Gå til innhold

F15 25d - uvanlig med svidd lukt?


Grobian
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss ny (brukt) '14 X5 25d og fryder oss stort over bilen! Den har tydeligvis blitt ganske pent behandlet, utmerket lakk og det lukter fortsatt nytt i bilen. Jeg har heller ikke oppdaget noen lyter av noe slag. 

Jeg har imidlertid ved to anledninger opplevd at det har luktet litt svidd utenfor bilen. En gang etter en relativt kort kjøretur på ca. 10 km bykjøring, og etter en tur Larvik-Oslo med grei motorveifart og litt bykjøring på slutten har jeg opplevd at det luktet litt svidd fra bilen, og motorviften har gått en liten stund etter at jeg har parkert. Er dette noe annet enn lukt fra avbrenning av partikkelfilteret, eller er det motoren som brenner olje..? Jeg har ikke kjent lukten etter andre kjøreturer, og heller ikke hørt motorviften gå.

Moderne diesel er litt nytt for meg etter altfor mange år i en VW 2.0TDI... :-)

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å være litt mer spesifikk? Lukter det svidd plast, gummi, elektrisk, olje? Kommer det fra motor, under bak osv? Er det noen tegn til røyk som kommer fra noe sted? Noen feilmeldinger fra instrumentpanelet når du kjører.

Trenger ikke å være noe i det hele tatt men det er viktig å følge med på sånt. Men så er det ofte ganske vanlig med nybilkjøp at man er litt oversensitiv i forhold til hvordan bilen fungerer, hvilke lyder og lukter som kommer fra den.

Gratulerer med ny bil da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :-) Det er nok greit å være litt oppmerksom når den er helt ny for meg, ja.

 

Det er ingen feilmeldinger på computeren på noe tidspunkt, og oljenivået på motoren er som det skal være. Det er lukter ikke plast, og neppe elektrisk. Jeg heller mer mot lukten av brent olje. Jeg kjenner det best bak bilen og tildels på siden. Jeg har ikke sett noen antydninger til røyk. Motorviften har gått i 1-3 minutter etter at motoren ble slått av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at viften går litt etter du har slått av bilen er helt vanlig, disse bilene regulerer seg helt selv. Selv om du har låst bilen vil du høre vifter inne og utenfor bilen i noen minutter før modulene slår seg av. Du kjører ikke rundt med en gammel bil lenger og den vil i de aller fleste tilfellene gi deg en feilmelding viss noe er galt. I de fleste tilfeller trenger du skikkelig diagnose for å feilsøke disse bilene.

Men du får nå følge med og se etter tegn til lekkasje ett sted, se etter oljeflekker der du har parkert. 

Mest sannsynlig er det ingenting som helst, det vil jeg bare få sagt med en gang så du ikke bekymrer deg unødig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene, warg!

Jeg skal la være å bekymre meg og holder øynene åpne for evt. lekkasjeflekker (og ikke det obligatoriske kondensvannet!), men mistenker også at det ikke er noen problemer. Dette har inntruffet kun to ganger på ganske mange turer.. det har blitt en del ekstra hyggekjøring de siste ukene!

Vi har kjøpt fra merkeforhandler, og har utelukkende et godt inntrykk. Etter å ha kjørt rundt med "fregnete" panser og altfor stort vedlikeholdsbudsjett etter forrige eiers synder er det herlig med en bil som knapt har et steinsprang og fortsatt lukter nytt. For ikke snakke om all komforten man ikke finner i en VW varebil.. ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, det kan også stemme med frekvensen jeg leser at regenereringen har.

Jeg var ute til fots her om dagen og ble forbikjørt av en sivil X5 E53 med blålys og i svært heftig utrykning. Etter den nydelige motorlyden å bedømme var den utrustet med 4.4 V8, men den etterlot seg en definitiv oljestank som vedvarte svært lenge i gata. Lukten fra vår bil var imidlertid ikke helt lik og ikke i nærheten av så sterk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 14.11.2019 den 11.50, Grobian skrev:

Skjønner, det kan også stemme med frekvensen jeg leser at regenereringen har.

Jeg var ute til fots her om dagen og ble forbikjørt av en sivil X5 E53 med blålys og i svært heftig utrykning. Etter den nydelige motorlyden å bedømme var den utrustet med 4.4 V8, men den etterlot seg en definitiv oljestank som vedvarte svært lenge i gata. Lukten fra vår bil var imidlertid ikke helt lik og ikke i nærheten av så sterk. 

e53 er det vel DKP som har, og disse var vel 4,6is eller 4,8is eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

e53 er det vel DKP som har, og disse var vel 4,6is eller 4,8is eller husker jeg feil?

En sølv E53 ble postet i spotte tråden for en liten stund siden. Det var en 2005 mod 4.4i med N62. De sliter jo blant annet med ventiltetninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...