Gå til innhold

Elektrisk hengerfeste sviktet


guffen2012
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en lei erfaring på søndag: Da jeg rygget hengeren inn på parkeringsplassen hjemme ga hengerfestet etter. Jeg gikk bak for å sjekke avstand mellom henger og mur; Der ser jeg at hengerfestet er på tur inn under bilen. Med draget på hengeren.

Det som gjør det mulig er at det er en elektrisk type som ved trykk på en knapp folder seg inn under bilen. Men likevel; Etter 12 mils kjøring skjer dette. Jeg koblet av hengeren (som ikke var lastet mer enn ca. ett tonn) og hengerfestet bare hang og slang bak bilen. Det var ikke mulig å kjøre festet på plass under bilen.

Noen andre som har opplevd noe lignende? 
Jeg frykter at det koster noen kroner å reparere men har varslet verkstedet at jeg anser det som reklamasjons sak. Bilen (og hengerfestet) er 2012 modell og man må vel kunne vente at hengerfeste fungerer mer enn 6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen tilfeller i vinter av at hengerfestet ikke vil låse seg i ute-posisjon, og at det bare går inn igjen. Tenning av/på har hjulpet på dette. 

Et hengerfeste skal ikke under noen omstendighet gi etter når det er belastning på det, og det er vel lyskabelen til hengeren som forteller bilen at nå er noe på. Det er direkte livsfarlig om hengerfestet plutselig finner ut at det skal inn igjen, forventer at BMW tar en titt på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfestet, med motor og bjelke er, så vidt jeg vet, "ett stykke". Høres ut som elmotoren er ødelagt her, og denne kan da (mest sannsynlig) ikke byttes for seg. Hvordan dette kan skje er jo en annen sak. Jeg vet ikke i detalj hvordan dette ser ut innvendig, men det er en mekanisk lås som aktiveres i ytre posisjon, da lasten ikke skal gå på elmotoren. Man hører denne slår inn om man står like ved når kroken kjøres ut. Denne må ha sviktet på et vis, enten underveis eller aldri blitt aktivert i utgangspunktet. Rart det ikke gir feilmelding inni bilen da. At kroken svikter, og bilen attpåtil ikke gir melding er potensielt farlig. Hadde jeg vært på BMW ettermarked, ville jeg tatt denne saken på alvor, men hva som er deres policy er ikke så lett å spå. Legg frem saken for de, uten å komme med krav og anklagelser i første setning (slik mange gjør), så kan det hende du møter litt goodwill.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min importbil som var 2,5 år gammel og kjørt 4000 km , opplevde jeg at feste gikk ut men det låste ikke. Hengerfeste var brukt noen ganger, hadde bilen inn for sjekk og fikk beskjed om at dette måtte byttes, de hadde ikke lov til å reparere. Nytt feste kommer på ca .12.000, men totalt skulle de ha ca. 23.000.- for hele jobben, alt måtte programmeres på nytt. Jeg sjekket også denne jobben i Sverige og de skulle ha ca. 16.000.- for samme jobb.

I mitt tilfelle sendte jeg mail til BMW Norge og stilte spørsmål om holdbarhet. Her fikk jeg bare svada svar tilbake.

Sendte en henvendelse til ettermarkedssjef hos Bavaria, de tok tak i saken og fikk tilbakemelding om at det var ikke garanti, men de skiftet nytt som en "Goodwill". Hvem som tok kostnaden til slutt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk en svært uventet tilbakemelding fra Storebrand ved innmelding av saken. "

"Vi har fått bekreftet av verkstedet at problemene du har opplevd med hengerfestet er en kjent feil. Til tross for dette, har det dessverre ikke vært mulig å få feilen dekket under garanti, da kjøretøyet er for gammelt. Din forklaring at feilen skyldes at nesehjulet har vært borti snøen, skal ikke være tilstrekkelig for å ødelegge hengerfestet. Hengerfestet er konstruert for å tåle en vekt på 2 tonn og et kuletrykk på 90 kg.

 

Konklusjon: feilen på hengerfestet ditt kan ikke dekkes under kjøretøyets kaskoforsikring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er samme feste som på X5 (noe jeg vil anta) er det 3,5 tonn/130(?) kg.

Hvorvidt Storebrand har rett i at dette er kasko eller ikke aner jeg ikke, men synes hele opplegget er ganske spesielt og skummelt. Det haddd vært veldig interessant å visst akkurat årsaken her, da det tross alt er veldig alvorlig med en løpsk henger på flere tonn (selv om de har brems).

Jeg ser også for meg at det ikke kan ha vært skikkelig i lås, evt. om en elektrisk feil som har gjort at det har begynt å gå inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at BMW vil være bekjent med at dette er «et kjent problem» uten å gjøre noe med det. De har tusenvis av biler på veiene som potensielt kan føre til fatale ulykker for andre trafikanter, og her snakker vi kjøretøy som forholdsvis nylig har passert garantitiden. Hadde vel vært på sin plass med en liten aksjon på de elektriske hengerfestene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at drevene i hengerfestet ryker, så det kan jo være det er dette Storebrand har i hodet når de mener det er kjent, men dette har jo med inn- og utkjøring å gjøre.

