Gå til innhold

Ujevn gange kald motor F11 523i 2011 N53


Dahl2re
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått problem med ujevn gange på min 523i F11 2011 bensin N53 når motoren er kald. Hvis jeg kjører før motoren er varm er det som om at motoren ikke fyrer på alle sylindre. Etter noen minutters kjøring er alt ved det normalt. 

Jeg tar gjerne i mot tips om hva som kan forårsake dette.

Fant en video på nett (528) som oppfører seg helt likt som min.

https://www.youtube.com/watch?v=KjdQ9ZsFcJw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du ta en diagnose. Hører tydelig at bilen hopper over noen tenninger og justerer tenningstidspunkt elektronisk. Uten diagnose må du jobbe deg systematisk frem. Prøver å liste opp i stigende kompleksitet. 

Diagnose

Tennplugger

Tennhetter/coiler

Vakuumlekkasje

NOx sensor + evt flere

LMM + tomgangsregulator

Drivstofftrykk/pumpe/regulator

 

Inni mellom dette her kan det være et mylder av sensorer så du må nok ta en diagnose først. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for «arbeidslisten». Jeg bytter plugger først siden det er en enkel jobb. Problemet er at feilmeldingen blir borte når motoren blir litt varm. Kan jeg se feilkoden i den skjulte menyen mon tro, eller er jeg helt avhengig av et diagnose verktøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dahl2re skrev:

Takk for «arbeidslisten». Jeg bytter plugger først siden det er en enkel jobb. Problemet er at feilmeldingen blir borte når motoren blir litt varm. Kan jeg se feilkoden i den skjulte menyen mon tro, eller er jeg helt avhengig av et diagnose verktøy ?

Husk når du bytter plugger, du trenger spesialverktøy, en pipe med 8 graders bend. Om du ikke bruker det så kan det være ragnarokk. De er vinklet i toppen på disse nyere BMWne. Korrekt moment uten oljede gjenger er svært viktig. Du kan få små kompresjonstap og det som følger med, disse har relativt høyt komp.forhold. Vet ikke hva andre sier men for meg høres det nå ut som om en aktuator aktiveres, eller når en tester en vanosenhet fra min til maks så lager den den type klikkelyd. Diagnose må til først. 

 

 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-523i-lim/repair-manuals/00-maintenance-general-note/00-00-maintenance/B9kmlmvt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke åpnet filen din, kun youtubelinken. Coiler og Dyser er litt gjengangere på disse, og youtubefilmen høres egentlig ut som en av disse. En av mine N53 begynte å fuske ved kald motor, som på den filmen, og da var det en dyse som var synderen.

Tror egentlig ikke det er pluggene, men ta en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få tatt en diagnose.. hvis du får feilmelding på en gitt sylinder kan du eliminere om det er coilen hvis du bytter coil med en annen cylinder og ser om problemet forflytter seg. Flytter problemet seg til en ny cylinder så er det jo en død coil. Får du fortsatt feilmelding på samme cylinder så er det i hvertfall ikke coilen.

Prinisippet blir vel det samme for injectorer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så fortsatte problemet etter at motoren var blitt varm også . Gikk ikke på alle sylinderene, drivetrain melding i display, og motorlamapa lyste oransje. Svingte innom Bavaria og kjøpte solsystemets dyreste tennplugger. Puggnøkkel og forlenger fra biltema ble neste stopp. Så ble det Autotrio for å ta med en coil. Pluggnøkkel med rett forlenger gikk helt fint.

Bytta plugger og motoren malte som en katt. Blir spennende i morgen når motoren er blitt kald. kan jo hende jeg har hatt tjuvflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugger med rett moment kan ofte gjøre ting bedre. Med feil moment kan du oppleve skikkelig røff gange når den er kald så når den blir varm så utvider tetningsringen seg og tetter bedre. Om det ikke funker så diagnose. Du kan måle motstanden på pluggene og se om det er noen som skiller seg ut. Skal ikke være mer enn 1500-1900 ohm på nye. Jeg er blitt smånazi på moment når d gjelder plugger, det er viktig, som minimum rett vinkel. 180 grader pluss minus 15grad på de fleste. Sjekk pakning eller TIS. Visste ikke biltema solgte tennpluggpiper med ledd. 👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, quandt1960 skrev:

Plugger med rett moment kan ofte gjøre ting bedre. Med feil moment kan du oppleve skikkelig røff gange når den er kald så når den blir varm så utvider tetningsringen seg og tetter bedre. Om det ikke funker så diagnose. Du kan måle motstanden på pluggene og se om det er noen som skiller seg ut. Skal ikke være mer enn 1500-1900 ohm på nye. Jeg er blitt smånazi på moment når d gjelder plugger, det er viktig, som minimum rett vinkel. 180 grader pluss minus 15grad på de fleste. Sjekk pakning eller TIS. Visste ikke biltema solgte tennpluggpiper med ledd. 👍🏽

BMW sier vell 20-25nm på n53. Og jeg har opplevd på min at pluggene satt altfor hardt. Ikke glem at N53 er veldig spesifikk på hvordan plugger man bruker, man kan ikke bruke generiske. Da VIL bilen ikke få den gnisten den trenger. 

For dere som har lyst å lære en del hvordan denne fantastiske motoren fungerer er det bare å lese her: https://bimmerprofs.com/spark-plugs-n43n53-series-engines/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet opp på kald motor i dag, og motoren malte fortsatt som katten. Sjekket at jeg hadde fått riktig type tennplugger. Så da ser det ut til at jeg slapp billig unna denne gangen. Takker for veldig bra tilbakemeldinger. N53 er en motor å bli glad i, så når den sliter så blir jeg i dårlig humør også :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så lenge var adam i paradis. Problemet er tilbake igjen.

Diagnose:

Engine / Motor

12C601: Nitrogen oxide sensor operation: signal is not available at launch

 

12C008: Nitrogen oxide sensor, electric: Short

 

12C208: Nitrogen oxide sensor, lambda linear: Short circuit

 

12C108: Nitrogen oxide sensor, lambda binary: Short

 

140101: Misfiring, cylinder 1: Injection is turned off

 

1C0300: Engine oil pressure control valve: clamps

 

140601: Misfiring, cylinder 6: injection is switched off

 

140401: Misfiring, cylinder 4: injection is switched off

 

140001: Combustion misfires, a plurality of cylinders: injection is switched off

 

213901: Consumer reduction: active

 

Er det bare å bite i gresset å kjøpe en nox sensor til hyggelige ca 6000,- ?

er det mye jobb å bytte sensoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis defekt NOX sensor eller kontrollboksen til NOX. Men det ble sjekkes for defekt ledningsnett før du skifter den.

På e61 så kan denne kontrollboksen sitte noe helt grusomt fast som kan bety varmebehandling og diverse for å få den av. Samt at den sitter ganske midt under bilen, så den er ukurant å få av uten bukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Det er sannsynligvis defekt NOX sensor eller kontrollboksen til NOX. Men det ble sjekkes for defekt ledningsnett før du skifter den.

På e61 så kan denne kontrollboksen sitte noe helt grusomt fast som kan bety varmebehandling og diverse for å få den av. Samt at den sitter ganske midt under bilen, så den er ukurant å få av uten bukk.

Jeg byttet denne på min, den satt mildt sagt veldig godt. 

Men det forklarer ikke hvorfor trådstarter får opp misfire. Jeg kjørte et år med gåen Nox sensor uten at jeg hadde noen misfires. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...