Gå til innhold

Fordeler/ulemper med høy motortemperatur


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en V8 som av natur går veldig varmt, ved normal kjøring ligger olje på ca 100 grader og stiger 10-20 grader ved hard kjøring. 

Vanntemperatur ligger på ca 104 grader ved normal kjøring og går ned under 100 ved hard kjøring. 

Dette fungerer tilsynelatende helt fint men i USA har de begynt å selge en oil cooler valve som erstatter termostat og sørger for at olje sirkulerer gjennom kjøler hele tiden. Med denne så ligger olje temperatur på 70-80 grader istedenfor 100+. Spesielt for banekjøring men ser endel bruker disse på hverdagsbilen også. 

De bytter også vanntermostat slik at motor ligger mer rundt 90 grader enn 103-104 grader.

Er der noen tekniske fordeler med at motor kjøres på såpass høy temperatur eller handler det om utslipp og forbruk? 

Er litt skeptisk til å begynne å tukle med driftstemperatur men om det er utelukkende fordeler med å gjøre det så kanskje, tenker kanskje det kan være en fordel om vinteren å ha det originalt? 

Hva mener dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På M62 har det vel vært kjent sak at plast deler har mye kortere livstid grunnet til den høye tempen. Men hjelper jo på utslipp men tærer veldig på delene tydeligvis. Og det er ikke uvanlig at man ser radiatorer, slanger og plast deler rundt der lever nokså kort liv. Og som regel smeltet temp sensor på termostaten. Så en del har byttet om disse termostatene til en med lavere arbeidstemp. Vet ikke hvor stort problem det er på nyere motorene bmw leverte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukvalifosert svar fra min side. Men ville absolutt valgt kaldere vanntermostat. Alt under kokepunktet er ok. 105 grader vanntemp er jo i grenseland før koking. Mens oljetempen ville jeg beholdt slik den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Det koker vel rundt 120 grader. Men hvorfor gjøre det varmere enn nødvendig? BMW går god for det og det fungerer. Men trådstarter spør om synspunkter rundt dette. Jeg svarer at jeg personlig ville kjørt under 100 på vanntemp. Har aldri hatt biler varmere enn 100 som normal vanntemp, så det er jo spesielt med denne motoren da. På banebilene, også det BMW, kaller vi 140 grader oljetemp og 110 grader vanntemp som behov for en nedkjølingsrunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, RemyNG skrev:

På M62 har det vel vært kjent sak at plast deler har mye kortere livstid grunnet til den høye tempen. Men hjelper jo på utslipp men tærer veldig på delene tydeligvis. Og det er ikke uvanlig at man ser radiatorer, slanger og plast deler rundt der lever nokså kort liv. Og som regel smeltet temp sensor på termostaten. Så en del har byttet om disse termostatene til en med lavere arbeidstemp. Vet ikke hvor stort problem det er på nyere motorene bmw leverte. 

Ja disse motorene N63TU har også noen slike, de har noen T-stykker i plast som går til turbo kjøleslanger. Disse har jeg bytta ut med messing. De hadde også de originale slangene til veivhusventilasjonen som hadde kort levetid. Disse kom i en oppgradert versjon i et slag gummiaktig materiale. 

Disse 2 tingene blir forøvrig utsatt for strålevarme fra turbo ene så det er vel problemet og ikke driftstemperatur. 

Det var forøvrig en på det amerikanske forumet som havarerte motoren fordi det sprakk en slange mellom motor og oljekjøler. Dette var en 9-10 år gammel F02 hadde gått noe over 200.000km den  hadde også gått endel på bane. Om den høye oljetemperaturen var medvirkende vites ikke men jeg tenker at det kan være smart å ta en runde å bytte ut endel vannslanger motorrom og oljeslanger til/fra kjølere når det nærmer seg 10 år og eller 200.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hpi skrev:

Hei. 

Har en V8 som av natur går veldig varmt, ved normal kjøring ligger olje på ca 100 grader og stiger 10-20 grader ved hard kjøring. 

Vanntemperatur ligger på ca 104 grader ved normal kjøring og går ned under 100 ved hard kjøring. 

Dette fungerer tilsynelatende helt fint men i USA har de begynt å selge en oil cooler valve som erstatter termostat og sørger for at olje sirkulerer gjennom kjøler hele tiden. Med denne så ligger olje temperatur på 70-80 grader istedenfor 100+. Spesielt for banekjøring men ser endel bruker disse på hverdagsbilen også. 

De bytter også vanntermostat slik at motor ligger mer rundt 90 grader enn 103-104 grader.

Er der noen tekniske fordeler med at motor kjøres på såpass høy temperatur eller handler det om utslipp og forbruk? 

Er litt skeptisk til å begynne å tukle med driftstemperatur men om det er utelukkende fordeler med å gjøre det så kanskje, tenker kanskje det kan være en fordel om vinteren å ha det originalt? 

Hva mener dere? 

Jeg ville hatt mest mulig kjøling av en enkel årsak, litt lavere trykk i kjølesystemet og mindre slitasje på plast, gummi og ledninger over tid. Men muligens vil oppvarmingstiden være litt lengre og kan trolig påvirke katalysator litt. Men det tror jeg er minimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...