Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Helg hjemme i Ålesund, og da er det godt å få tatt litt grep på E32'n

Fikk lakert kaliperne før jeg stakk på tur sist, og første grep når jeg kom hjem var å montere nye pakninger.

IMG_6484.thumb.jpg.0cd1ff3f0006d64811eb4d228c24a3cc.jpg

Funnet frem gliderne, så nå ligger disse straks klare :)

Som kjent var bakstillingen på denne plukket i deler, og lå i poser og esker.

IMG_6481.thumb.jpg.d98ed77c5bccd5b4ec75201de39f16b6.jpg

IMG_6476.thumb.jpg.cfbd07d039892adf68202b8585e0bc82.jpg

Å sortere deler er en møysommelig jobb, men tålmodighet er en dyd. etterhvert har jeg kontroll på det som skal til for håndbrekk etc. 

Tok også en tur bort i delelageret til E34, og fant litt småtteri som kan brukes:

IMG_6483.thumb.jpg.efa64b4e65721fc790ff484da15ee4b8.jpg

Godt å kunne hive noe av de rustne delene, og montere nytt :) Fant også bremseklosser, men M70'n krever nok litt mere enn klosser til en M50 :) så her blir det å bestille nye.

Gikk til anskaffelse av sett for oppfriskning av gjenger her tidligere i vinter.

IMG_6480.thumb.jpg.256ac074fdd33c66381991daaec2c843.jpg IMG_6485.thumb.jpg.cc4da98f62bcf2d9492a6386abf51770.jpg

Fin søndagsyssel å rydde litt å gå over gjenger.

Får se om jeg klarer å få inn noen foringer iløpet av dagene til uka, før jeg setter kursen østover igjen.

Planen for jan/feb er å få inn foringer og lager i svingarmene, samt kontroll på deler til bremser og håndbrekk. Ser ut som jeg er i rute for dette. mindre reising i februar enn det har vært det siste halve året, så håper på kvelder hjemme.

Straks temperaturen stiger er planen å få opp mellomaksling, eksos og travers med svingarmer.

Her ligger fortsatt delene i poser, så blir neste runde med sortering :) Blir stadig mindre deler å grave i så lyset i tunellen blir klarere og klarere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja Morten ,her har det skjedd noe ja .😊

Calippere ble fine som snus de.

Kan se for meg at du har litt og sortere ut her i og med bil ikke var sammensatt når du hentet den .

Trøsten er vel at mye er likt som på e34 om du er i tvil .

Gøy å se ting her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sveigis said:

Se her ja Morten ,her har det skjedd noe ja .😊

Calippere ble fine som snus de.

Kan se for meg at du har litt og sortere ut her i og med bil ikke var sammensatt når du hentet den .

Trøsten er vel at mye er likt som på e34 om du er i tvil .

Gøy å se ting her 😊

Ja,  kjekt å jobbe seg litt fremover igjen. 
Som du sier er mye likt E34, så hjelper å skrudd på det.


IMG_6486.thumb.jpeg.4b8f3dfa851ad34dd99b4d8d85769266.jpeg

Foringer lagt til «krymping» får la de ligge her til tirsdag, så kanskje rekker å få de inn i svingarmene før neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Foringene skulle ligge til tirsdag ja.... skreiv jeg søndag 14.1.  Desverre så hadde jeg ikke presshylser av riktig størrelse, så her kom jeg ikke i mål.

Nok en tur og noen uker på Østlandet, men sist uke fikk jeg levert svingarmene og foringene til et lokalt verksted. Henta disse i går, med foringene på plass.

Da var det min tur. få på plass lager, nav og abs ringer.

Herlig med kjente som har skikkelig presseverktøy på jobb :)

IMG_6610.thumb.jpg.48954f09fc5a56352e00af21a2237eed.jpg

Gikk som en leg å presse alt dette på plass. Nå ligger 2 stk sving armer klare.

IMG_6611.thumb.jpg.13fdbd591560ea7a36ed8002295bb8c9.jpg

Med fremskritt og motivasjon fikk jeg også byttet demperne på bakluka, så nå kan den stå oppe på egen hånd.

IMG_6612.thumb.jpg.8283f4e09e710b097d92aae53506040f.jpg

Godt å få noe fremskritt, gir motivasjon til å fortsette. Beklageligvis blir det 2 uker med oppussing av utleie-leiligheten Må stå klar til nye leietakere 1. Mars. Så får plukke tak i denne igjen når vi skriver Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å se dette Morten 😊

Du er flink til å sette av tid mellom jobben din og timg går fremover .

Når man holder på med gamle biler er det greit å kjenne til folk som du nevner .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan, skulle gjerne hatt mere tid til denne, men når halve livet pluttselig er på andre siden av landet så får jeg være glad for de dagene jeg får her hjemme med E32.

