Gå til innhold

Hva slags program/scanner anbefales til diagnose


Benjiin1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en del bmwr nå, og kommer sikkert til å ha flere i fremtiden så tenker det er greit å faktisk kunne lese feilkoder uten å måtte ta turen til BMW. Kjenner til folk med "generellle" diagnoseverktøy, men disse viser andre koder enn bmw spesifikke. Jeg har lest litt om INPA, ISTA og BMW scanner. Men er litt usikker på hva som er best egnet. BMW-scanner passer kun til noen type BMW'r og inpa og ista har mulighet for å diagnosere flere typer men har skjønt at ISTA er mye større program som krever mye harddisk plass, Er det noen nevnverdig prisforskjell?

Har dere noen kjappe tips eller anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tennbrikket said:

Ista og inpa. Sjekk diagnosetråden og signaturen til @Otis

 

Gratis begge deler, men kjøp en ordentlig kabel av kvalitet.

Ok takk. Men hvis de er gratis, og gjør jobben, hvorfor i kjøper folk "scannere" osv. til mange tusen kroner?

Med hvilken kabel anbefales egentlig? Har også skjønt utifra "sticky" tråden at biler før og etter 2000-tallet har forskjellige porter. Er det noen spesiell kabel hvor man f.eks kan ha en overgang, eller må jeg har flere kabler til forskjellige årsmodeller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøper folk andre biler enn bmw?

Litt spøkefullt, men noen synes noe annet enn andre. Derfor kjøper folk annet. 

Av kabler så må du ha en kabel med ekte ftdi chip, og med obd port. Skal du ta diagnose på eldre enn ca 2000, må du ha en ads plugg i tillegg. Den er rund og ganske stor. 

Skal du ta diagnose på biler nyere enn ca 2010 må du ha enet plugg/kabel i tillegg. 

Vil du ha alt integrert, kjøper du icom i b og c variant mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig litt dumt spørsmål men det for heller være:

Leter etter signaturen til @Otis da jeg leser flere steder at den inneholder diverse av interesse. Hvordan får jeg den frem? 

*Edit: Fant årsaken...

Endret av Radeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Otis said:

Hvorfor kjøper folk andre biler enn bmw?

Litt spøkefullt, men noen synes noe annet enn andre. Derfor kjøper folk annet. 

Av kabler så må du ha en kabel med ekte ftdi chip, og med obd port. Skal du ta diagnose på eldre enn ca 2000, må du ha en ads plugg i tillegg. Den er rund og ganske stor. 

Skal du ta diagnose på biler nyere enn ca 2010 må du ha enet plugg/kabel i tillegg. 

Vil du ha alt integrert, kjøper du icom i b og c variant mener jeg. 

Har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg kjøpt diagnose kapelen jeg har brukt siste 15 år... anbefales. BMW sitt eget system. Brukt på BMW sine fabrikker blant annet. Kan brukes til programmering og diagnose. .  Kan brukes til og med F serien til diagnose. Kan brukes sammen med ISTA. Garanti og software hjelp.

www.cable-shack.co.uk

Endret av MrBrum
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2019 at 1:48 AM, MrBrum said:

Her har jeg kjøpt diagnose kapelen jeg har brukt siste 15 år... anbefales. BMW sitt eget system. Brukt på BMW sine fabrikker blant annet. Kan brukes til programmering og diagnose. .  Kan brukes til og med F serien til diagnose. Kan brukes sammen med ISTA. Garanti og software hjelp.

www.cable-shack.co.uk

Takk skal du ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med å få Ista osv til å fungere på pc, så jeg prøvde Protool appen fra bmw geeks. Det fungerer veldig bra, til både feilmelding lesing, sletting og coding av alt av utstyr som er mulig på min E81. Har codet nye bokser til adaptive lysa, FMR2 boksen og masse annet. Jeg vet ikke om de har appen mulig til Iphone, jeg bruker det på en android telefon. Og jeg bruker usb-c til D-can kabel, men du kan bruke obd2 wifi, eller bluetooth adapter. Men da er det litt tregere. De utvikler det veldig mye og oppdaterer ofte. Licensen du kjøper er ikke årlig basert eller tilknyttet en bil. Så du kan bruke det på alle bmw'ene du har.
Jeg vil ikke si det er helt på nivå med Ista om du har det fungerende 100%.
Men ville anbefale det som ett godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...