Gå til innhold

Kigga´s Calypsorot E34


Kigga
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt meg BMW igjen etter en liten periode med elbil.
Endte opp med å kjøpe en E34 på impuls usett.
Når jeg kom frem var bilen i dårligere tilstand estetisk enn jeg hadde tenkt meg, og tenkte var dette så lurt?
Men alt dette gikk rett i glemmeboka på vei hjem over Hardangervidda med den brølende rekkesekseren i bakgrunnen.

IMG_1335.thumb.jpeg.a159fe56ac7bbdbdd6d10ddb5cd282af.jpeg

Det ble en Calypsorot 520i '90 modell men en så ikke imponerende utstyrsliste.
Men har det viktigste som manuell kasse, M technik ratt og soltak 😎

Dette vil bli min daily driver, og planen er å holde den så OEM som mulig.

Eksteriør

  • Fjerne Angeleyes ()
  • Oransje blinklys ()
  • Flekke over rust ()

Innvendig

  • Fikse hull i førersete ()
  • Trekke nytt stoff på soltaket ()
  • Ny M technik logo på rattet ()
  • Ny gasspedal ()
  • Ny girspak kule ()

Teknisk

  • Ene tåkelyset fremme funger ikke ()
  • Røff tomgang ()
  • Vindusviskere går kun på maks hastighet ()
  • Spylerdyser fungerer ikke ()
  • Fikse ordentlige radiatorfester (Stripset pr. idag) ()
  • Fikse dørstopp på alle dører ()
  • Dører lukker seg ikke igjen på første forsøk ()

Div

  • Innkjøp av sommerhjul ()
  • Innkjøp av original business headunit ()
  • Mye rart elektrisk i motorromet som må undersøkes ()
  • Fjerne DEFA alarm ()
  • Trenger nye gassfjær både foran og bak ()
  • Skrape av tectylen under bilen, fjerne evt. rust og sette på fluid film ()

Tar inn mot innspill på hva som kan gjøres for å forbedre bilen, evt. hvis dere kjenner noen som har følgende deler.

  1. Sommerfelger R17 8"
  2. Fører sete grått stoff
  3. Original headunit
  4. Rustfrie dører foran

Ellers ser jeg også etter et sted å kunne stå og skru, eller noen som kan sveise og/eller sandblåse i Bergens området.

  

Endret av Kigga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med E34 🥳🎼

Er det din første E34 ?

Godt å høre at du tenker å holde den så orginal som mulig 👍

Men spør du meg så holder du en E34 ganske så orginal selv om du kjøper et godt senkesett, fine felger og skinninteriør. Dette er med på å skaffe bilen et pent stuk 😃

Uansett, en E34 er veldig ofte rammet av rust under. Selv om det kan se bra ut sånn i første omgang. 

Kanaler og jekkfester, samt innerdel av kanalene, spesielt passasjersiden nede ved gulvet er spesielt sårbart. 

Eier min niende E34 så snakker av erfaring. 

Så før du går i gang med å pynte den, ville jeg funnet ut av hvordan bilen er rustmessig 😉

Men får du bilen i god stand på disse områdene, kommer du til å ha en herlig bil som var langt forut sin tid da disse kom på slutten av åttitallet. 

Lykke til 🥳🎼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bimmerlorris

Takk for tipsene

Har eid en E46 og en E39 tidligere, men det var etter å ha sett E34 i en film som ung at interessen for BMW begynte. Så det var vel på tide med en E34 🤓

Er noe hinnsides med små rust rundt omkring som skal taes sjøl. Men dørene foran og kanalene må jeg nok få skiftet ut.

Er ikke noe samlerobjekt det her, men tenker fortsatt det er greit å bli kvitt rusten imens man kan.

Ellers har bilen visst fått nye dempere for ikke så lenge siden. Detmed har jeg ikke planer om å senke den med det første.

Skinn interiør ser definitivt bedre ut, men etterstreber den å holde den slik kom ut ifra fabrikken 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du velger å fikse den 👍

Jeg mener du tar feil når du sier at den ikke kommer til å få noen samlerverdi. E34 tror jeg kommer til å stige voldsomt i pris i årene som kommer. Ihvertfall de som beholder en god stand. 

Håper du legger ut masse bilder av bilen og det du gjør med den fremover 😃 Veldig gøy med E34-tråder 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hiver jeg meg på og gratulerer 😀

Gøy du velger å fikse denne opp .

Og e34 begynner å bli verdt litt nå etterhvert .

Flotte biler som er gode å kjøre .

Det som er viktig når du sjekket rusten , er å ikke miste motet når du finner noe .

