Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Dette blir kjekt å montere ja. 👌 skal ned med mitt og, men nå må jeg prioritere å få stuen ferdig denne runden jeg skal hjem, skal være på Rovde i julen, og nå har jeg fått fatt i eikespiler til å bygge ferdig tv veggen, så det blir bra. Men jeg håper å få jobbet litt med E34en i julen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med BlackWeek - Sitter på et hotelromm og studerer delere som må bestilles, så fikk slengt inn litt hos KOED i kveld. Kan jo bli fremgang  iløpet av desember :) Hadde ikke skadet å komt noen skritt lengre med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mortenej skrev:

Veldig kjekt med deler som blir hinet helt.

Haggmanns Epoxy jeg brukte. Epoxy ble lagt tidligere i sommer så tenker at den har fått tørket og herdet godt nok. Var og rundt 10-12 grader når jeg fikk lagt på Bengalakk, og lot det tørke over natta før ny runde. Tror at dette skal holde seg bra og tåler fint livet under bilen.

Takk for svar .

Dette vil holde holde bestandig med det bruket denne får 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - Hjelp hjullager bak :)

Er det noen som har erfaring med å montere hjullagerlager bak på E34/E32?

Å få lageret inn i svingarmen, har jeg utstyr til så det skal være en relativt smal sak.

Spørsmålet er å få montert navet samt medbringer / ABS ring i etterkant

Ønsker ikke å slå dette sammen med slegge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bærearmen er løs er det bare og bruke en vanlig hydraulisk presse. Kan være greit og være to stk. da det kan være litt styr og få det plassert ordentlig i pressa. Du må bare passe på å presse på den innerste ringen i lageret når du skal presse igjennom navet så en rørstump som passer der er det greit og bruke.

Har gjort det på E23 og E28 og prinsippet et det samme på E32/34. Når jeg kjørte E34 så satt jeg bort jobben da jeg ikke orket og skru av bærearmen. De brukte en times tid til sammen på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten presse er det nesten umulig. Jeg så en metode en gang hvor man brukte den store mutteren for og skru navet igjennom lageret. Har så vidt prøvd den måten på en E12 en gang men det fungerer dårlig. Du klarer ikke og få nok kraft på mutteren for og skru den igjennom.

Når du bytter lageret passer du selvfølgelig på og bytte bremseskjoldet hvis det er rustent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rune-K said:

Uten presse er det nesten umulig. Jeg så en metode en gang hvor man brukte den store mutteren for og skru navet igjennom lageret. Har så vidt prøvd den måten på en E12 en gang men det fungerer dårlig. Du klarer ikke og få nok kraft på mutteren for og skru den igjennom.

Når du bytter lageret passer du selvfølgelig på og bytte bremseskjoldet hvis det er rustent. 

Takker Rune.

Spørs om jeg da må på jakt etter presse :)

Om noen i Ålesundsområdet leser dette og har tilgang på presse så hadde jeg vært takknemelig for kontakt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/7/2023 at 12:01 AM, Rune-K said:

Når du bytter lageret passer du selvfølgelig på og bytte bremseskjoldet hvis det er rustent

Bra du nevner Rune. Er klar over dette, men redd det fort hadde gått i glemmeboka i iveren etter å få dette sammen :) mener skjolda var i god stand, får ta turen oppnpå delelageret å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kort oppdatering herfra :) leter fortsatt etter en presse, har fått noen ledetråder, men hadde håpt å finne noe i rimelig grei nærhet.

Imellomtiden har jeg fått rengjordt bremsekaliperne bak. IMG_6273.thumb.jpeg.6b876bea3f7b6b41c61b7371fa9efee5.jpeg

Godt bare jeg bor her 😅 okkuperte vasken på vaskerommet, neste blir sandblåsing og renovering, nytt pakkningssett er kjøpt inn. Er jeg heldig blir det tilnærmet sommertemperaturer (9 grader)  på lørdag.

Har også fått satt inn nye simringer på differensialen, samt montert denne sammen.

IMG_6312.thumb.jpeg.00f813661fe99617020e3dc9ed0f081d.jpeg

ikke noe før bilde, men her ligger den iallefall komplett :) får se om jeg får tatt rust iløpet av helga, før denne må bli helt sort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Godt NyttÅR!

Går fremover med E32'n også.

Fikk ikke tatt rusta på differensialen, måtte rett og slett ryddes ut i garasjen før jula blei ringt inn og julebesøket skulle traske gjennom gangen.... Er vel ikke like populært å ha bil-deler strødd.

IMG_6340.thumb.jpeg.a72737cc6597b4017dd7a3e33194520d.jpeg

IMG_6341.thumb.jpeg.070c237916487f885c81b40efa8115ab.jpeg

Trykkluft, så var stemplene skutt ut. fant mye rustvann inne i sylinderen her, men ser ut til at de fortsatt kan brukes.

La fokus på kaliprene disse ble sandblåst og lagt på et par lag med brunox, før de fikk et lag med kaliper lakk.

Har kjøpt repkit, så blir nye pakninger etc her nå, så skal vel disse kunne brukes.

Bremseskjoldne fikke seg også en runde med sandblåsing deretter brunox og noen lag med sort lakk. Ser nesten nye ut så tenker disse skal leve ei grei stund bake.

Etterlyste tidligere ei presse, ser ut til at jeg har fått napp hos et lokalt entrepenør firma :) Så blir å avtalen en kveldsjobb om noen uker.

Ser at fotografen har glemt jobben sin her så må skjerpings til!! får ta noen etterbilder når jeg kommer nordover igjen.

 

Har også fått fikset tåkelykta, som bildet viser er denne full av rust.

IMG_6382.thumb.jpeg.4272d73e6852f554fb6047fb74085676.jpeg

IMG_6383.thumb.jpeg.81304ea60448a5a9a90099215976c3db.jpeg

Fikk kjøpt ei knust lykt tidligere i sommer. Demonterte begge og vasket rent glasset og huset på den orginale. Flytter over reflektor og bakstykke så har jeg en hel lykt.

Selv om lyktene her er veldig like E34  så er det litt annenen fasong på glasset.  (E32 og E24 har samme). Det jeg derimot lærte er at linsa, reflektor og bakstykke er samme som E34 :).

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...