Gå til innhold

N47 registerhavari


Icetwins
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen stoppet plutselig i helgen som var, ikke noe ulyd når det skjedde. Det luktet svidd elektronikk etterpå, og viskerne gikk berserk og fikk di heller ikke av. Regnet ikke så regnsensoren hadde ikke noe med det og gjøre. 

Fikk beskjed idag, registerhavari. Di hadde fjernet kamsensoren( visst jeg husker rett) og sett at kjeden ikke lå på tannhjulet, og at kammen ikke gikk rundt...

Bilen var nådd 167.000. Har sett på brukte motorer, og vurderer og kjøre motorbytte.

Hvilken motorer er det som passer? Passer alle N47 mellom 05-11?

Har det noe og si om det er automat eller manuell? 

Hvilken motorer var det som ikke var berørt av dette registret?

Vet at bmw gjorde tiltak etter 2011 visst jeg husker rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye!

Viser igjen viktigheten å gå over register, få målt strekk i kjedet og sjekk av plastskinner som holder kjedet på plass.

Motoren er i det området det har en tendens til å feile 150K - 200K km på telleren.

 

Men tilbake til spørsmålet, er ikke det beste å sette inn en identisk motor? Gjør det mye enklere viss du skal gjøre jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten garantere deg at ventilene er bøyd og ikke tetter. Men er du i tvil ta en kompresjons test. 

@danskiii Samme motor som i samme motorkode. Alt går ann med tanke på motorbytte men spørsmålet blir alltid har man både tid å penger til å få det godkjent. Bytter du motor er det en endring som må godkjennes som ombygging hos Statens Vegvesen. 

En annen ting er at viss motorkoden er anderledes blir det langt fler ting en bare motoren som må byttes. Motorfester, eksos, ledningsnett, moduler og listen bare baller på seg

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har nå fått byttet motor, og bilen starter fint. Men det er også noe elektronikk feil, som skjedde samtidig som registret tok kveld.

viskerene går ikke an og slå av, speedometeret funker ikke, turteller funker. Bilen regristrerer ikke at jeg har på setebelter. Lyser i abs lampen også. Noen som har nå erfaring/råd på hva som må gjøres?

må det kodes om noe etter et rent motorbytte? Injektorene er satt slik di var, di er ikke byttet om på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Icetwins skrev:

Har nå fått byttet motor, og bilen starter fint. Men det er også noe elektronikk feil, som skjedde samtidig som registret tok kveld.

viskerene går ikke an og slå av, speedometeret funker ikke, turteller funker. Bilen regristrerer ikke at jeg har på setebelter. Lyser i abs lampen også. Noen som har nå erfaring/råd på hva som må gjøres?

må det kodes om noe etter et rent motorbytte? Injektorene er satt slik di var, di er ikke byttet om på.

I teorien så er registerhavari kun en mekanisk hendelse. I så fall måtte motoren eksplodere og biter fly som spliter i motorrommet som treffer ledninger.
Nyere BMW er så og si kun Databuss-styrt. instrument-klusteret får signaler via Databuss. Alt av feil må avdekkes via Diagnose og da helst via INSTA. Når toppen og gearkassen skal bort, så er det mange kontakter som kobles fra og ledninger som må flyttes. Det kan hende at noe ikke er helt på plass eller har blitt skadet. Man må passe på at ingen ledinger kommer i klem når man setter på toppen.
N47D20A er kjent for å ha denne designer-feilen i registeret. Drevene er for skarp og spiser opp kjedet.
Dette skal være fikset i løpet av 2010. N47D20C skal ikke ha dette problemet, men som med alle motorer så har BMW en annen alvorlig design-feil: Kjørekomputeren som skal varsle om oljeservice kan operere med opp til 30000km oljeintervaller. Dette er hårreisende! Det finnes ingen moderne Turbo-diesler som skal kjøres 30000km på et oljeskift og spesielt ikke i Norge. Det går kanskje i California eller Thailand, men ikke i Skandinavia. Jeg skifter 1 gang i året eller maks 15000km det tror jeg alle må ha som rutine.
Og dessverre er lukten av svidd elektronikk er aldri et godt tegn :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...