Gå til innhold

E61LCI vil ikke starte - alt blinker


Bmw mann
 Share

Anbefalte innlegg

Onsdag sist uke kjørte jeg bilen 300km ca. Når jeg på mandag skulle kjøre igjen og trykket på start knappen hørte du startmotoren prøve dreie men stoppet umiddelbart. Melding om å kontakte verksted kom opp men ikke noe mer spesifikt. 
 

satte batteriet til lading tilfelle dette var tomt. Senere på kvelden ville jeg prøve på nytt og da blinker absolutt alt. Jeg mener alt. Ikke bare i displayet men setevarmere, kontroll panelt i midtre dashbord ja til og med hovedlysene startet å blinke og hvis du ikke har hørt det før jo så pulserte setet seg inn i sist posisjon i takt med blinkingen. 
i panikk for å gjøre noe mer skrudde jeg av tenning. 

Det er tydligvis et problem med det elektriske og fukt/vann er det første en tenker og jeg har derfor utelukket vann i reservehjulsbrønnen ifm takluke dreneringen. 
 

har dere andre tips til ting å sjekke eller er det bare å ringe falken? (Verksted hadde ikke mer tips) 

 

se forøvrig film vedlagt og bilde

578C0AFF-E5AA-4ECA-9890-BB8D1C655546.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett dette problemet før.

Interessant problem dog.

Men kan vi se noen fellesnevner her? Tja, kanskje lysmodul, den styrer jo det meste av lys. Men navi går også plutselig i svart, så da er det noe annet.

CAS kanskje? Den styrer jo alt ifbm med strøm når man bruker nøkkel. Mulig feil?

Kan også være flere relé eller dårlig kontakt på batteri? Mulig irr i strømfordelingsblokk over batteri. Har du sjekket der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Takk for link, skal sjekke denne. Men den ligger da langt oppe så er vel usannsynlig at denne er fukt skadet? Hvis jeg ikke finner noe er det vel en diagnose som må til og da blir det å ringe falken 😑

flere tips mottaes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tilgang til voltmeter kan kanskje være greit å måle spenning på batteri bare for utelukke at det ikke er lav batterispenning? Hvis du gjør kan det jo samtidig sjekke spenning på plusspol i motorrommet for å se om det er forskjell på spenning der? Mulig at problemer med hovedstrømkabel vil gi spenningsfall mellom motorrom og batteri, men her er jeg på litt tynn is kunnskapsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ladet batteriet så har jeg målt nå slik noen spør. Det måler 11,84 bak og ca 1 volt mindre fremme i motorrommet. 
 

vet ikke helt hva jeg kan sjekke med denne CAS, men jeg har demontert dekslet under, tatt opp matter osv. Finner ingen tegn til fukt/vann. Det ser nytt og urørt ut. 
 

hva gjør jeg nå? Ringer tauebil? 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FredrikE24 skrev:

11,84V på batteri er jo helt bånn.

Hiv på startkabler å se, skaff evt. Nytt batteri og sjekk lading.

🤣 11,84 er helt bånn ja.. har jeg hørt det og. 
la vær å kom med forslag om du ikke vet. Det er ikke en chatte tråd. 11,84 på batteriet gir ikke slike symptomer men du har sikker ikke sett filmen før du svarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri erfart med BMW at alt blinker sånn, men har opplevd det et par ganger med sprinter fks .når batteriet er lavt, blinker for hver gang bilen prøver å slå inn startrelet.

Hvis du har 1 volt mindre fremme, må der være noe feil med kabelen frem. BMW har jo en kjent svakhet med kabelgjennomføringen i bagasjerommet.

Prøv startkabel fra batteriet og fram i motorrommet.

Som Fredrik24 skriver 11.84v er helt bånn! Om batteriet viser dette etter lading, er enten laderen ditt defekt eller batteriet tatt kvelden igjen.

Kan godt lese gjennom denne tråden.

 

Endret av kapteinh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så har jeg kun satt nøkkel inn i tenning og ikke trykket på start. Dvs all blinkingen er ikke relatert til et start forsøk. Start forsøket er lenger ut i filmen som en ser. 
 

Bare det å låse opp bilen for cd veksler til å gå bananas, dørene låses uten at jeg har rørt nøkkel. 

Hvis normal strøm på et batteri er rundt 12-12,4v så tenker jeg 11,84 ikke er bånn. 
 

kabelgjennomføringen du henviser til, er det den som går fra batteriet bak og opp innunder vinduet og frem? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt tull. Jeg har hatt både 11.8 og mindre, og fått start.

Uansett så skal ikke det være så mye rart med lys og greier, uten å forsøke å starte en gang. Da brukes det jo ikke noe strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får start med et batteri som ubelastet holder en slik spenning. Det har jeg vondt for å tro. En viss belastning, og alt begynner å klikke.

Sørg for at du har bra med strøm når du prøver å finne feil. Begynn med det enkleste først, og har du 11,87V på batteri, så er ikke dette godt nok rett og slett.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...