Jump to content

BMW 550IX, 2011


oebirke
 Share

Recommended Posts

Hei!

Håper noen har innspill i denne saken.

Bilen min er bra på all måter. Under aksellerasjon og bremsing på gir så er alt OK, men når jeg cruiser i f.eks. 60 km/t så kan den begynne å nykke litt. Om jeg sakte øker farten til 65 km/t så kjennes det en risting i hele bilen. Selv passasjerer merker dette. Jeg har skiftet tennplugger, coiler, dyser, fordelerkasse og drivaksler fremme, men det er ingen bedring. Den er også oppdatert med siste versjon software. Motoren er original og ikke chip-tunet. Bilverkstedet står fast og vet ikke hvor feilen ligger. De har målt mis-fire på to sylindre (5 og 7), men det legges ingen feilkoder slik at alt ser ut til å være perfekt, men det er det altså ikke.

Har noen her inne en ide om hva dette kan skyldes?

Når nykkingen/ristingen er der så girer jeg enkelt ned med rattspakene og den oppfører seg (nesten) perfekt igjen. Bilen er nå gått 120.000 km, men har faktisk vært slik siden jeg kjøpte den for 3 år siden og da var den gått litt over 80.000 km.

Link to comment
Share on other sites

De hadde noe med høytrykkspumpene mener jeg. Siden de 2 sylinderene som feiltenner er på samme bank kan det jo være noe på drivstoffmatingen. Det er 1 høytrykkspumpe pr bank. 

De hadde også tilbakelling for sjekk og eventuelt utbedring av registerkjede/strammere i USA i forbindelse med CCP. 

Maf sensorer var også en del av CCP. 

Dyser ble også skiftet til index 12 men disse har du jo byttet. 

Vacumpumpe ble skiftet. 

Edited by Hpi
Link to comment
Share on other sites

Har du lik rulleomkrets på fram og bakhjul? Xdrive vil nykke hvis det er differanse her. Har selv opplevd med dekk som begynner å bli slitt bak kontra foran som utgjør denne nykkingen. Så ikke mye som skal til virker det som.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Nykker det kun ved den aktuelle farten du nevner her? Isåfall er det ikke fordelingskassen, da får du rykk over «hele registeret». 

Tidligere var dette et problem kun rundt 1200-1400 omdreininger. Ved nedgiring så forsvant ristingen. Nå, etter å ha skiftet ut det jeg beskriver i innlegget mitt så merker jeg litt risting i andre turtallsområdet også, men fremdeles er det værst ved lave turtall. Merker dette best i 50 og 60 km/t sonene.

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, NA skrev:

Har du lik rulleomkrets på fram og bakhjul? Xdrive vil nykke hvis det er differanse her. Har selv opplevd med dekk som begynner å bli slitt bak kontra foran som utgjør denne nykkingen. Så ikke mye som skal til virker det som.

Kjører nå på vinterdekk som er identiske på alle 4 hjul. Problemet er akkurat likt som på sommerdekkene der jeg har ulik dimensjon, men lik rullediameter går jeg ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder en knapp på det @Hpi skriver om HPFP her. Disse drives slik jeg kan se av kammen. Når du girer ned går kammen fortere rundt og pumpen da går fortere. 
Se om du kan ta en logg hvor du får fram hva trykket er fra lavtrykkspumpe og railtrykket. Dette er det eneste jeg kan lese meg fram til siden du har byttet alt annet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...