Gå til innhold

Knirkeforing dekket av garanti?


Eivind320x
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Eivind320x skrev:

Vet du foresten om dere har byttet mye bremser pågrunn av kast? Det var byttet bremser bak på 35555km i juli 2018 og nå er det kast igjen, etter 16000km. 

Før kunne en slipe de om det ikke var over grensen, vet ikke idag. Men sikkert det ikke er nav/hjullageret da? Bør måle både skiven og nav for kast med riktig utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min gamle 09 320xdat holdt skivene 120 000km før jeg byttet alt i Bosch, synes derfor det er rart at min nye 2016 320xdat skal ry i staver etter 51 000km. At skivene ikke tåler noen verdens ting. Kjøpte bilen i august 2018 og den har vært like mye inne på verksted som den gamle. BMW virker som å være overpriset søppel, for å si det mildt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 14.05, Eivind320x skrev:

på min gamle 09 320xdat holdt skivene 120 000km før jeg byttet alt i Bosch, synes derfor det er rart at min nye 2016 320xdat skal ry i staver etter 51 000km. At skivene ikke tåler noen verdens ting. Kjøpte bilen i august 2018 og den har vært like mye inne på verksted som den gamle. BMW virker som å være overpriset søppel, for å si det mildt. 

Kosteffektivitet er ikke bare BMW sin forbannelse. Er over hele fjølen. Ville kjøpt meg en billig indikatorklokke: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034 - Så målt skivene OG navet. Da må du ta av kalipper og klave men det er enkelt. Det som er litt spesielt med nyere BMW, inkludert E9X er en funksjon som heter noe som "tørrbrems". Dvs bilen bremser minimalt selv i en gitt frekvens for å tørke skivene når det er vått. Dette gir bedre bremseegenskaper og bilen gjør dette selv, ofte. Om du har en litt hengende bremsekloss er det ikke utenkelig at skivene blir varm og vrir seg litt. Det er helt vilt hvor fort klosser slites, spesielt om du i tillegg har radar med automatisk cruise. Knirk i foring betyr ikke nødvendigvis dårlig foring, om gummien er hel og grei kan du prøve smøre de med spray som er kompatibel med gummi. Har fungert fint hos meg før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 11.11, Eivind320x skrev:

Vet du foresten om dere har byttet mye bremser pågrunn av kast? Det var byttet bremser bak på 35555km i juli 2018 og nå er det kast igjen, etter 16000km. 

Ja, bare å reklamere. Skiver bør gå mye lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Kosteffektivitet er ikke bare BMW sin forbannelse. Er over hele fjølen. Ville kjøpt meg en billig indikatorklokke: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034 - Så målt skivene OG navet. Da må du ta av kalipper og klave men det er enkelt. Det som er litt spesielt med nyere BMW, inkludert E9X er en funksjon som heter noe som "tørrbrems". Dvs bilen bremser minimalt selv i en gitt frekvens for å tørke skivene når det er vått. Dette gir bedre bremseegenskaper og bilen gjør dette selv, ofte. Om du har en litt hengende bremsekloss er det ikke utenkelig at skivene blir varm og vrir seg litt. Det er helt vilt hvor fort klosser slites, spesielt om du i tillegg har radar med automatisk cruise. Knirk i foring betyr ikke nødvendigvis dårlig foring, om gummien er hel og grei kan du prøve smøre de med spray som er kompatibel med gummi. Har fungert fint hos meg før. 

Jeg vurderte den løsningen, men BMW i Tromsø ville gjerne ha den inn, for å kunne konkludere om det ble dekket av garanti, derfor bestilte jeg time, som er i morgen. Da skal de også sjekke knirkeforingene. 

Du forventer ikke å måtte sette av 50 000kr i reparasjon i året, når du kjøper bil til nesten 500 000kr. Da er jo hele vitsen med nybil borte. 

@lagunilla håper de dekker bremsene og, men vurderer sterkt å bare bestille opp boschdeler fra Eurodel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eivind320x skrev:

Jeg vurderte den løsningen, men BMW i Tromsø ville gjerne ha den inn, for å kunne konkludere om det ble dekket av garanti, derfor bestilte jeg time, som er i morgen. Da skal de også sjekke knirkeforingene. 

