Jump to content

S50b30 ute av timing


Slavearbeider'n
 Share

Recommended Posts

Har klart å få motorras på en s50b30. Cylinder 1 smalt opp i tennpluggen og skader ble det naturlig nok. Har idag åpnet motoren og kammene er litt ute å røre.
Hele toppen må av og det samme må bunnpannen. Har top dead center noe å si nå som timingen er ødelagt ved demontering av toppen?
Smart å rotere veiva manuelt selvom timingen ikke er riktig?

 

Link to comment
Share on other sites

Tennpluggen? Du mener vel ventilen? Ikke mulig sylinder smeller i tennpluggen, da har råden knekt og hele sylinderen løsnet. Evt har du feil plugg, Tennpluggen er stasjoner og ved TDC er sylinder noen mm fra tennpluggen uansett. Hele poenget er at både kamer og veiv skal være timet innbyrdes slik at ved TDC så er sylinder 1 og 6 på topp samt at kamakseltapp på sylinder 1 peker mot hverandre i en 45 graders vinkel og bakerste del av kammer mot syl 6 er vinkelrette mot hverandre. Ved overhaling som feks toppakning bytte er det lurt å dreie den 15-20 grader vekk fra TDC så sylinder 1 og 6 går litt ned igjen. Du har enten strekt hovedkjede eller løs sentralbolt til veiv. Tipper første. Det er lurt å dreie motor for hånd nettopp for å kjenne om du har motstand eller kontakt internt som ikke skal være der men om du hører klikk og stopp eller mye motstand så stopper du, da er det noe gale. Lurt å dreie den to sykluser etter hvert type arbeid med kjede eller timing. Med klokken så du ikke tuller med moment på veivbolt. Du trenger timing verktøy samt vanosverktøy for å klare jobben. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Så jeg kan fint demontere kammene uten å sette de i TDC, slik de står nå? Tappene på sylinder 1 peker ikke mot hverandre, må sende toppen til maskinering allikevel

Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T

 

Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at grunnen til at kammer på sylinder 1 ikke peker mot hverandre nøyaktig er sikkert fordi vanosen må stilles tilbake, på S50 har kammene et TDC merke med hakk du må stille de inn på før du får av vanosenheten. 12vdc batteri og trykkluft, ta ut tennplugga så får du dreid motoren lettere

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Slavearbeider'n

Jeg har originalt kam verktøy for salg om du skulle ha behov for det 😊 om det er likt til b30 og b32 da?🤔 

Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, quandt1960 skrev:

Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T

 

Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 

Hva ville du gjort sånn som kammene står nå? IMG_20190618_185829.thumb.jpg.24766baef38dee4154593eeea4b20933.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger 

Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Skulebollen skrev:

Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos

 

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Dette jeg trenger?19-1464_xxl_1.thumb.jpg.2f0855304107607ed6e43078e5020e74.jpg 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

 

Dette jeg trenger?19-1464_xxl_1.thumb.jpg.2f0855304107607ed6e43078e5020e74.jpg 

Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel

Link to comment
Share on other sites

Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊

Edit:

Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering.

Edited by Clipictrial
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, quandt1960 skrev:

Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel

IMG_20190620_185004.thumb.jpg.f67ab648bc70abf05209364abf1358b7.jpgIMG_20190620_185023.thumb.jpg.2dde9f34865299b0ea452a34bba60fa7.jpgIMG_20190620_185037.thumb.jpg.533513d9770000b0d9306d3342c79140.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Clipictrial skrev:

Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊

Edit:

Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering.

Bare å skru rett ut uten å låse kammene?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...