Gå til innhold

Ulyd i motor 2012 530XD N57D30A


tomzern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i dag eier av en 2007 E61 LCI 530XD og vurderer å selge denne til fordel for en F11 530XD.

Jeg var å kikket på en godt utstyrt 2012mod med ca 260.000km på telleren. Bilen er solgt ny i Norge, og har hatt samme eier fra den var ny. Den har også blitt servicert og vedlikeholdt av samme merkeforhandler fra ny.

Bilen virket som den skulle, men da jeg kikket nærmere på motor, hørte jeg en tikkelyd fra bakre del av motor som jeg ble skeptisk til. Håper på kvalifisert hjelp her inne til å finne ut hva dette kan være. 

Jeg har lest meg frem til at registeret er bak på disse, og at designet er mye likt som på N47 som har hatt mye trøbbel med registerhavari. Er derfor redd for at denne lyden kan relateres til register, og det er ikke lett å bli klok på om dette faktisk er et problem på N57 eller ikke på nett.

Bilen har jo høy km-stand, men er jevnlig servicert og godt oppfulgt så jeg håper på å kunne få en fin bil til en god pris. Men det blir fort dyrt hvis jeg ryker på et registerhavari om kort tid..

Legger ved video av ulyden jeg refererer til.

 

Mvh

Tomzern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåværende eier skal ha bilen på verksted for blant annet å undersøke den lyden. Jeg håper de kan finne ut av det, og at det ikke er noe kritisk. Jeg har gitt tips videre om at det kan være dyselekkasje, så får vi se. Takker for innspill :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at N57 også sliter med registerkjedet, men at de gjerne holder seg lengre enn N47 på grunn av at N57 som rekkesekser er mer avbalansert, og har bedre smørning (pga større oljekapasitet). Om dette er fakta eller ikke vet jeg ikke.

Har i hvertfall sett en del biler med under 300.000km som enten har fått ny motor eller fått byttet registerkjede.

Har sett noen som driver å bytter en del kjeder på slike motorer anbefale å få det byttet etter 200 tusen på N47, 250 tusen på N57 og M57N2. Men så ser man jo og biler som passerer dette og fortsatt er OK.

Spørs om det er mulig for BMW å kontrollere kjedet for strekk med det verktøyet sitt, slik de kan med N47?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250000km for et registerkjede er vel normal levetid. N57 motoren har jo omtrent vært på markedet like lenge men når jeg satt meg inn i det i 2014 da jeg hadde en N47 motor så kunne jeg ikke se noe nevnt om N57 i puma som N47. Vet det var en på egr men hvilken diesel sliter ikke med egr? En rekke sekser er perfekt balansert både første og andre ordens vibrasjoner så det er jo ikke mye samme typer slitasje som en rekke4. På N57 sjekker de kjedestrammeren ved service som på N47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 21.13, quandt1960 skrev:

250000km for et registerkjede er vel normal levetid. N57 motoren har jo omtrent vært på markedet like lenge men når jeg satt meg inn i det i 2014 da jeg hadde en N47 motor så kunne jeg ikke se noe nevnt om N57 i puma som N47. Vet det var en på egr men hvilken diesel sliter ikke med egr? En rekke sekser er perfekt balansert både første og andre ordens vibrasjoner så det er jo ikke mye samme typer slitasje som en rekke4. På N57 sjekker de kjedestrammeren ved service som på N47

Godt mulig, men har jo sett en del M57 og M57N som har gått myyye lengre på originalt kjede, så en kan jo lure på hva som er gjort annerledes på M57N2 og evt N57.

EGR er vel et problem for alt og alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Daniel. skrev:

Godt mulig, men har jo sett en del M57 og M57N som har gått myyye lengre på originalt kjede, så en kan jo lure på hva som er gjort annerledes på M57N2 og evt N57.

EGR er vel et problem for alt og alle :P

Ja EGR er noe dritt. Klart, de kan gå langt uten bytte, spørs vel hvordan det ble brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Eier har nå hatt bilen på sitt trofaste BMW-verksted, og de sier selvfølgelig at det ikke er noe galt eller ulyd av noe slag🙄

Litt usikker på om jeg bare bør styre unna denne eller ikke. Kanskje jeg skal få prøvd den en gang til.

Den har gått langt, men har komplett og god servicehistorikk, og én eier siden ny. Klart jeg kunne tenkt meg en bil med litt lavere kilometerstand, men det er jo ikke nødvendigvis slik at det er en bedre bil bare fordi den har gått kortere.

Vanskelig dette😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...