Gå til innhold

Bytte rådelager E92 M3


Benjiin1
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til anskaffelse av en BMW M3 E92. Disse er jo velkjente for å ha dårlige rådelager. Så for å få en ekstra forsikring ønsker jeg å bytte disse(med mindre de er byttet på et tidligere tidspunkt) Har noen erfaring med dette? Hva er prisen for en slik jobb hvis man ikke gjør det selv. Har forstått at det er en 8-12 timers jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at 8-12 timer da snakker vi om en som har erfaring fra denne spesifikke jobben og har gjort det flere ganger. Er jo litt dill å bytte rådelager med motor i bil. Motor må vell løses, heves, demontere bunnpanne, vaske bort olje, så skal alt kontrollmåles og monteres. 

 Leverer du bilen på ett random jallaverksted med lavere timepris, så bruker de nok litt mere tid også. In the bitter end blir jeg ikke overasket om forskjellen ikke er allverden. 

Om du har en mekaniker du stoler på er jo det greit, men når du evt skal selge bilen noen år frem i tid fremstår det veldig ryddig at en så pass kritisk jobb er utført av nettopp BMW. Tenker du kroner er det jo bare å ordne det selv? 

Husk 36K er inkl deler. Bunnpanne pakning, rådelager, nye rådebolter, olje og filter. Ser Turner motorsport har en pakke til ca 10k med moms. Nye motorfester i hans tilfelle var vell ca 3000 tipper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bavaria her i Haugesund på en bil utenfor garanti og kommer til å fortsette med det.  Det er det flere grunner til, for det første så har de så langt gjort veldig bra arbeid og for det andre så synes jeg de får gjort mye på en time, for det tredje så tror jeg inntil det motsatte er bevist at de kan mye om Bmw og har tilgang til siste informasjon og dokumentasjon. 

Jeg brukte et uavhengig verksted til min forrige Bmw og det gikk jo det også men det var stadig mye timer som ble fakturert syntes jeg den gangen så da hjelper det jo lite at timepris er lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, hsd said:

Ser for meg at 8-12 timer da snakker vi om en som har erfaring fra denne spesifikke jobben og har gjort det flere ganger. Er jo litt dill å bytte rådelager med motor i bil. Motor må vell løses, heves, demontere bunnpanne, vaske bort olje, så skal alt kontrollmåles og monteres. 

 Leverer du bilen på ett random jallaverksted med lavere timepris, så bruker de nok litt mere tid også. In the bitter end blir jeg ikke overasket om forskjellen ikke er allverden. 

Om du har en mekaniker du stoler på er jo det greit, men når du evt skal selge bilen noen år frem i tid fremstår det veldig ryddig at en så pass kritisk jobb er utført av nettopp BMW. Tenker du kroner er det jo bare å ordne det selv? 

Husk 36K er inkl deler. Bunnpanne pakning, rådelager, nye rådebolter, olje og filter. Ser Turner motorsport har en pakke til ca 10k med moms. Nye motorfester i hans tilfelle var vell ca 3000 tipper jeg. 

Vel hadde det vært en korelasjon mellom å ikke bruke merkeverksted og bruke "jallaverksted" så hadde jeg kjøpt det argumentet. Men faktum er at det er personer som sitter på vanvittig mye kompetanse, gjerne mer enn teknikere ansatt på merkeverksted. Hadde du dratt på bavaria eller bilia med en E30 med s50b30 turbobygg med 800hk? Hadde du dratt på Nissan verksted med en R32GTR med rb26dett som du vil ha bygd om med smidd innmat og større turbo? Neppe, de innehar rett og slett ikke den kompetansen som kreves. 

Gutta på SSR Performance sier de klarer å bytte rådelager på S65b40 ila. 5-6 timer. Du kan faktisk levere bilen på morgen og hente den  senere på dagen turn key til en pris 1/3 av merkeverksted:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Såg en video en gang på Youtube hvor de løfter ned travers litt, av med bunnpanna og bytter alt nedenifra, helt genialt. Vet ikke FRU til BMW på dette men en 7-8 timer for en erfaren tekniker burde være mer enn nok! SSP Performance har jeg et veldig godt inntrykk av men aldri brukt de selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...