Bimmer728i Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Er det noen mulighet for å få mer gamp men mindre forbruk på en bmw e38 728i bensin, hva kan jeg eventuelt gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Bytte bil. Det eneste som kan minne om økonomisk forsvarlig. Daniel.B reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Hva har du av forbruk og ca effekt i dag? Mange kjører rundt med defekt vanos uten å vite det. Øker forbruket og gjør motoren treg under 4000 o/min. På en slik motor er pri 1 å sjekke at vanos, lambda og lmm fungerer. Å hente noen ytterligere effekt enn fra fabrikk vet jeg ikke om er så enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Min kommentar forutsetter at bilen er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Som sagt over så er det enkleste og sørge for at motoren er slik den var fra fabrikk. Da snakker vi basic ting som luftfilter, tennpluger o.l Selvfølgelig vanos og slike ting. Når alt slikt er sjekket og bytter så kan du selvfølgelig montere sportluftfilter og effektanlegg. Er du heldig da så kanskje du øker effekten med en 4-5 hk. Med andre ord bortkastede penger. Så det beste rådet er som @TRF skriver, bytt bil men det er kanskje ikke like aktuelt. Som regel så bruker en større motor mindre eller like mye bensin under norske forhold. Det fordi den kan jobbe mye lettere i norske hastigheter. Kjører du gris så blir det noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 (endret) Som Trf er inne på så vil aldri en slik bil bli spesielt rask eller særlig økonomisk men likevel er det en flott bil. Så jeg må bare være enig her i at det er viktig at den iorden først og fremst både for økonomi og ytelse. Jeg har det siste halve året byttet begge LMM, alle plugger og alle coiler. Forskjellen er stor. Jeg hadde feilmelding på en LMM og så begynte den å feiltenne på sylinder 2 ved hardt pådrag. Den drar mye hardere nå når disse delene er byttet og bruker litt mindre. Dårlige plugger og LMM som leser for lave verdier kommer snikende og så lenge du kjører bilen daglig så merker du neppe noe før etter at du har bytta delene. Bmw har intervall på 60.000km på plugger på min bil, jeg bytta nå på 55000km etter feiltenning og kommer til å bytte på 30.000-40.000 neste gang. Endret Februar 16, 2019 av Hpi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer728i Skrevet Februar 16, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2019 Etter det jeg har lest her så er det altså mest lønnsomt å eventuelt kjøpe eller bytt til noe annet?..er en utrolig fin og god bil å kjøre men den bruker litt for mye bensin for åssen økonomien er akkurat nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Ligger vel noen greie e38 730d på finn samme gode bilen, men med mer effekt og lavere forbruk. TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer728i Skrevet Februar 16, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2019 4 minutter siden, Evopower skrev: Ligger vel noen greie e38 730d på finn samme gode bilen, men med mer effekt og lavere forbruk. Takker, da skal jeg ta å følge med litt på finn jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 Hva ligger forbruket ditt på i dag sånn ca? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer728i Skrevet Februar 16, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2019 Er ikke helt sikker jeg, men tror den ligger på 1,2 eller 1,5 på pen kjøring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Februar 16, 2019 Share Skrevet Februar 16, 2019 1,5 l/mil er i vertfall alt for høyt. Den skal vel være på ca 1,1 l/mil på blandet kjøring. Ta og sjekk forbruket ditt ordentlig. Ikke stol på kjørecomputeren men fyll tanken full og bruk tripptelleren. Da er det bare og finne fram kalkulatoren neste gang du fyller tanken, Kjør tanken nesten tom da blir det mere nøyaktig. Jeg sjekker dette vær gang jeg fyller for og følge med littegrann på tilstanden på motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Februar 17, 2019 Share Skrevet Februar 17, 2019 15 timer siden, Bimmer728i skrev: Er ikke helt sikker jeg, men tror den ligger på 1,2 eller 1,5 på pen kjøring Når jeg foreksempel kjører fra Oslo til Kristiansand om sommeren ligger forbruket mitt på rundt 1.1 til 1.2 pr mil fra dør til dør, med min E38. Nå skal det sies at jeg ikke har en agresiv kjørestil. Masing i trafikken lar jeg andre ta seg av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Februar 17, 2019 Share Skrevet Februar 17, 2019 Min 2.2 bensin lå på 1.1 på langkjøring. Defekt vanos. Din 728 bør ligge på 0.9 på langkjøring. Så ser for meg at det er noe muffens du bør sjekke opp i. Det er uansett halvparten av forbruket å spare ved å velge 730d. Min 530d ligger på 0.65 på blandet kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer728i Skrevet Februar 17, 2019 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2019 20 timer siden, Rune-K skrev: 1,5 l/mil er i vertfall alt for høyt. Den skal vel være på ca 1,1 l/mil på blandet kjøring. Ta og sjekk forbruket ditt ordentlig. Ikke stol på kjørecomputeren men fyll tanken full og bruk tripptelleren. Da er det bare og finne fram kalkulatoren neste gang du fyller tanken, Kjør tanken nesten tom da blir det mere nøyaktig. Jeg sjekker dette vær gang jeg fyller for og følge med littegrann på tilstanden på motoren. Burde kanskje sjekke om jeg har defekt vanos da ell? Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå