Icetwins Skrevet Oktober 24, 2019 Share Skrevet Oktober 24, 2019 Bilen stoppet plutselig i helgen som var, ikke noe ulyd når det skjedde. Det luktet svidd elektronikk etterpå, og viskerne gikk berserk og fikk di heller ikke av. Regnet ikke så regnsensoren hadde ikke noe med det og gjøre. Fikk beskjed idag, registerhavari. Di hadde fjernet kamsensoren( visst jeg husker rett) og sett at kjeden ikke lå på tannhjulet, og at kammen ikke gikk rundt... Bilen var nådd 167.000. Har sett på brukte motorer, og vurderer og kjøre motorbytte. Hvilken motorer er det som passer? Passer alle N47 mellom 05-11? Har det noe og si om det er automat eller manuell? Hvilken motorer var det som ikke var berørt av dette registret? Vet at bmw gjorde tiltak etter 2011 visst jeg husker rett.. BMWE39turbo, iittala og Kolstad Jr. reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 27, 2019 Share Skrevet Oktober 27, 2019 Kondolerer så mye! Viser igjen viktigheten å gå over register, få målt strekk i kjedet og sjekk av plastskinner som holder kjedet på plass. Motoren er i det området det har en tendens til å feile 150K - 200K km på telleren. Men tilbake til spørsmålet, er ikke det beste å sette inn en identisk motor? Gjør det mye enklere viss du skal gjøre jobben selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Oktober 27, 2019 Share Skrevet Oktober 27, 2019 Motor må være like gammel eller nyrere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet Oktober 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2019 Finner storsett bare N47 20c motorer, jeg har N47 20A motor. Vet ikke hva som er forskjell på di to? Vet ikke om blokka er den samme, slik at jeg kan flytte over komponenter ifra motoren jeg har ifra før av.. kanskje noen her vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas Skrevet Oktober 27, 2019 Share Skrevet Oktober 27, 2019 Det holder med rep av topplokket dit. Eventuelt få tak i ett nytt/brukt topplokk som er i orden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet Oktober 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2019 Vet jo ikke om ventilene er gådd i stemplene, mulig det er plass slik at stemplene ikke har tadd skadd.. må uansett ut me motor for og få byttet registret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet Oktober 27, 2019 Share Skrevet Oktober 27, 2019 (endret) Kan nesten garantere deg at ventilene er bøyd og ikke tetter. Men er du i tvil ta en kompresjons test. @danskiii Samme motor som i samme motorkode. Alt går ann med tanke på motorbytte men spørsmålet blir alltid har man både tid å penger til å få det godkjent. Bytter du motor er det en endring som må godkjennes som ombygging hos Statens Vegvesen. En annen ting er at viss motorkoden er anderledes blir det langt fler ting en bare motoren som må byttes. Motorfester, eksos, ledningsnett, moduler og listen bare baller på seg Endret Oktober 27, 2019 av warg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet Oktober 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2019 Noen som vet forskjellen mellom 47 20A og 47 20C? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet Oktober 28, 2019 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2019 Ingen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet November 23, 2019 Forfatter Share Skrevet November 23, 2019 Har nå fått byttet motor, og bilen starter fint. Men det er også noe elektronikk feil, som skjedde samtidig som registret tok kveld. viskerene går ikke an og slå av, speedometeret funker ikke, turteller funker. Bilen regristrerer ikke at jeg har på setebelter. Lyser i abs lampen også. Noen som har nå erfaring/råd på hva som må gjøres? må det kodes om noe etter et rent motorbytte? Injektorene er satt slik di var, di er ikke byttet om på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet November 24, 2019 Share Skrevet November 24, 2019 22 timer siden, Icetwins skrev: Har nå fått byttet motor, og bilen starter fint. Men det er også noe elektronikk feil, som skjedde samtidig som registret tok kveld. viskerene går ikke an og slå av, speedometeret funker ikke, turteller funker. Bilen regristrerer ikke at jeg har på setebelter. Lyser i abs lampen også. Noen som har nå erfaring/råd på hva som må gjøres? må det kodes om noe etter et rent motorbytte? Injektorene er satt slik di var, di er ikke byttet om på. I teorien så er registerhavari kun en mekanisk hendelse. I så fall måtte motoren eksplodere og biter fly som spliter i motorrommet som treffer ledninger. Nyere BMW er så og si kun Databuss-styrt. instrument-klusteret får signaler via Databuss. Alt av feil må avdekkes via Diagnose og da helst via INSTA. Når toppen og gearkassen skal bort, så er det mange kontakter som kobles fra og ledninger som må flyttes. Det kan hende at noe ikke er helt på plass eller har blitt skadet. Man må passe på at ingen ledinger kommer i klem når man setter på toppen. N47D20A er kjent for å ha denne designer-feilen i registeret. Drevene er for skarp og spiser opp kjedet. Dette skal være fikset i løpet av 2010. N47D20C skal ikke ha dette problemet, men som med alle motorer så har BMW en annen alvorlig design-feil: Kjørekomputeren som skal varsle om oljeservice kan operere med opp til 30000km oljeintervaller. Dette er hårreisende! Det finnes ingen moderne Turbo-diesler som skal kjøres 30000km på et oljeskift og spesielt ikke i Norge. Det går kanskje i California eller Thailand, men ikke i Skandinavia. Jeg skifter 1 gang i året eller maks 15000km det tror jeg alle må ha som rutine. Og dessverre er lukten av svidd elektronikk er aldri et godt tegn uglefossen, Øyvind.J og kalinkamaen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet November 25, 2019 Forfatter Share Skrevet November 25, 2019 Er helt sikker på at alle kontaktene er plugget skikkelig i. Byttet glødeplugger også, bilen måtte tenne 2-3 ganger før den startet. Idag starter den ikke i det hele tatt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
warg Skrevet November 25, 2019 Share Skrevet November 25, 2019 Tenker du må koble til diagnose og jobbe deg igjennom listen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Icetwins Skrevet November 25, 2019 Forfatter Share Skrevet November 25, 2019 Funker di feilkode leserene di selger på biltema? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalinkamaen Skrevet November 25, 2019 Share Skrevet November 25, 2019 Kjøp skikkelig eller si hvor du bor, så kan kanskje noe her hjelpe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå