Slavearbeider'n Skrevet Juni 18, 2019 Share Skrevet Juni 18, 2019 Har klart å få motorras på en s50b30. Cylinder 1 smalt opp i tennpluggen og skader ble det naturlig nok. Har idag åpnet motoren og kammene er litt ute å røre. Hele toppen må av og det samme må bunnpannen. Har top dead center noe å si nå som timingen er ødelagt ved demontering av toppen? Smart å rotere veiva manuelt selvom timingen ikke er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 19, 2019 Share Skrevet Juni 19, 2019 Tennpluggen? Du mener vel ventilen? Ikke mulig sylinder smeller i tennpluggen, da har råden knekt og hele sylinderen løsnet. Evt har du feil plugg, Tennpluggen er stasjoner og ved TDC er sylinder noen mm fra tennpluggen uansett. Hele poenget er at både kamer og veiv skal være timet innbyrdes slik at ved TDC så er sylinder 1 og 6 på topp samt at kamakseltapp på sylinder 1 peker mot hverandre i en 45 graders vinkel og bakerste del av kammer mot syl 6 er vinkelrette mot hverandre. Ved overhaling som feks toppakning bytte er det lurt å dreie den 15-20 grader vekk fra TDC så sylinder 1 og 6 går litt ned igjen. Du har enten strekt hovedkjede eller løs sentralbolt til veiv. Tipper første. Det er lurt å dreie motor for hånd nettopp for å kjenne om du har motstand eller kontakt internt som ikke skal være der men om du hører klikk og stopp eller mye motstand så stopper du, da er det noe gale. Lurt å dreie den to sykluser etter hvert type arbeid med kjede eller timing. Med klokken så du ikke tuller med moment på veivbolt. Du trenger timing verktøy samt vanosverktøy for å klare jobben. Eirik Viste og Øyvind.J reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 19, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 19, 2019 Så jeg kan fint demontere kammene uten å sette de i TDC, slik de står nå? Tappene på sylinder 1 peker ikke mot hverandre, må sende toppen til maskinering allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 11 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Så jeg kan fint demontere kammene uten å sette de i TDC, slik de står nå? Tappene på sylinder 1 peker ikke mot hverandre, må sende toppen til maskinering allikevel Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 Glemte å si at grunnen til at kammer på sylinder 1 ikke peker mot hverandre nøyaktig er sikkert fordi vanosen må stilles tilbake, på S50 har kammene et TDC merke med hakk du må stille de inn på før du får av vanosenheten. 12vdc batteri og trykkluft, ta ut tennplugga så får du dreid motoren lettere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 @Slavearbeider'n Jeg har originalt kam verktøy for salg om du skulle ha behov for det 😊 om det er likt til b30 og b32 da?🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2019 14 minutter siden, Skulebollen skrev: @Slavearbeider'n Jeg har originalt kam verktøy for salg om du skulle ha behov for det 😊 om det er likt til b30 og b32 da?🤔 Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2019 58 minutter siden, quandt1960 skrev: Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 Hva ville du gjort sånn som kammene står nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 1 time siden, Slavearbeider'n skrev: Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2019 15 minutter siden, Skulebollen skrev: Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos 2 timer siden, quandt1960 skrev: Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 Dette jeg trenger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 46 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Dette jeg trenger? Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Juni 20, 2019 Share Skrevet Juni 20, 2019 (endret) Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊 Edit: Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering. Endret Juni 20, 2019 av Clipictrial uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2019 3 timer siden, quandt1960 skrev: Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2019 8 timer siden, Clipictrial skrev: Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊 Edit: Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering. Bare å skru rett ut uten å låse kammene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Juni 21, 2019 Share Skrevet Juni 21, 2019 8 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Bare å skru rett ut uten å låse kammene? Ja, det er ingen grunn til å låse kammene før demontering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå