeg ikke mer enn et par timer før det ble for kaldt. Kalde fingre og slik pirkearbeid som du holder på med er ikke veldig enkelt. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke snø her enda, men skyfritt betyr kaldt, og garasjen er i skygge på denne tida av året, så hjelper ikke med sol heller nå.

Som du sier så er det å jobbe trangt med kalde fingre en liten suksess, så var bedre å gi seg før det gikk gærnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var hjemme en tur tidlig i november og fikk da jobbet litt med deler til bakstillingen. 

Ikke ofte en kan skilte med varmegrader og sol på denne tiden av året så var greit å få utnyttet. Mye av dette var sandblåst tidligere og lagt på noen lag med epoxy.

IMG_6196.jpeg

IMG_6198.jpeg

Noen runder med matt bengalakk.

IMG_6201.jpeg

Nå ligger dette klart til å få inn nye foringer etc.

Desverre har kulda satt inn de siste ukene, så arbeid i garasjen har blitt lagt på "is".

Fått tatt inn diferensialen, samt navene på vaskerommet. Her må jeg ha nye lager og foringer. og med flere dager hjemme i desember er det kansje håp om at mere blir montert sammen, og klart til å komme på bil når tempen stiger ute.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Var hjemme en tur tidlig i november og fikk da jobbet litt med deler til bakstillingen. 

Ikke ofte en kan skilte med varmegrader og sol på denne tiden av året så var greit å få utnyttet. Mye av dette var sandblåst tidligere og lagt på noen lag med epoxy.

IMG_6196.jpeg

IMG_6198.jpeg

Noen runder med matt bengalakk.

IMG_6201.jpeg

Nå ligger dette klart til å få inn nye foringer etc.

Desverre har kulda satt inn de siste ukene, så arbeid i garasjen har blitt lagt på "is".

Fått tatt inn diferensialen, samt navene på vaskerommet. Her må jeg ha nye lager og foringer. og med flere dager hjemme i desember er det kansje håp om at mere blir montert sammen, og klart til å komme på bil når tempen stiger ute.

 

Ahh endelig sier jeg Morten var det upd her 😊

Er så godt å se deler som dette som har blitt fikset opp og shinet .

Den epoxyen hvilken type bruker du ?

Epoxy er vel litt sær på kulde og den ?Tenkte på tørketid og påføring .

Var bra du gløttet innom her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, sveigis said:

Ahh endelig sier jeg Morten var det upd her 😊

Er så godt å se deler som dette som har blitt fikset opp og shinet .

Den epoxyen hvilken type bruker du ?

Epoxy er vel litt sær på kulde og den ?Tenkte på tørketid og påføring .

Var bra du gløttet innom her .

Veldig kjekt med deler som blir hinet helt.

Haggmanns Epoxy jeg brukte. Epoxy ble lagt tidligere i sommer så tenker at den har fått tørket og herdet godt nok. Var og rundt 10-12 grader når jeg fikk lagt på Bengalakk, og lot det tørke over natta før ny runde. Tror at dette skal holde seg bra og tåler fint livet under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...