Gå til innhold

Bilstein B14 og E39...for stivt!


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

På en E39 jeg har handlet, sitter det Bilstein B14 kit. Dette sitter jo som limt til veien, men jeg syns dette blir alt for stivt i en bil som E39. Man mister litt av den gedigne følelsen (syns nå jeg).

Jeg mistenker at den er stilt ganske lavt, da den «sitter» godt over 19-tommerne. Men er det noen som har erfaring med hvordan B14 oppfører seg om de justeres høyere? Vil man kunne oppnå en viss grad av komfort eller er det bare å bytte ut til Eibach med en gang?

Tips og erfaringer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde b8 foran på en E39 touring,  gode når de var nye men de hadde en feil som gjorde at det kom vann på innsiden fordi de var såkalt opp/ned dempere. Når det skjedde ble de pinnestive. Hadde 3 sett på garanti før jeg gav opp og gikk for Sachs

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Robin L skrev:

Har ikke erfaring med biilstein, men har med fk. De var like stive uanset høyde.   Aldri mer coilovers for min del 

Er redd jeg kommer til å henge meg på den...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

hadde b14 på en delebil jeg hoggde, det var helt pinnestivt og ubrukelig sammenlignet med kw v2 som jeg har på m5'n

Så det er så stor forskjell på Bilstein og KW, altså? 

Jeg tenker det blir tradisjonelt senkesett på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hpi skrev:

Jeg hadde b8 foran på en E39 touring,  gode når de var nye men de hadde en feil som gjorde at det kom vann på innsiden fordi de var såkalt opp/ned dempere. Når det skjedde ble de pinnestive. Hadde 3 sett på garanti før jeg gav opp og gikk for Sachs

B8 er vel monotube dempere, samme som sitter i B14 kittet. Skal ikke se bort fra at det samme har skjedd med mine dempere...er hvertfall håpløst stivt! Når jeg legger full kroppsvekt på hjørnet foran, klarer jeg i beste fall å tyne den 2-3 mm. ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sst079 skrev:

B8 er vel monotube dempere, samme som sitter i B14 kittet. Skal ikke se bort fra at det samme har skjedd med mine dempere...er hvertfall håpløst stivt! Når jeg legger full kroppsvekt på hjørnet foran, klarer jeg i beste fall å tyne den 2-3 mm. ned...

Ja det var omtrent slik min også oppførte seg når vannet hadde trengt inn, de prøvde først en fiks som gikk ut på å borre et lite hull, 3mm ish for å få ut vannet, dette fungerte ikke så da ble det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner de originale Sachs-demperne i alu som det beste kompromisset. Jeg tok en sjau og skiftet hele forstillingen og dempere. Bak er demperne gode enda, og det ble nye deler i understellet bak også.

Jeg synes den kjører utrolig fint på veien. Da med original 16toms hjuldimensjon. Ikke er det stivt, ikke er det mykt, og når du pusher bilen hardt på svinga er det veldig forutsigbart. Du kjenner når du er på kanten, og det hele ender i en lett understyring om du ikke går inn med en «flick». BMW kan understell.

Når det er sagt, så finnes det bedre oppsett til banebruk og den slags, men nå kjører jeg kun på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sst079 skrev:

Så det er så stor forskjell på Bilstein og KW, altså? 

Jeg tenker det blir tradisjonelt senkesett på meg...

natt og dag, kw v2 er faktisk veldig komfårtabelt å kjøre med  og kan ikke sammenlignest med noe av de billigere alternativene !! synst egentlig ikke den ble noe særlig stivere enn det m5'n var på orginalt understell.

 

men på touringen min heiv jeg billigsenken til skogs å kjøpte nye msportdempere, senkeskål å 40 fjærer som ble helt nydlig å kjøre på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg finner de originale Sachs-demperne i alu som det beste kompromisset. Jeg tok en sjau og skiftet hele forstillingen og dempere. Bak er demperne gode enda, og det ble nye deler i understellet bak også.

Jeg synes den kjører utrolig fint på veien. Da med original 16toms hjuldimensjon. Ikke er det stivt, ikke er det mykt, og når du pusher bilen hardt på svinga er det veldig forutsigbart. Du kjenner når du er på kanten, og det hele ender i en lett understyring om du ikke går inn med en «flick». BMW kan understell.

Når det er sagt, så finnes det bedre oppsett til banebruk og den slags, men nå kjører jeg kun på offentlig vei.

Takk for tilbakemelding. 

Det samme gjelder for meg, kun (kose)kjøring på offentlig vei. Dog er min bil original M-Sport, og kommer til å kjøre med 18-tommere (har 19 i dag) i tillegg til senkefjører. Tipper jeg kommer til å havne på Eibach. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

natt og dag, kw v2 er faktisk veldig komfårtabelt å kjøre med  og kan ikke sammenlignest med noe av de billigere alternativene !! synst egentlig ikke den ble noe særlig stivere enn det m5'n var på orginalt understell.

 

men på touringen min heiv jeg billigsenken til skogs å kjøpte nye msportdempere, senkeskål å 40 fjærer som ble helt nydlig å kjøre på :D

Jeg skroter nok coilovers generelt, og går for tradisjonell senk. 

Hvem er det som leverer de originale Msport-demperne? Hørtes ut som et fristende alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sst079 skrev:

Jeg skroter nok coilovers generelt, og går for tradisjonell senk. 

Hvem er det som leverer de originale Msport-demperne? Hørtes ut som et fristende alternativ :)

tror du hadde fått sjokk hadde du prøvd m5'n min med coilovers :P boge var produsent for de jeg har på touringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at @sst079 har det samme problemet som både jeg og @Hpi har hatt på våre B8. Det er derfor det er så stivt. Så det blir noe rettferdig å sammenligne med noe annet enn så lenge det sst079 er defekt.

Da B8 var OK på min bil, synes jeg å huske at jeg faktisk var godt fornøyd med understellet, selv om jeg mener at det var noe hardere enn feks Sachs Supertouring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...