Gå til innhold

Stor forskjell i camber - hva kan forårsake det?


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nå klart å rote meg inn noe jeg ikke helt forstår.

Har installert KW V2 + nye Z3M tårnlagre på min Z3 Coupe,  har swappet om høyre og venstre side for å få litt mer camber på forhjula. Den setupen har jeg på min Z3M og Z3 2.8 Roadster og der ble det riktig og ca. lik camber.

Men på denne så ender jeg opp med camber et sted i imellom 0 - 0.5 på passasjersiden og på fører siden så er jeg på ca. 2 som er forventet resultat (ca det samme som de 2 andre bilene og bilen skal ikke ha vært i noen ulykke tidligere).

Har brukt litt i dag for å prøve å finne hvor camber på passasjer siden er helt feil. 

(NB: 4hjuls kontroll er ikke tatt ennå. Men det er ikke camber justering på bilen, så camber vil uansett ikke bli korrigert ved kontrollen)

Følgende har jeg sjekket:

  • Har målt det meste på tårnene og der stemmer alle mål.
  • Sjekket at tårnlagerne er montert riktig og torquet riktig
  • Ligget under bilen å må bærearmer, stag osv og ikke funnet noe avvikende mål. Eller noe som visuelt ser feil ut.
  • Sjekket bremseskiver var like og hadde samme lengde på "tønna".
  • Sjekket hjula og bekreftet at offset er riktig og likt.
  • Sjekket at hjul navet er likt og riktig type.
  • Finjustert coilsa og dobbelt sjekket at alt er likt. Bilen er nå satt opp etter ønsket høyde og innenfor TUV område.

Eneste som skiller denne bilen og den 2.8 Roadsteren min er at jeg har satt Black series bærearm foring med M3 caster og Black series foring uten M3 caster på 2.8 Roadsteren.

Og siden jeg nå er langt forbi min kompetanse, så håper jeg kanskje noen her har tips til meg.

1.  Kan feil montering av Black series foringen med Caster justering påvirke Camber? Skal vel bare påvirke Caster når bærearmen blir presset inn og ut under bilen?

Jeg tror foringen er satt på riktig og har dobbelt sjekket at de står likt på begge sider. Og på førersiden er Camber riktig.

2. Hva annet har jeg oversett og bør sjekke? 

Planlegger å ta av KW demperen i morgen og se nærmere på den, håper ikke jeg finner noe som er feil på den.

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tennbrikket skrev:

Har ikke sånn veldig peiling på dette, men har du prøvd å søke på camber i newtis for å se hva som står der ?

 

F.eks https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-z3-2.8-cou/search?q=Camber

Nei, hadde ikke sjekket der. Men står kun om spissing der, da det ikke er mulig å justere camber originalt på disse bilene.  (Mange installerer Camber kit for dette, mens jeg bruker omvendt Z3M tårnlager trikset)

Tror det er noe feil med forstillingen et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, fxslin skrev:

Nei, hadde ikke sjekket der. Men står kun om spissing der, da det ikke er mulig å justere camber originalt på disse bilene.  (Mange installerer Camber kit for dette, mens jeg bruker omvendt Z3M tårnlager trikset)

Tror det er noe feil med forstillingen et sted.

Så trikset er venstre på høyre og høyre på venstre for å få bra camber? Kan du da kanskje høyre på høyre derav lite camber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkilder til feil camber kan være foringer, enten dårlige eller montert feil og tighta uten vekt på først. Bøyd bærearm eller spindel. Slitte fjører som gir deg forskjell i høyde mellom venstre og høyre. Nevnte ting kan også påvirke castervinkel eller komme som følge av feil caster. Tillatt toleranse mellom høyre venstre på Z3 Coupé er 30', altså en halv grad. Camber på både M og vanlig er ca -50'(sek), altså nesten -1 grad. Om du senker bilen og har stivere stabilisator oppsett ville jeg ikke hatt mer camber en org. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Så trikset er venstre på høyre og høyre på venstre for å få bra camber? Kan du da kanskje høyre på høyre derav lite camber?

Ja, hvis man har tårnlagre fra en M. Har sjekket dette at jeg har en L og R, samt at jeg har satt L på R og R på L. Så det er riktig.

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Feilkilder til feil camber kan være foringer, enten dårlige eller montert feil og tighta uten vekt på først. Bøyd bærearm eller spindel. Slitte fjører som gir deg forskjell i høyde mellom venstre og høyre. Nevnte ting kan også påvirke castervinkel eller komme som følge av feil caster. Tillatt toleranse mellom høyre venstre på Z3 Coupé er 30', altså en halv grad. Camber på både M og vanlig er ca -50'(sek), altså nesten -1 grad. Om du senker bilen og har stivere stabilisator oppsett ville jeg ikke hatt mer camber en org. 

Så det du påpeker at jeg kan ha fått feil hjulstilling når jeg bytttet bakre bærearms foringene? Løsningen er vel å løsne bakre del og senke bilen på bakken og tighte den igjen til spekk igjen. Dette skal jeg prøve!

Kan vel alternativt løsne og jekke opp hjulet mens den er på bukken? Men den bør kanskje stå plant med like vekt på alle hjul.

 

Fjærer og dempere er helt nytt (KW V2) og de er satt opp etter spekk i TUV papirene.  Sitter å lure på om stabstaget kan dra ting i feil vei, tror ikke dette selv da.

Ang. camber vinkler, så kjører jeg med helt lik setup på mine 2 andre Zedder. Og er veldig fornøyd med dette mtp banekjøring osv. Og på disse bilene så blir alt likt og innenfor marginene iforhold til venstre vs høyre side. 

Men begynner å lure på om det er noe på spindelen min som jeg overser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kommer på dette så er E36XX lik E46 i prinsippet framme så det er et enkelt MacPherson oppsett som ikke krever normal posisjon (bilen hvilende på egne hjul). Men hvordan måler du dette egentlig? Om du ikke bruker 4hjuls laserutstyr så har du jo en stor feilmargin. DU må bruke shim mellom bolt for stabstag men kan ikke se at den skulle påvirke. Enten spindel eller feilmargin i målingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Enten spindel eller feilmargin i målingen

Målingen er gammeldags med pendel tråd og litt matematikk. Så det er stor feilmargin der, men det er visuelt forskjell også, noe som var grunnen til at jeg begynte å sjekke dette.

Skal se litt på spindel og demperen i dag. Samt at den skal inn i morgen på 4hjulskontroll, så kan være at de finner ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fxslin skrev:

Målingen er gammeldags med pendel tråd og litt matematikk. Så det er stor feilmargin der, men det er visuelt forskjell også, noe som var grunnen til at jeg begynte å sjekke dette.

Skal se litt på spindel og demperen i dag. Samt at den skal inn i morgen på 4hjulskontroll, så kan være at de finner ut av det.

 

Har kun god erfaring med 4hjulskontroll hos BMW. Alle andre ganger hos andre har de enten hatt dårlig utstyr eller kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hele forstillinga ha forskjøvet seg sidelengs så festene nede på den ene siden sitter lenger ut enn på andre siden og derav forskjellig camber? 

Det er vel forskjell på BMW og andre fabrikanter i forstilling, men på min Audi B8 så er det multilink foran, i utgangspunktet uten camber justering, men man kan påvirke camber litt ved å løsne på hele fremre travers og skyve den sidelengs. Usikker på oppheng og feste på din BMW men det kunne kanskje vært noe slik?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Kan hele forstillinga ha forskjøvet seg sidelengs så festene nede på den ene siden sitter lenger ut enn på andre siden og derav forskjellig camber?

Ja, jeg lurte på om det kunne være noe slikt. Men har målt masse under der og finner ingen forskjeller imellom f.eks karoserri, spindel, bremse skiver osv... Men skal å måle litt mer i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 14.51, mr.Wreckless skrev:

Kan hele forstillinga ha forskjøvet seg sidelengs så festene nede på den ene siden sitter lenger ut enn på andre siden og derav forskjellig camber? 

Det er vel forskjell på BMW og andre fabrikanter i forstilling, men på min Audi B8 så er det multilink foran, i utgangspunktet uten camber justering, men man kan påvirke camber litt ved å løsne på hele fremre travers og skyve den sidelengs. Usikker på oppheng og feste på din BMW men det kunne kanskje vært noe slik?
 

 

Kan vel umulig være standard prosedyre? På BMW sine double wishbone systemer leveres det spindler og bærearmsinnlegg med forskjellige eksentervinkler for  å kompensere for camber da den ikke er justerbar. Om du gjør det du sier forandrer du en del andre ting som er uheldig, som feks scrubradius som vil gi deg en mer ustabil front. Dessuten vil du jo skape mye spenninger i øvre armer og feil kjørehøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke ekspert på hva slags forstilling BMW har i sine forskjellige modeller, det var bare et forslag som jeg la på bordet for å se om det var verdt å undersøke. Det kan virke som BMW ikke har en slik forstilling så da er det egentlig bare å feie det av bordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...