totakt Skrevet Mars 3, 2019 Share Skrevet Mars 3, 2019 Hei. Vurderer å kjøpe 5 liter Gulf 5W30 som jeg ser GS har kampanje på nå til min 2016 F10. Tenker å ta et skift selv mellom verkstedintervall. Jeg har skiftet olje på biler før, men ikke på denne, og har ikke tilgang til instrusjonsboka akkurat nå, hvis det står noe der da. Må deksler fjernes? Er det en ganske rett fram, eller noe å være obs på? Oljefilteret tenker jeg bare å la være til neste ordinære service, hvis ikke dere protesterer veldig Hvor mye olje går med, med og uten filterskift? Er det et greit punkt fremme å jekke opp hele fronten med verkstedjekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 3, 2019 Share Skrevet Mars 3, 2019 Tor all all teknisk info om din bil, se på newtis.info. Oljefilter er ikke noe vits å la være å skifte slik jeg ser det. Har ingen vitenskapelig bevis for at det er fullt, men jeg tenker at man skifter jo filter for å filtrere oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 3, 2019 Share Skrevet Mars 3, 2019 Disse bilene er utrolig enkle å skifte olje/oljefilter på. Du har et jekkepunkt under motor, men om du bruker det punktet vil jekken komme i veien. Pleier bare å jekke opp på siden og sikre bilen, det holder i massevis. Du kan slippe bilen flatt ned når oljen renner om du ikke føler alt renner ut. Det er ikke behov for å fjerne hele underpanelet på disse bilene. Det er et skrulokk som fører rett til bunnpannepluggen. Ville skiftet oljefilter uansett. Bytter man ikke det , så blir det litt som å dusje og ta på seg skitne underbukser. På N47 er det 5.2l til som maksimum kapasitet. Siden det er 2016 modell du nevner går jeg utifra at det er B47? Eller er det noe annet gromt du har under panseret? B47 motoren skal ta 5l fra helt tom, til helt full. lagunilla reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johanngj Skrevet Mars 3, 2019 Share Skrevet Mars 3, 2019 Du får med ny messingskive når du handler filter. Greit å ikke gjenbruke gammel pakning spør du meg. Oljefilter er en meget renslig oppgave på n47, og filter koster ikke mye. Skift både olje og filter, og klapp deg selv på skulderen. For totalt 500,- gjør du motoren en stor tjeneste! Boschfilter koster nå 176,- på GS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mars 3, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2019 (endret) Takk alle sammen! Her var det mange gode tips! Takket være dere er det nå bare å legge inn bestilling på GS på olje og filter. Så skal det bare bli moro å skifte det med så god veiledning fra dere! Det er standard motor på denne 520-en produsert og registrert i 2016. Så ja, da er det vel B47? Da bør det holde med en 5-liters dunk med olje. Endret Mars 3, 2019 av totakt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mars 3, 2019 Share Skrevet Mars 3, 2019 Husk å ikke fyll dønn 5 liter nedi med en gang. Fyll 4.5-4.6 så peiler du. Du får ikke ut alt nemlig, så kan du heller etterfylle. Alle BMw verksteder jeg har brukt på n47 har overfylt. Teit igjen bolt du løsner først med hånd så bruk helst momentnøkkel så den sitter skikkelig inntil skiven. Jeg bruker alltid ramper, det sikreste. De er billig på Biltema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mars 6, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2019 Takker igjen. I newtis står det at bolten skal trekkes til med 25Nm, og ny sealing ring. Regner med det er kobberskive, og den har jeg neppe liggende, og heller ikke bestilt. Da bruker jeg bare den gamle og trekker til med 26Nm tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mars 6, 2019 Share Skrevet Mars 6, 2019 Fikk du ikke med kobberskive når du kjøpte filter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mars 6, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2019 Nå forstår jeg hva som er nevnt over her! Jeg er ikke vant til at skive til oljeplugg følger med filter. Olje og filter er underveis med posten, så da får jeg altså med ny skive til ojeplugg sammen med filter. Bestilte Mahle filter siden det hadde kampanjepris da jeg bestilte. Da er det jo bare supert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Mars 6, 2019 Share Skrevet Mars 6, 2019 Har du serviceavtale? Vist ja, må du ikke røre service indikatorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mars 7, 2019 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2019 Ja, har serviceavtale og skal ikke røre serviceindikator! Eivind320x reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F-11 Skrevet Mai 16 Share Skrevet Mai 16 Skal skifte på min B47 også nå. Gikk det bra for din del? Noen aha opplevelser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Mai 17 Share Skrevet Mai 17 On 5/16/2024 at 9:22 AM, F-11 said: Skal skifte på min B47 også nå. Gikk det bra for din del? Noen aha opplevelser? Enkelt, start med varm motorolje slik at det renne enklare ut. Deksel under motor er med luke for å komme til tappeplugg (17mm) og oljefilter. Åpne først tappepluggen og deretter drener oljefilteret ved å ta ut tappepluggen. Når det slutta å renne så montera du den nye tappepluggen (den i plast, følge med filteret). Så skrur du ut heile oljefilteret (30 eller 32mm pipe). Ta ut innsatsfilteret og tørk rein filterhuset. Monter ny o-ring (følge filteret) og nytt innsattsfilter (berre å trykke det nedi til du høyre eit klikk). Sett sammen igjen. Skru ikkje for hardt. No bør oljen ha rent ut så monter ny kobberskive og skru fast tappepluggen igjen. Fyll på olje. Eg fyller alltid på litt over 5L (5.25L) for å kompensere for eit ørlite oljeforbruk. Fylle samme mengde kvar gang, aldri brydd meg med å peile men så har eg skifta 20 ganga snart så kjenner motoren min. Når eg har tid så passa eg på å jekke bilen litt slik at mest mulig olje renne ut, så gjere ferdig alt utenom tappepluggen og ny olje som eg tar når bilen har stått ein time eller to. Så finne eg berre på noko anna i mellomtida. Jo meir gammal olje du får ut jo bedre er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå