Gå til innhold

Tips ved oljeskift F10 520 XD


totakt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe 5 liter Gulf 5W30 som jeg ser GS har kampanje på nå til min 2016 F10. Tenker å ta et skift selv mellom verkstedintervall.

Jeg har skiftet olje på biler før, men ikke på denne, og har ikke tilgang til instrusjonsboka akkurat nå, hvis det står noe der da.

Må deksler fjernes? Er det en ganske rett fram, eller noe å være obs på?

Oljefilteret tenker jeg bare å la være til neste ordinære service, hvis ikke dere protesterer veldig  :-)

Hvor mye olje går med, med og uten filterskift?

Er det et greit punkt fremme å jekke opp hele fronten med verkstedjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor all all teknisk info om din bil, se på newtis.info.

Oljefilter er ikke noe vits å la være å skifte slik jeg ser det. Har ingen vitenskapelig bevis for at det er fullt, men jeg tenker at man skifter jo filter for å filtrere oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er utrolig enkle å skifte olje/oljefilter på. Du har et jekkepunkt under motor, men om du bruker det punktet vil jekken komme i veien. Pleier bare å jekke opp på siden og sikre bilen, det holder i massevis. Du kan slippe bilen flatt ned når oljen renner om du ikke føler alt renner ut. 

Det er ikke behov for å fjerne hele underpanelet på disse bilene. Det er et skrulokk som fører rett til bunnpannepluggen. 

Ville skiftet oljefilter uansett. Bytter man ikke det , så blir det litt som å dusje og ta på seg skitne underbukser. 

På N47 er det 5.2l til som maksimum kapasitet. Siden det er 2016 modell du nevner går jeg utifra at det er B47? Eller er det noe annet gromt du har under panseret? :)

B47 motoren skal ta 5l fra helt tom, til helt full. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får med ny messingskive når du handler filter. Greit å ikke gjenbruke gammel pakning spør du meg. Oljefilter er en meget renslig oppgave på n47, og filter koster ikke mye. Skift både olje og filter, og klapp deg selv på skulderen. For totalt 500,- gjør du motoren en stor tjeneste! Boschfilter koster nå 176,- på GS  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Her var det mange gode tips!

Takket være dere er det nå bare å legge inn bestilling på GS på olje og filter. Så skal det bare bli moro å skifte det med så god veiledning fra dere!

Det er standard motor på denne 520-en produsert og registrert i 2016. Så ja, da er det vel B47? Da bør det holde med en 5-liters dunk med olje.

Endret av totakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikke fyll dønn 5 liter nedi med en gang. Fyll 4.5-4.6 så peiler du. Du får ikke ut alt nemlig, så kan du heller etterfylle. Alle BMw verksteder jeg har brukt på n47 har overfylt. Teit igjen bolt du løsner først med hånd så bruk helst momentnøkkel så den sitter skikkelig inntil skiven. Jeg bruker alltid ramper, det sikreste. De er billig på Biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. I newtis står det at bolten skal trekkes til med 25Nm, og ny sealing ring. Regner med det er kobberskive, og den har jeg neppe liggende, og heller ikke bestilt. Da bruker jeg bare den gamle og trekker til med 26Nm tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg hva som er nevnt over her! Jeg er ikke vant til at skive til oljeplugg følger med filter. Olje og filter er underveis med posten, så da får jeg altså med ny skive til ojeplugg sammen med filter. Bestilte Mahle filter siden det hadde kampanjepris da jeg bestilte. Da er det jo bare supert :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...