Gå til innhold

Stort olje forbruk på E87 1 serie 1,6 liter 2005 mod


John Deere
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

har nylig kjøpt meg en 2005 mod 1 serie BMW med 1,6 liter bensin motor.  Det viser seg at den bruker veldig MYE olje. DVs 1 liter på en bensintank.  Har byttet olje men ingen endring. Den har gått 170 000 km med jevnlig oljebytte.  Ingen utvendig lekkasje. Bilen stater lett og har fin gange. Synes ikke den ryker så mye heller.  

Noen som har erfaring her

Endret av John Deere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ENTEN ryke mye blått ELLER ha lekkasje.
Om du ikke ser lekkasje er det innvendig, og da er det som oftest enten stempelringer eller ventiltetninger. Begge deler noe kostbart om man ikke skrur en hel del selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at det ikke trenger å være stempelringer selv om den bruker olje. En motor har gjerne flere ringer, og 1 kan brukes til kompresjonskontroll, mens en annen kan brukes til kontroll av oljen.

Jeg er dog ingen motor ekspert, ikke på interne deler ihvertfall. Så om noen vil korrigere meg så er det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2005 316i brukte også mye olje. Ingen ekstern lekkasje der, heller, etter skifte av bunnpannepakning, toppdekselpakning, veivhusventilasjon og peilepinnerør. Men olje, det forsvant like vel. Kilometerstand mellom 190 og 230 000. Såkalt én eiers bil med god servicehistorikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen ekspert men jeg inbiller meg at det gjerne er 2 kompresjonsringer øverst og en skrapering nederst. Det skal jo være en tynn oljefilm på sylinderveggen men skraperingen skal skrape bort mesteparten/all oljen men hvis denne er dårlig vil det bli hengende for mye olje igjen på sylindervegg som da blir forbrent og du vil da få et oljeforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en  oppfatning blant mange forumister at å bytte olje og filter ofte er bra. Du skriver at det er byttet jevnlig, men det litt upresist synes jeg. Jeg bytter på 10 000 km, altså ved 170 000 km skulle det etter mitt opplegg ha blitt utført 17 olje og filterskift.

Jeg synes det er interessant å vite hvor mange ganger det er byttet på denne bilen, siden situasjonen med stort oljeforbruk har oppstått. Ikke for at det er et bevis for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om bilen din forbrenner olje ved å studere tennpluggene dine når du bytter de. De pleier være ganske nedsotet med tykk sort oljesmørje på, om kompresjonen er i orden noe jeg vil tro den er (det er to ulike kompresjonsringer_). Om du ikke har tenningsproblemer, blå røyk som andre nevner så kan årsaken være slitte ventiltetninger selv om det noen ganger kan være kompresjonsringer som har låst seg og slipper for mye oljefilm forbi eller at sylinderveggen er slitt over maks. Til slutt, å måle korrekt oljeforbruk er ikke rett frem, det kan være utfordrende å få en korrekt måling og resultatene kan fort gå fra helt normalt til for mye. Kjørestil spiller inn og og motorer skal forbruke noe olje, det ligger i designet. Hadde sylinderveggene vært helt glatte uten at oljen kunne feste seg ville du ikke hatt kompresjon over tid. Jeg vet ikke rekkevidden på bilen din ved full tank, tipper 600-700km? De fleste nyere BMW motorer har tillatt oljeforbruk på 1l/1000km, hvertfall sist gang jeg fikk gjort dette på "BMW måten" så var det designdata for N47 motoren og er det samme for eldre bensinmotorer jeg har vært borti. Olje på BMW måten måles korrekt ved å først utelukke ekstern lekkasje. Fylle på slik at det er på Max merke ved driftsvarm motor, det må være dønnbeint der bilen står. Så tømme motoren helt for olje ved driftsvarm motor, oljefilter av først, av med bunnplugg, la oljen renne ut i minst 15 min, roter motor minst en gang via vibrasjonsdemper, så nytt filter, ny mengde spesifisert mengde olje, så kjører du et par tusen km og gjør det samme og måler mengde mot første måling. Dette er en sikrere/mer presis måte. Oljen skal veies, det er det mest presise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n45 motor bruker en del olje, man må leve med det. 

Jeg ble selv urolig da jeg hadde en slik, måtte titt og ofte etterfylle, husk og på veivhusvent om du kjører mye korte turer.

Forøvrig så anbefaler jeg deg å kjøpe inn en kjedestrammer. Koster noen hundre lapper, den MÅ du snart bytte uansett.

For å sjekke at register holder mål så tar du et skrujærn (type el-flatjærn til 10,- på biltema) bøy opp enden slik at du får en liten krok. Åpne oljelokket å prøv å "vippe" på kjeden mellom tannhjul og kjede. Kjede skal sitte helt fast, om kjeden føles "løs" så skal du bare bytte ut strammer. Drei litt på motor på veiva for å bygge opp nytt trykk til strammer når du inspiserer register.

En del havarier har blitt utsatt kun ved å bytte strammer. Den er skrøpelig og med tiden så mister den spennefunksjonen og kjeden blir for slakk og det går hardt ut over levetid til både kjede, skinner, tannhjul og til slutt raser alt sammen. Så vær våken når det kommer til n45 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...