Altså at det generelt er problemer med hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awt skrev:

Det er ikke uvanlig at drevene i hengerfestet ryker, så det kan jo være det er dette Storebrand har i hodet når de mener det er kjent, men dette har jo med inn- og utkjøring å gjøre.

Altså at det generelt er problemer med hengerfeste.

Sant. Det er allikevel to forskjellige ting at et hengerfestet ikke låses i ytre posisjon når man feller det ut, og at det gir etter etter 12 mils kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg sendte melding til BMW at problemet. Med vinklinga: "Oppsummert ber jeg om "bistand fra dere på statistiske data på lignende hendelser. "" Der forklarte jeg hendelsesforsløpet og Storebrands holdning til saken; At dette var "en kjent feil" og ikke dekkes av forsikringa.

Jeg fikk følgende til svar fra BMW Group ved Siv: "Når det gjelder bistand i saken så kan vi dessverre ikke bidra med noe statestikk. Vi anser at forsikringselskapet må akseptere BMW verkstedets vurdering på skaden og grundårsak.
Vi anser at du må ta dette direkte med forsikringsselskapet som er ansvarlig for deg som forsikringstaker."

Altså: BMW anser dette som et uhell. Da står jeg igjen uten forsikring og uten garanti.

Min plan var å få BMWs hjelp til å dokumentere eller sannsynliggjøre at dette ikke er en kjent feil på BMWs elektroniske slepekroker. Altså ikke en garantisak. Ettersom jeg ikke fikk hjelp fra BMW velger jeg å gå ut på internett for å forsøke å skaffe meg datagrunnlag overfor forsikringsselskapet.

Jeg vil ganske enkelt spørre: Er BMWs slepekroker farlige? 

Fora som Bimmers og Diskusjon.no er jeg kjent med. Er det andre plasser jeg kan nå fram til BMW eiere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være diverse Facebook-grupper som blir det neste, de finnes det jo sikkert et hundretall av.

Jeg er medlem på ganske mange slike. Jeg er også medlem på en rekke camping(vogn)-grupper på Facebook, og hadde uten tvil lagt merke til om noen hadde postet noe lignende dette, uavhengig av merke, men spesielt om det er BMW da jeg er over snittet opptatt av akkurat dette.

Det jeg vet om:

- Som jeg nevnte lengre oppe; det er ikke uvanlig at selve svingmekanismen i hengerfestene feiler, men da får man de ikke i lås, og det kan ikke benyttes. Man får også advarsel om dette på skjermen, samt lyset på knappen vil vise feil.

- Det har vært noen tilfeller av F25 (X3) og F26) X4 der festet har feilet, der det har vært en ren software-feil, og som har blitt fikset ved en oppdatering.

- En danske som mistet campingvognen i sommer, men dette var på en eldre BMW (e39) med tradisjonelt avtagbart hengerfeste. Her var det sokkelen som man fester selve festet i som røk.

---

Videre til din sak.

Når du skriver at det var på tur under bilen, skjedde dette elektrisk? Altså foldet det seg inn slik det skal gjøre, men uten at du hadde trykket på noe, og mens hengeren fortsatt var tilkoblet? Isåfall kan det jo tenkes at det er en elektronisk feil av et eller annet slag, og at festet har vært på plass (og godt sikret) frem til dette skjedde. Når det så har gått ut av lås for å folde seg inn har det blitt for mye press grunnet at hengeren fortsatt er på, slik at svingmekanismen (som nok ikke tåler så veldig mye) har gitt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Når du skriver at det var på tur under bilen, skjedde dette elektrisk? Altså foldet det seg inn slik det skal gjøre, men uten at du hadde trykket på noe, og mens hengeren fortsatt var tilkoblet? Isåfall kan det jo tenkes at det er en elektronisk feil av et eller annet slag, og at festet har vært på plass (og godt sikret) frem til dette skjedde. Når det så har gått ut av lås for å folde seg inn har det blitt for mye press grunnet at hengeren fortsatt er på, slik at svingmekanismen (som nok ikke tåler så veldig mye) har gitt etter.

Som jeg nevnte hadde jeg kjørt 12 mil uten noen indikasjon på problemer. Ved en stopp var jeg bak og løftet på draget bare for å sjekke at kuletrykket var ok. Da jeg  kom frem og skulle parkere rygget jeg hengeren direkte inn på parkeringsplassen uten å ha vært ute av bilen. Heldigvis gikk jeg ut av bilen for å sjekke avstand til en mur og så da at kula var bare centimetere fra "støtfangeren" bak. Jeg koblet hengeren av og trillet den på plass for hand. 

Slepekroken var løs (kunne beveges sideveis med håndmakt). Jeg forsøkte å kjøre den på plass men den stoppet på tur inn under bilen (før den går opp). 

Det var først da jeg forsøkte å kjøre kroken på plass at jeg fikk feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...