Hjemme hos meg står der to 34er som er rustsveist , og to små hull , endte opp i nye kanaler og noe gulv 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått min første pakke fra Bilnerden.no
(Fikk også med en liten boks Pringles, kan ikke klage på servicen!)

DSC02688.thumb.JPG.325fb3bc1c09827e944b23db705ae093.JPG

Planen er:

Synlige flater

  1. Pusse vekk det verste m. sandpapir
  2. Bruke Deox Gel ( X antall ganger til det ikke reagerer lenger )
  3. Bruke Electrox (Sink Grunning)
  4. Epoxy? grunning, som kan pusses på for å få en jevn overflate
  5. Calypsorot Lakk
  6. 2K klar lakk
  7. Tynner, for å fade ut lakken mot det gamle.

Ikke synlige flater

  1. Pusse vekk det verste m. sandpapir
  2. Bruke Hydrate80
  3. Deretter fluid film? (Ikke bestemt meg helt enda)

Deler som kan taes av

  1. Pusse vekk det verste m. sandpapir
  2. Legge delen i Deox C bad  ( X antall ganger til det ikke reagerer lenger )
  3. Grunne med Electrox
  4. Deretter fluidfilm eller lakk, ettersom om delen er synlig eller ikke

Skal jobbe i en fellesgarasje der det ikke er lov å skru på biler, så tenker dette er beste måten å gjøre dette på.
Sandblåsing ville nok godt raskere, men tenker at hvis man er nøye med Deox og gjør forarbeidet grundig at man kan få et ok resultat uten å sandblåse også.

Har du har noen tips eller innspill setter jeg pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få lov å rette litt på planen din?😀😀

Du er nødt til å gå mer drastisk til verks enn kun sandpapir der det er mer rust .

Du vil aldri få fjernet det med kun papir .Da er det tilbake på en smell.

Bruk rondell type «negerkuse» på drill i det minste .

Det fjerner godt ,eller mye bedre enn sandpapir.

Så kan du legge på rustomvandler ,epoxy og div lakk.

Ser du nevner tynner,det vil og skape litt kaos for deg .

Den nye lakken vil løsne og bli klebrig ,som igjen alt vil se krakelert ut.

Prøv å skygge ut ny lakk mot den gamle ,vent en uke til alt er tørt ,så våtslipe overganger med papir fra 1500 opp til 3000 ,så rubbe og derretter polere ,da får du et resultat som er levelig .

Ellers er planene gull her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Takk for tilbakemelding, skal få tak i en negerkuse og dremel der Hydrate80 skal brukes.

Men har fått innteykket av at det ikke er nødvendig å gå så hardt til verks med Deox Gel. At det skal holde med å legge inn et godt tykt lag og bruke tannbørste for å få det inn i porene.

Det med å skygge ut høres ikke dumt ut, skal til lakkspesialist for å få tak i lakk, så får høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med E34, ser ut som ett godt utgangspunkt dette :) Jeg skal love deg at dette er biler som kommer til å stige i verdi, det er absolutt kurant å ta vare på en E34 i dag. Man må bare holde bilen forholdsvis original så ordet resten seg selv.

Jeg har selv kun hatt en E34, men jeg har til gjengjeld hatt den i åtte år og kjører den ennå. Så lenge bilen får rett stell og behandles normalt så er dette biler som er enormt pålitelige. Også er det koselige biler å kjøre, akkurat gammel nok til å føles litt spesiell og akkurat moderne nok til å kunne funke i det daglige :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik90

Takker, og vi får håpe at den ikke synker noe mer ihvertfall 😁

Ellers er jeg veldig enig i det du sier; bilen er i mine øyne en klassiker, men kan brukes daglig uten at man føler at den er mangelfull. Kommer fra en Model S, og det eneste jeg savner hittil er forvarming via appen (Og kanskje noen hester på en rett strekning) 😜

Ellers hadde jeg tenkt å skaffe en ny førerdør, men tok en 180* og tenkte å eksprimentere med Deox på den.

IMG_1353.thumb.jpeg.b20e3b2b69a2b5f4f699d93f5375336e.jpeg

IMG_1354.thumb.jpeg.0cc50aa36792c223aacc2a87aaba68fb.jpeg

Spent på hvordan det ser ut om 12 timer!

 

Endret av Kigga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin E34! Håper du legger ut mange bilder og oppdateringer fremover. Savner litt bilder av den innvendig, da du nevner den har liten utstyrsliste? Følger med videre og lykke til med planene for bilen! De felgene kler bilen godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...