Gå til innhold

BMW 1 serie, E87 116d helt død, hjelp!?


Sparengen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på dette forumet og fant ikke noen tråder med akkurat samme problem... 

Jeg har en e87 116d 2009 modell som plutselig i dag var helt død. Prøvde å få liv i den med startkabler uten hell. Det verken lyser noe sted og den vil selvsagt ikke starte. Aldri hatt dette problemet før. Batteriet er helt nytt. 

Noen forslag til hva jeg kan sjekke? Jeg har målt spenningen og den viser at batteriet er fint.

Endret av Sparengen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke målt der. Jeg snakket med min far som har eid denne bilen tidligere, han kjenner bilen godt da han har reparert alt selv på den (som er mulig å reparere selv). Han trodde det kanskje kunne være reléer eller sikring. Han sa jeg skulle prøve å banke litt på reléene, men har ikke gjort det enda, men er det noe som kan ha funksjon? Jeg har lite peiling på bil selv, så er helt blank. 

Jeg venter nå på hjelp fra en jeg kjenner som skal måle spenningen for meg, han måler nok alle steder man kan måle... Skal samtidig sjekke kablene som du sier, men hvis alt det er fint, hva kan det da være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så vanlig i dag å hamre løs på releer i biler, men det var fast rutine på gamle Solaris-busser jeg var reparatør på:) Plutselig hoppet det i gang noe da man banket over releene. 

Som nevnt over så er det ikke uvanlig at jordingspunkter er svakhet. Prøv omså å sett en starkabel mellom motor og kaross. Får du liv i bilen da, så vet du med sikkerhet at det er jordingsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update! Jeg fikk hjelp av min svigerbror som er bilberger for Viking, og han målte batteriet og det var helt dødt, ikke rart vi ikke fikk start med startkabler med Toyotaen til samboeren... Vi fikk start på bilen igjen med superbooster fra Viking, men svigerbror sier at batteriet er ødelagt. Bilen stod med billader første natta etter at vi fikk start, prøvde å la den være uten lader i natt, da stod den fra ca kl 17 til 8:30 dagen etter og den startet uten noe problem, er fortsatt batteriet ødelagt da? Er det lurt at jeg alltid kobler den til lader om natta? 

Hvis det viser seg med tiden at det er ødelagt må jeg jo kjøpe nytt, men jeg gidder jo ikke det så lenge det virker normalt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har ganske likt elektrisk system som E9X serien så batteriet må registreres mot bilen når det er nytt. Det har blant annet med måten bilen bruker batteristrøm på etc. Om du ikke gjør det når du bytter til nytt batteri så kan du drepe det, i verste fall ødelegge flere moduler. (Google BMW IBS så kan du lese deg litt opp) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet må registreres? Hvordan gjør man det da? 

Det batteriet som sitter i bilen nå (det ødelagte) er et Biltema batteri pappa kjøpte, grunnen til at det er ødelagt er fordi en lampe i bagasjerommet lyste fordi bagasjedøra ikke var i lås, men bare lå inntil, lyset stod på i over et halvt døgn... pappa mente at kanskje Biltema batteriet ikke tålte like mye som et batteri fra Bosh feks, men ikke vet jeg... 

har lest litt om IBS... denne IBS ledningen er i bmwen min altså? Jeg vet ikke om denne har vært koblet på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Carly da jeg bytta batteri. Da kan du kode endel forskjellig med en app på telefonen. Kan også lese ut feilminne og få opp Live data. Jeg bruker den innimellom bl. a for å se oljetemp på girkasse mens jeg kjører. Får også justert inn bilen etter din personlige smak. Jeg har bl.a justert ned temperatur på setevarme og skrudd av automatisk stopp/start på motor for å nevne noe

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 kanskje Biltema batteriet ikke tålte like mye som et batteri fra Bosh feks, men ikke vet jeg...

Biltema leverer gode batterier. Din bil skal ha 80 AH AGM-batteri, som er vesentlig dyrere enn andre. Hvis dere har satt inn et standard-batteri, kan det være årsaken til problemene.

Det er ikke gitt at bilen din har IBS og må programmeres, så sjekk dette først. Carly har en grei app for dette, men koster fort en 1000-lapp. Du kan spørre på forumet om det er noen i nærheten som kan hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2009 mod skal ha, en må være forsiktig ved bytte av batt når en kobler fra ibs da du kan skade sensoren. carly er bra, har en egen funksjon for batt reg. kjøp agm, varer lengre med så mye elektronikk som det er på disse. et vanlig holder i beste fall to år. du må kun kode om det er et annet type batt, kun registrere om det er 1/1 bytte slik at CAS skjønner hvordan batt skal lades, er et avansert og bra system når d funker som det skal. aldri finn på å lade rett på batt, alltd via motorrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg kommer til å sende bilen på BMW verksted... fikk min svigerbror til å bytte batteri, men han registrerte det ikke fordi han sa det var samme type batteri og at det ikke var så farlig... jeg var ikke helt enig i det da, men følte ikke jeg hadde noe jeg skulle ha sagt for han har mer peiling på bil enn meg... bilen funka fint i akkurat 1 uke med nytt batteri... i dag var den død igjen, men til en forandring fikk vi fort lys i bilen med engang vi koblet til startkabler... men nå er jeg drittlei, så ser ikke noen annen mulighet enn å sende inn bilen på verksted og feilsøke hele dritten, og IGJEN bytte batteri, for det har vel sikkert blitt ødelagt det og... har ingen som kan hjelpe meg med bilen da jeg bor 2t unna familien min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...