Du forventer ikke å måtte sette av 50 000kr i reparasjon i året, når du kjøper bil til nesten 500 000kr. Da er jo hele vitsen med nybil borte. 

@lagunilla håper de dekker bremsene og, men vurderer sterkt å bare bestille opp boschdeler fra Eurodel. 

 

Å bestille nye bremser selv hadde jeg aldri gjort, av den enkle grunn at slike deler er beregnet på å holde mer enn 16000km (samme hvilket verksted de ble byttet på sist, originalt som uoriginalt), og dermed hadde jeg krevd å få det byttet på reklamasjon. Jeg har hatt litt småtteri med F36’en siden vi kjøpte den, men alt dette har gått på garanti så har derfor ikke lidd noen økologisk nød. Forhandleren her har vært veldig lette og greie å ha med å gjøre når det kommer til slike ting, og de får jo også betalt av BMW sentralt for alle garantijobber de utfører, så det skal ikke koste de heller noe såvidt jeg skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bestilte nye bremser foran fordi jeg trodde at det var fremme, og jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at bremsene bak var gåen etter 16000km. Når du i tillegg får beskjed om at "vi kan sjekke, men vi garanterer ikke at du får det dekket" så vegrer jeg meg for å sløse bort 1000 lapper, når det koster like mye å få bilen feilsøket som og kjøpe deler og få noen til å bytte. 

Har blitt skikkelig plaget med bilen, og det var absolutt ikke tanken da E91 ble solgt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at BMW har gått i sparefella, men det gjelder hele bilbransjen. Jeg kan fortelle deg om mye dårlig kvalitet på konkurrenten med stjerne i front fra Stuttgart også. Hva sier du om bremseskriver som løsnet etter hard oppbremsing feks, på en en C350 som har gått under 20k. Endte med bytte av alle skiver. Jeg har hatt litt på F31 også, men er fornøyd med bilen i seg selv. Du kan jo få mer driftsikkerhet ved å bytte til Toyota, da blir du sikkert fornøyd. Det er hvertfall ikke overprisa søppel.. mer riktig priset søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Geir Anders skrev:

Ingen tvil om at BMW har gått i sparefella, men det gjelder hele bilbransjen. Jeg kan fortelle deg om mye dårlig kvalitet på konkurrenten med stjerne i front fra Stuttgart også. Hva sier du om bremseskriver som løsnet etter hard oppbremsing feks, på en en C350 som har gått under 20k. Endte med bytte av alle skiver. Jeg har hatt litt på F31 også, men er fornøyd med bilen i seg selv. Du kan jo få mer driftsikkerhet ved å bytte til Toyota, da blir du sikkert fornøyd. Det er hvertfall ikke overprisa søppel.. mer riktig priset søppel.

😂.....riktig priset søppel. Gullkorn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Geir Anders skrev:

Ingen tvil om at BMW har gått i sparefella, men det gjelder hele bilbransjen. Jeg kan fortelle deg om mye dårlig kvalitet på konkurrenten med stjerne i front fra Stuttgart også. Hva sier du om bremseskriver som løsnet etter hard oppbremsing feks, på en en C350 som har gått under 20k. Endte med bytte av alle skiver. Jeg har hatt litt på F31 også, men er fornøyd med bilen i seg selv. Du kan jo få mer driftsikkerhet ved å bytte til Toyota, da blir du sikkert fornøyd. Det er hvertfall ikke overprisa søppel.. mer riktig priset søppel.

Tviler ikke på at det er sluttsummen på kassalappen som teller når BMW & de andre skal hente inn anbud på deler. Kjøreglede er viktig, så det blir ikke aktuelt og bytte til Toyota eller lignende igjen.  Jeg gjorde det etter E87en jeg hadde, men den hadde jeg hatt så lenge at det var nitrist å kjøre Honda CR-V. E91 ble kjøpt bare 12 mnd etter at Hondaen var kjøpt. Tror heller jeg konverterer til MINI, da er kjørefølelsen fortsatt beholdt, og bilene er mye billigere i innkjøp. Som er litt av regnestykke her.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...