JA, flott å oppdage at noen har presse på jobb :) en liten time og alt var på plass.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Da er det vår!

519283969_E34ute.thumb.jpg.f8f062fb2555152afb8bfea313a0dc6e.jpg

Eller? E34 står iallefall ute å trekker frisk luft. Stått i omtrent et halvt år. Lada batteriet og da fyra den på første forsøk. Fortsatt uregistrert så blei å rygge den 15m tvers over gårdsplassen og opp på sommerparkeringa.

 

Å få denne ut av garasjen betyr at det skal jobbes med andre aktiviteter inne i garasjen. Andre aktiviteter er jo 750'n!! Har skjdd lite med bilen gjennom vinteren, men fått forberedt det som kunne taes inne :)

Planen nå å få opp bakre bremserør, drivlinje og travers.

 

Trenger dog noe hjelp:

Hvordan skal bremserør trekkes rundt traversen? Om noen har bilder av undersiden av en E32 så vill jeg være mere enn takknemlig :) finner fint lite på nettet.

Har kontroll fra motorrom og under bil frem til hjulhuset på VS. 

Legger til et bilde av hvor langt jeg er komt:

brenser2.thumb.jpg.66fec30b5d97bc49a923b367ef8cb93c.jpg

Her ligger rør klare under bil.

 

bremser.thumb.jpg.469e7fa159dac24661af5d1d1e0e5b6c.jpg

Hvor tar jeg dette videre??

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det mot vår her og så bra å se e34en igjen .😊

Ja når disse er på stell da starter de fort .

Angående e32 og bremserør under travers ,det kan ikke være noenlunde likt e34 sedan feks ?

Hvis ikke skal jeg sette deg i kontakt med en jeg kjenner som har e32 og han kan nok svare deg Morten .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sansynlig at dette er likt med E34, men da de med større motor. Min 520 har felles rør bakover og en t kobling rett ved traversen.

Så bilder fra E34 kan non sette meg på sporet :) 

evnt ånkomme ikonrqkt med en E32 eier er ikke feil det heller Jan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mortenej skrev:

Veldig sansynlig at dette er likt med E34, men da de med større motor. Min 520 har felles rør bakover og en t kobling rett ved traversen.

Så bilder fra E34 kan non sette meg på sporet :) 

evnt ånkomme ikonrqkt med en E32 eier er ikke feil det heller Jan :)

Nå skal min opp i luften imorgen og kan ta noen bilder så kan du jo se 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

Nå skal min opp i luften imorgen og kan ta noen bilder så kan du jo se 😊

Det hadde vært supert Jan.

Flott også med bilder av overgangen mellom rør og slanger og røra som ligger oppå svingarm. tror disse er de samme på E34 og E32 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I søken etter informasjon så dukker det opp ulike nettsider.

Samler derfor noen nyttige linker for oss som skrur på E32:

 

http://www.e38.org/e32/

http://twrite.org/shogunnew/topmenu.html

https://www.bimmer-service.com/bmw-7-e32/

 

 

EDIT: Siden jeg også skrur E34:

http://www.e38.org/e34/

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lagt ut et spm på det engelske Bimmers forumet igår, og fikk da et bilde som viste hvor røra skulle gå.

@sveigis: Blei litt vel gira når jeg fikk bildet tidligere i dag, så heiv meg bare rundt og det løsna iløpet av en drøy time under bil :) så du slipper å dokumeter i detalj hvordan det ser ut.

Bremseror.thumb.jpg.fa711684b216c7464afd27da2af85a05.jpg

Så nå er bremserøra på plass, samt håndbrekkvaire. Står igjen å feste de, desverre er enkelte av festene under bilen ødelagt, så må finne ny løsning et par plasser.

 

Svingarm1.thumb.jpg.976021be8e24cba411eb2eea9b573caa.jpg Svingarm2.thumb.jpg.9163619a76b93df375fc55e4b4ee5a4a.jpg

MEd motiavasjonen på topp, så var blei E34 jekka opp og fikk føling med hvordan døra var lagt oppå svingarma, så da var det baer å sette igang. Merker at på E34 er det festet med et plastklips langs arma, dette finner jeg ikke på ETK katalogen, så om noen vet delenr er det fint :)

 

Et steg nærmere bakken, neste blir mellomaksel, fikk bestillt nytt opphengslager og et lass med andre deler på KOED i dag, så må nok vente noen dager før det skjer så veldig mye under her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, viggo E34 said:

Bmwe34.net har og en god del matnyttig 😉

Stemmer det :)

Var vel herfra jeg fikk ideen til å sette inn stor ODC i 520'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...