Gå til innhold

Daukjørt barnehagebil?


Docile
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Trenger litt råd fra dere bilkyndig. Jeg har en F31 BMW 318d xDrive 2014 noe som har gått rundt 45k, altså ikke så mye og er «barnehagekjørt» 5km t/r daglig (kaldstart) siste 3år og får kun sjelden luftet seg skikkelig på langtur.

Siste tiden har bilen begynt å lugge litt ved gasspådrag. Noen tips her om hvorfor? Katalysator? Turbo?

Noe jeg kan gjøre selv, eller må den på service?

Setter pris på litt tips

Pål

Endret av Docile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at luggingen mest sannsynlig har med xdrive systemet å gjøre, enn daukjøring. 

Hva slags dekkdim har du på bilen nå? Xdrive er veldig følsom på rulleomkrets på hjulene. 

Det du kan gjøre selv er tre ting. 

1. Mål rulleomkrets på alle 4 hjul. Tommelfingerregel er alt under 1 % differanse er innafor. 

2. Bytt til et annet hjulsett, som eksempelvis vinterhjul. Mange kjører ofte litt kjipere hjuldimensjoner på vinterstid, så sannsynligheten for at du har lik dim på alle 4 hjul er stor her. Har du det, sett på vinterhjulene og se om luggingen blir borte.

3. Til slutt, napp ut kontakta til VTG kassen eller evnt sikringen. Bilen kommer til å slenge opp et lysshow i dashboardet, men ettersom bilen kun blir RWD, vil også lugging forsvinne OM det er VTG kassa som er skyldig. 

Hjelper ingen av disse stegene, så blir diagnose neste vei. Dette kan avsløre tingene som du selv lister opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Dekkdim er 18" sommer og 17" vinter, standard BMW felger, bilen er med kona på jobb så jeg får ikke sjekka dekk nå. Jeg har heller ikke fått målt rulleomkrets enda, skal gjøre det! Men du, hvordan tar jeg målet? 

Uansett, jeg har jo ikke bytta felg eller dekk på de årene jeg har hatt bilen og nøkkingen har startet nå. Det er akkurat som bilen er litt nervøs når jeg drar litt på i 2. og 3. gir opp mot 3-4k omdr. Kun små fine napp i akselerasjonen som ikke har vært der før. Tror du fortsatt det er dekk/felg? Skrev bulket felg, feil i avbalanseringen? 

At det kan være noe med x-driven høres jo dyrt ut! 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et målebånd og mål rundt hele dekket. Gjør det samme med alle fire, så regner du deg frem ved å gjøre cm om til % :)

At nøkkingen har kommet først nå kan være grunnet at et eller to av dekkene er slitt mer enn resterende. Da får du jo en annen rulleomkrets. 

Ville iallefall testa dette først siden det ikke koster deg noe. Kan godt være noe med drivlinjen (egr, dpf eller noe annet) som følge av veldig korte kjøreturer. Alikevel holder jeg fortsatt en knapp på at det ikke er motorrelatert, men heller fordelingskassa som tuller. 

Edit:

Vil også legge til at til tross for at dekkfabrikanter stempler dekksidene med bredde og profil, så kan det være variasjoner. Et 275 dekk kan f.eks være 280 eller 272. Dette er grunnen til hvorfor man får anbefalning om å bruke stjernemerkede dekk på xdrive biler. Disse skal ha garantert lik rulleomkrets. 

Derfor er det greit å måle, for selv en liten differanse i bredde og eller skjevslitasje, kan være nok til å gi den nappingen. Kjører man for lenge sånn vil fordelingskassa trenge rep. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 19.48, Kvasi skrev:

Med det bruket du beskriver har den vel ca aldri regenerert DPF. Ville først av alt kjørt en lang tur og sett om det hadde noe for seg.

Den bilen regenerer selv basert på blant anna difftrykk over partikkelfilter og kjøremønster. Da vil du oppleve motoren går røffere med høyere forbruk. Filteret lever fint over 100000KM men det hjelper på med langturer og høye turtall i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, quandt1960 skrev:

Den bilen regenerer selv basert på blant anna difftrykk over partikkelfilter og kjøremønster. Da vil du oppleve motoren går røffere med høyere forbruk. Filteret lever fint over 100000KM men det hjelper på med langturer og høye turtall i ny og ne.

Ja, det er sånn regenerering fungerer. Men ikke ila 5 km lange kjørerturer med kald motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var _noen_ år siden jeg hadde avlivet "høyt turtall" som en løsning..

Ellers helt riktig som Kvasi sier, vilkårene for regen må være oppfylt, og det er de ganske enkelt ikke når ikke motor er driftsvarm.

Men, når det gjelder nøkking, dersom det er fra motor så er ikke EGR feil ukjent på disse (med dpf feil som en typisk følge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...