Sparengen Skrevet Desember 1, 2018 Share Skrevet Desember 1, 2018 (endret) Hei! Er ny på dette forumet og fant ikke noen tråder med akkurat samme problem... Jeg har en e87 116d 2009 modell som plutselig i dag var helt død. Prøvde å få liv i den med startkabler uten hell. Det verken lyser noe sted og den vil selvsagt ikke starte. Aldri hatt dette problemet før. Batteriet er helt nytt. Noen forslag til hva jeg kan sjekke? Jeg har målt spenningen og den viser at batteriet er fint. Endret Desember 1, 2018 av Sparengen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Desember 1, 2018 Share Skrevet Desember 1, 2018 Først sjekk om det ikke er brudd på kabler fra batteriet. En vanlig feil er jording fra batteri til karosseri. Har du målt spenningen andre steder enn på batteriet, f.eks. mellom motorblokk og pluss-kontakten under den røde hetten (rett ved der du fyller spylervæske)? Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sparengen Skrevet Desember 1, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2018 Nei, har ikke målt der. Jeg snakket med min far som har eid denne bilen tidligere, han kjenner bilen godt da han har reparert alt selv på den (som er mulig å reparere selv). Han trodde det kanskje kunne være reléer eller sikring. Han sa jeg skulle prøve å banke litt på reléene, men har ikke gjort det enda, men er det noe som kan ha funksjon? Jeg har lite peiling på bil selv, så er helt blank. Jeg venter nå på hjelp fra en jeg kjenner som skal måle spenningen for meg, han måler nok alle steder man kan måle... Skal samtidig sjekke kablene som du sier, men hvis alt det er fint, hva kan det da være? Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Desember 2, 2018 Share Skrevet Desember 2, 2018 Kanskje ikke så vanlig i dag å hamre løs på releer i biler, men det var fast rutine på gamle Solaris-busser jeg var reparatør på:) Plutselig hoppet det i gang noe da man banket over releene. Som nevnt over så er det ikke uvanlig at jordingspunkter er svakhet. Prøv omså å sett en starkabel mellom motor og kaross. Får du liv i bilen da, så vet du med sikkerhet at det er jordingsproblem. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sparengen Skrevet Desember 3, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2018 Update! Jeg fikk hjelp av min svigerbror som er bilberger for Viking, og han målte batteriet og det var helt dødt, ikke rart vi ikke fikk start med startkabler med Toyotaen til samboeren... Vi fikk start på bilen igjen med superbooster fra Viking, men svigerbror sier at batteriet er ødelagt. Bilen stod med billader første natta etter at vi fikk start, prøvde å la den være uten lader i natt, da stod den fra ca kl 17 til 8:30 dagen etter og den startet uten noe problem, er fortsatt batteriet ødelagt da? Er det lurt at jeg alltid kobler den til lader om natta? Hvis det viser seg med tiden at det er ødelagt må jeg jo kjøpe nytt, men jeg gidder jo ikke det så lenge det virker normalt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 3, 2018 Share Skrevet Desember 3, 2018 Det er nok redusert, men du kan jo måle hvilespenning på batteri etter en opplading for å se om det er defekt. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet Desember 3, 2018 Share Skrevet Desember 3, 2018 Ikke så dyrt for biltema batteri! Om batteriet ikke klarer å holde 12.6V så er det svekket. 6 celler i batteri, hver celle er på 2,1V. Å daglig måtte fullade batteriet taper man på i forhold til et bra batteri man vedlikeholdslader. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sparengen Skrevet Desember 4, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2018 I dag ville ikke bilen starte, men den var ikke helt død, for nå lyste tenninga, men fikk ikke start på bilen. Skal kjøpe nytt batteri i dag. Takk for svar alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 4, 2018 Share Skrevet Desember 4, 2018 Disse har ganske likt elektrisk system som E9X serien så batteriet må registreres mot bilen når det er nytt. Det har blant annet med måten bilen bruker batteristrøm på etc. Om du ikke gjør det når du bytter til nytt batteri så kan du drepe det, i verste fall ødelegge flere moduler. (Google BMW IBS så kan du lese deg litt opp) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sparengen Skrevet Desember 4, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2018 Batteriet må registreres? Hvordan gjør man det da? Det batteriet som sitter i bilen nå (det ødelagte) er et Biltema batteri pappa kjøpte, grunnen til at det er ødelagt er fordi en lampe i bagasjerommet lyste fordi bagasjedøra ikke var i lås, men bare lå inntil, lyset stod på i over et halvt døgn... pappa mente at kanskje Biltema batteriet ikke tålte like mye som et batteri fra Bosh feks, men ikke vet jeg... har lest litt om IBS... denne IBS ledningen er i bmwen min altså? Jeg vet ikke om denne har vært koblet på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 5, 2018 Share Skrevet Desember 5, 2018 Du må ha diagnose/kodeverktøy. Kan og være selve IB sensoren som er ødelagt, ikke uvanlig. Se litt her og google mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Desember 5, 2018 Share Skrevet Desember 5, 2018 (endret) Jeg kjøpte Carly da jeg bytta batteri. Da kan du kode endel forskjellig med en app på telefonen. Kan også lese ut feilminne og få opp Live data. Jeg bruker den innimellom bl. a for å se oljetemp på girkasse mens jeg kjører. Får også justert inn bilen etter din personlige smak. Jeg har bl.a justert ned temperatur på setevarme og skrudd av automatisk stopp/start på motor for å nevne noe Endret Desember 5, 2018 av Hpi quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Basse Lusk Skrevet Desember 5, 2018 Share Skrevet Desember 5, 2018 kanskje Biltema batteriet ikke tålte like mye som et batteri fra Bosh feks, men ikke vet jeg... Biltema leverer gode batterier. Din bil skal ha 80 AH AGM-batteri, som er vesentlig dyrere enn andre. Hvis dere har satt inn et standard-batteri, kan det være årsaken til problemene. Det er ikke gitt at bilen din har IBS og må programmeres, så sjekk dette først. Carly har en grei app for dette, men koster fort en 1000-lapp. Du kan spørre på forumet om det er noen i nærheten som kan hjelpe deg med dette. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 5, 2018 Share Skrevet Desember 5, 2018 2009 mod skal ha, en må være forsiktig ved bytte av batt når en kobler fra ibs da du kan skade sensoren. carly er bra, har en egen funksjon for batt reg. kjøp agm, varer lengre med så mye elektronikk som det er på disse. et vanlig holder i beste fall to år. du må kun kode om det er et annet type batt, kun registrere om det er 1/1 bytte slik at CAS skjønner hvordan batt skal lades, er et avansert og bra system når d funker som det skal. aldri finn på å lade rett på batt, alltd via motorrom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sparengen Skrevet Desember 9, 2018 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2018 Hei igjen! Jeg kommer til å sende bilen på BMW verksted... fikk min svigerbror til å bytte batteri, men han registrerte det ikke fordi han sa det var samme type batteri og at det ikke var så farlig... jeg var ikke helt enig i det da, men følte ikke jeg hadde noe jeg skulle ha sagt for han har mer peiling på bil enn meg... bilen funka fint i akkurat 1 uke med nytt batteri... i dag var den død igjen, men til en forandring fikk vi fort lys i bilen med engang vi koblet til startkabler... men nå er jeg drittlei, så ser ikke noen annen mulighet enn å sende inn bilen på verksted og feilsøke hele dritten, og IGJEN bytte batteri, for det har vel sikkert blitt ødelagt det og... har ingen som kan hjelpe meg med bilen da jeg bor 2t unna familien min Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå