Gå til innhold

Løftepunkt på diff eller ikke?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har lurt på det samme og jeg har ærlig talt vært ukomfortabel med å løfte opp bil ved diff for å plassere støttebukker, gjelder i dette tilfellet E39. Det er også veldig sprikende prosedyrer hos BMW, en sier aldri løft på diff mens en annen, f.eks fra TIS på E60 sier ok men ikke på diffens bakdeksel. M4 og andre med kjølefinner var klart utelukket for løft der. 

Når en ser på E39 som er nokså identisk som E60 med samme diff ofte (188Kompakt) så den opplagret tre plasser hvor to er på travers med foringer. Solid som bare det og den skal tåle 700-800kg uten problem. Traversen imidlertid er egentlig ikke laget for å ta vertikale laster kun sideveis med minimalt vertikale laster. De vertikale bak går rett i tårnlager oppe med demperen. Traversen tåler det fint men jeg tenker mest på foringer. 

Hva gjør dere? Jeg kommer til å prøve så får det gå som det går men på andre forum går det helt fint iflg folk men den skal aldri hvile lenge på diffen. 

 

Her fra TIS for E39

image.thumb.png.8619c4e4b8140f56df4a56cdfc715088.png

Her for E60 med samme diff: 

image.thumb.png.030aa8ca90241e5c156df1d8627bffbb.png

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint, men vær nøye med plassering og frigang for jekk. Jeg har kontrollert foringer og travers etterpå av samme skepsis som deg, og det var helt fint (e39, 210diff). Deretter fortsatt misbruk i 100kkm, ingen problemer med hverken foringer eller innfestninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, TRF skrev:

Det går fint, men vær nøye med plassering og frigang for jekk. Jeg har kontrollert foringer og travers etterpå av samme skepsis som deg, og det var helt fint (e39, 210diff). Deretter fortsatt misbruk i 100kkm, ingen problemer med hverken foringer eller innfestninger.

Tusen takk for svar 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekker på diff på E39, men passer på at jekkeplata ikke er i skjøten mellom diffen og baklokket. Har en stor jekk som triller framover etterhvert som den jekker. Deretter setter jeg støttebukker under bakstillinga, bruker de på 3 tonn fra Biltema som passer bra.

Hvis man ønsker å jekke på jekkepunktene så finnes det ting som RennStand fra Safe Jack, der du kan jekke opp med en bit mellom jekken og bilen som du kan gjøre om til en "støttebukk" når du er ferdig med å jekke. Jeg måtte nylig kjøpe en slik for en bil som ikke har noe annet enn de 4 jekkepunktene på sidene. På E39 bruker jeg heller diff og traverspunktet foran for å jekke opp, samt støttebukker på traversen både foran og bak. Gidder ikke å ha et potensielt "for rustent" jekkfeste som plutselig forsvinner innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, E.C. skrev:

Jekker på diff på E39, men passer på at jekkeplata ikke er i skjøten mellom diffen og baklokket. Har en stor jekk som triller framover etterhvert som den jekker. Deretter setter jeg støttebukker under bakstillinga, bruker de på 3 tonn fra Biltema som passer bra.

Hvis man ønsker å jekke på jekkepunktene så finnes det ting som RennStand fra Safe Jack, der du kan jekke opp med en bit mellom jekken og bilen som du kan gjøre om til en "støttebukk" når du er ferdig med å jekke. Jeg måtte nylig kjøpe en slik for en bil som ikke har noe annet enn de 4 jekkepunktene på sidene. På E39 bruker jeg heller diff og traverspunktet foran for å jekke opp, samt støttebukker på traversen både foran og bak. Gidder ikke å ha et potensielt "for rustent" jekkfeste som plutselig forsvinner innover.

Takk for tips. Har tatt bilder av hulrommene og siden bilen min er godt vedlikehold og lite kjøprt om vinteren såg den helt ren og tørr ut inni kanalene. Hovedstålet under jekkfestene er solid på 4mm tykkelse og punktsveist flere steder så de holder bra. Men klart om en er usikker tar en ingen sjanser. Travers er en god plass for støttebukker og jeg pleier legge noe gummi mellom så jeg ikke lager hakk i aluminiumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har pleid å jekke min på diffen, aldri hatt problemer med det. Brukar ein trekloss imellom, og passar på å unngå lokket.

LItt relatert, kor set dykk bukkar eller lignande når ein skal få understellet i rett høgde for å stramme inn ved bytte av foringar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, kjører den opp på kjørerampe så drar til, blir tilnærmet likt "normal posisjon". Ser at ene foringen min på nedre arm har rotert noen mm da jeg liker å lage en strek på bolt og foring for å se om bolt gir etter og trenger etterstrammes. Det du evt og kan gjøre om du har en ekstra jekk er å ta en trekloss under skivebremsen (ikke selve sliteflaten men under navet der skivebrems stikker ut). På forhånd kan du måle opp avstand fra underkant skjerm til senter på nav da vet du ca hvor du er, men dette er hos meg kun en nødløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når ein f.eks har bytta øvre bærearm bak, då kjem ein ikkje til å få stramma med hjulene på? Eg tenkte eg skulle bruke ein ekstra jekk, men eg føler meg ikkje trygg på å jekke på navet då bremseskiva der er i to nivå slik at ein treklosse kun får nokre få cm å ligge mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mcbanan skrev:

Men når ein f.eks har bytta øvre bærearm bak, då kjem ein ikkje til å få stramma med hjulene på? Eg tenkte eg skulle bruke ein ekstra jekk, men eg føler meg ikkje trygg på å jekke på navet då bremseskiva der er i to nivå slik at ein treklosse kun får nokre få cm å ligge mot. 

Stemmer bak er det langt mindre plass, men der kan du forsiktig løfte på et punkt det er 0 moment i, som feks. under integralleddets bolt men bruk gummi e.l. som gir deg litt større overflate. Jeg har prøvd med jekk og det gikk greit men en må sørge for jekken ikke sklir ut. Han karen her løfter ikke nok opp når han bytter øvre arm og bruker vanlig verkstedsjekk med liten kontaktflate, jeg ville ikke gjort det slik. Om du bytter denne armen her trenger du ikke hjulstilling men om du løsner på de to andre (spissing og camber) som har eksenterbolter må du har hjulstilling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...