Jump to content

BMW 325d E91 M57 Starvansker/Motorstopp

mowz
 Share

Recommended Posts

Litt bakgrunnsinfo.

I løpet av ett års tid har bilen sjelden (kanskje 2 ganger) ikke villet starte, når jeg trykker på startknappen så sveiver den rundt et kort øyeblikk (halvt sekund eller lignende) før den stopper. Hvor lenge den sveiver rundt varierer. Etter 4-5 forsøk har den startet disse få gangene det har skjedd.

I forrige uke stoppet bilen i fart, masse varsellamper i display. Ville ikke starte igjen. Ble tauet til BMW, der hadde den startet (stått noen dager). De hadde en feil på lav spenning motorstyring og byttet relé til motorstyring. Hentet bilen, alt virket ok ca 1 uke. Nå har den samme problem som nevnt øverst, den vil ikke starte. Sveiver rundt kort øyeblikk men så kutter. Fikk plutselig start på den etter mange forsøk. Stoppet motor etter litt kjøring og samme problem, vil ikke starte men sveiver kort rundt.

Batterispenning ca 12V under forsøk på å starte.

Noen forslag? Disse 2 hendelsene (motorstopp i fart og startproblemer) kan jo være 2 forskjellige feil.

Kan det være starteren? Jeg får ingen feilmeldinger nå med carly, annet MAP sensor men den skal ikke være problemet. Ved svakt batteri ville vel ikke starteren sveive rundt og jeg ville fått en feilmelding?

Har tenkt på kam posisjon sensor, men byttet denne for en god stund siden da jeg hadde en feilmelding på denne.

Motor M57TU2 

Video:

Edited by mowz

Om bilen stopper i fart, så er det ikke defekt start motor.

Men det kan ikke være jordingsfeil eller pluss kabel feil da? Både E6x og E8x og E9x har hatt problemer med både + og - kabler, har de ikke?

5 minutter siden, Otis skrev:

Om bilen stopper i fart, så er det ikke defekt start motor.

Men det kan ikke være jordingsfeil eller pluss kabel feil da? Både E6x og E8x og E9x har hatt problemer med både + og - kabler, har de ikke?

Såklart, jeg er helt enig i det, derfor jeg skriver at det er en mulighet for at det er 2 separate problemer, men jeg ville tro begge henger sammen.

Det kan det sikkert være, jeg vet ikke om dette er en kjent feil... Kan virke som om det er litt tilfeldig om starteren får strøm eller ikke. Jeg får google litt.

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det med jordingskabel har etterhvert blitt en kjent feil. Alt fra 1-serie til X5 i den tidsperioden der.

F.eks. en M3 

https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=1444544

Ser ut som han beskriver samme symptomer som deg i innlegg nr 2 fra ts.

Takk for tips! :-) 

Etter litt søking selv ser jeg også at dette virker som en mulig synder!

Jordingskabel er en mulighet og der + kabelen går inn/kobles i sikringsboksen er en annen. Skal få sjekket ut dette!

17 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det med jordingskabel har etterhvert blitt en kjent feil. Alt fra 1-serie til X5 i den tidsperioden der.

F.eks. en M3 

https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=1444544

Ser ut som han beskriver samme symptomer som deg i innlegg nr 2 fra ts.

Nå er jeg helt blank på dette, men bilde av kabelen hans "ser" helt fin ut. Vet du om det er noe spesielt som gjør at den plutselig blir dårlig? :) 

Akkurat nå, ahj skrev:

Nå er jeg helt blank på dette, men bilde av kabelen hans "ser" helt fin ut. Vet du om det er noe spesielt som gjør at den plutselig blir dårlig? :) 

Tror det er bare at de ligger «åpent» til at korrosjon osv. tar knekken på de over tid, noen ryker til slutt. Det er bare synsing fra min side, men det er flere her inne med spesielt E6x og E70 som kabelen har røket på. :) Har ingen bedre forklaring 🤷🏼‍♂️

6 timer siden, Øyvind.J skrev:

Visse har hatt problemer med + kabel fra bagasjerom og frem. Problemet er i skjøt mellom koffert og videre ut. BMW limer plasten som kabel henger fast i (der den skjøtes). 

BM-TroubleU :-D

• 2 weeks later...