guffen2012

Elektrisk hengerfeste sviktet

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en lei erfaring på søndag: Da jeg rygget hengeren inn på parkeringsplassen hjemme ga hengerfestet etter. Jeg gikk bak for å sjekke avstand mellom henger og mur; Der ser jeg at hengerfestet er på tur inn under bilen. Med draget på hengeren.

Det som gjør det mulig er at det er en elektrisk type som ved trykk på en knapp folder seg inn under bilen. Men likevel; Etter 12 mils kjøring skjer dette. Jeg koblet av hengeren (som ikke var lastet mer enn ca. ett tonn) og hengerfestet bare hang og slang bak bilen. Det var ikke mulig å kjøre festet på plass under bilen.

Noen andre som har opplevd noe lignende? 
Jeg frykter at det koster noen kroner å reparere men har varslet verkstedet at jeg anser det som reklamasjons sak. Bilen (og hengerfestet) er 2012 modell og man må vel kunne vente at hengerfeste fungerer mer enn 6 år?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt noen tilfeller i vinter av at hengerfestet ikke vil låse seg i ute-posisjon, og at det bare går inn igjen. Tenning av/på har hjulpet på dette. 

Et hengerfeste skal ikke under noen omstendighet gi etter når det er belastning på det, og det er vel lyskabelen til hengeren som forteller bilen at nå er noe på. Det er direkte livsfarlig om hengerfestet plutselig finner ut at det skal inn igjen, forventer at BMW tar en titt på dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hengerfestet, med motor og bjelke er, så vidt jeg vet, "ett stykke". Høres ut som elmotoren er ødelagt her, og denne kan da (mest sannsynlig) ikke byttes for seg. Hvordan dette kan skje er jo en annen sak. Jeg vet ikke i detalj hvordan dette ser ut innvendig, men det er en mekanisk lås som aktiveres i ytre posisjon, da lasten ikke skal gå på elmotoren. Man hører denne slår inn om man står like ved når kroken kjøres ut. Denne må ha sviktet på et vis, enten underveis eller aldri blitt aktivert i utgangspunktet. Rart det ikke gir feilmelding inni bilen da. At kroken svikter, og bilen attpåtil ikke gir melding er potensielt farlig. Hadde jeg vært på BMW ettermarked, ville jeg tatt denne saken på alvor, men hva som er deres policy er ikke så lett å spå. Legg frem saken for de, uten å komme med krav og anklagelser i første setning (slik mange gjør), så kan det hende du møter litt goodwill.

Endret av *MrB*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min importbil som var 2,5 år gammel og kjørt 4000 km , opplevde jeg at feste gikk ut men det låste ikke. Hengerfeste var brukt noen ganger, hadde bilen inn for sjekk og fikk beskjed om at dette måtte byttes, de hadde ikke lov til å reparere. Nytt feste kommer på ca .12.000, men totalt skulle de ha ca. 23.000.- for hele jobben, alt måtte programmeres på nytt. Jeg sjekket også denne jobben i Sverige og de skulle ha ca. 16.000.- for samme jobb.

I mitt tilfelle sendte jeg mail til BMW Norge og stilte spørsmål om holdbarhet. Her fikk jeg bare svada svar tilbake.

Sendte en henvendelse til ettermarkedssjef hos Bavaria, de tok tak i saken og fikk tilbakemelding om at det var ikke garanti, men de skiftet nytt som en "Goodwill". Hvem som tok kostnaden til slutt vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive