Gå til innhold

Oljelekkasje ved intercooler?


Motorhavaristen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var under bilen for å bytte olje og så at det var litt griseri rundt slangekoblingene til intercooleren. 

Jeg mistenker at det har havnet der fra den tiden når EGRen fremdeles var aktiv. Bør jeg åpne opp og rense det? Hvordan bør jeg praktisk gjennomføre det i såfall?

se vedlagte bilder!

 Bonusbilde av bilen :)

C118C535-672F-44E5-970D-CA34465F7EBD.jpeg

BF42632E-49D2-455D-BD6A-F8AE844AA475.jpeg

10ECAC70-60F3-408C-BACF-C6141DC804C9.jpeg

CCE13F5B-E453-43D5-B11E-37D3C4AC9679.jpeg

 

Edit: Dette ble løst ved å deaktivere EGR elektronisk. Ganske tørt der nå.

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motor er nøyaktig likedan selv med blendet/deaktivert EGR. Jeg var bekymret for at de skulle si noe om dette på PKK, men den glei tvert igjennom i dag!

Men det har vært nevnt tidligere her på forumet at dette visstnok er vanlig og slik det er, helt til det er for mye oljelekkasje og den tar tenning på oljen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt på diesel og N47, hadde tendenser til dette på min gamle og. Det finnes videoer på youtube hvordan du enkelt kan gjennomspyle og vaske intercooler med et middel. Får litt bedre kjøling og tilbake effekt når du gjør det. Gadd aldri gjøre det på min da jeg ikke merket store forskjellen. IC ligger i bunnen så mye olje kondenserer og samler seg der ved Egr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer vel hvor mye olje som kommer fra veivhus så vidt jeg har forstått.  En ting er såkalt "blowby" som kan komme hvis det er slitasje i skraperingen på stempelet.  Da vil noe av oljen som henger igjen på sylinderveggen havne i åndingen.  I tillegg vil en sliten turbo føre til mer olje her enn en turbo som har liten slitasje. Selve veivhuset skal også ha litt vacum for å unngå at for mye olje forsvinner ut i åndingen. Hvis åndingen er i dårlig stand kan dette vacumet mangle og mer olje vil da forsvinne ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...