Gå til innhold

Varsellampe for temperatur i motor.


Erikdomaas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjører en BMW 320d 2008 modell. E90 karosseri med n47 motor. Kjølevifta har gått ekstremt «hardt» de siste 2-4 ukene, og den siste uken har også varsellampen for temperaturen i motoren begynt å vises. Sjekket både olje - nivå og kjølevæske - nivå, begge er som det skal. Noen som vet hva dette kan skylles? Eventuelt hatt samme problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde ikke gått ut i fra defekt Temp sensor. Se heller på temperatur varsel som "worst case scenario" For hvis det faktisk vises att den går varm sliter du ufatteligt mye mer på stemplene og pakkningene... 

Hvis du har tilgang på inpa kan du lett sjekke Olje trykk/temp samt vann temp. Ved en Ødelagt sensor eller "intermittent fault" vil den sporadisk vise temperatur som stiger og synker. dvs. den kan fly opp 15 grader på 0.1sec.... Noe den ikke gjør normalt. En fungerende sensor vil vise en "sakte" stigende eller synkende temperatur.  

Koble til bilen og start den opp. Så velger du deg inn i motor seksjonen i inpa og finner Analog/digital values. så skal temp og trykk finnes der inne i de menyene.   Så er det bare å vente til motoren stiger i temp. (husk å følge med på temp) til den er i drifts temp. Hvis den fortsetter opp etter drifts temp vil jeg si att det er spon eller noe som hindrer oljen fra og "flowe" gjennom blokken og kjøle den.  Gjerne tøm bilen for olje og sjekk etter spon med en magnet i olje sølet (bedre og bli skitten og finne sponet en og såvidt være borti oljen)   Da det muligens tyder på en tett oljesump filter eller værre att noe kan ha kommet seg inn i motorens "olje vains" 

 

Muligt også det kan være oljekjøleren som har blitt tettet opp med dritt fra vannkjøle systemet men det skjer sjeldent i forhold til spon og ting i oljen som kan tette til..

 

Ut fra det du beskriver virker det som det enda er flyt i oljen. bare ikke nokk til tillstrekkeligt med kjøling.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått den på verksted snarest og ikke kjørt med bilen. Den må diagnoseres skikkelig ellers kan du ende du opp med motorhavari.

Det kan være så enkelt som en sensor som gir feil verdier som Otis nevner, men det kan også være en termostat som ikke åpner som kan resultere i overopphetning og ujenvn top/blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at temperatursensoren på N47 viser for høy temperatur og gir varsel i dashbordet/nødmodus. Det kan også skje rett etter oppstart og da er temperaturen i motoren garantert ikke for høy.

Den sitter i ett hull fremst på topplokket, man må egentlig ha en dyp 12 kantpipe (17mm?) for å skifte den, men med en tang kan man og klare å skru den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også måttet skiftet temp sensor på en sånn bil. Akkurat samme symptomene som hos deg. Leste av motortemp når bilen var kald og viste allerede da rundt 80grader om jeg husker rett . Ble fin igjen med ny temp sensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...