Gå til innhold

Defekt baklys BMW X3 2012,F25


isrihel
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW X3 2.0 d 2012 hvor baklyktene har sluttet å fungere, ser på nettet at det ofte skyldes et defekt kretskort, men hvordan kan jeg sjekke at kretskortet er defekt og hvordan fikse det. Jeg ser at noen lodder det, men mitt kretskort ser kurant ut, så vanskelig å vite hvor man skal lodde, det ser ut til å være en litt oransje farge rundt punktene på kortet, kan det være rust eller ser de slik ut? 

IMG_20191211_184527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bare er ett av feltene som har sluttet å virke, så kan det være kretskortet som ikke virker.

Jeg kjøpte ett på Ebay for kr.170 inkl.frakt fra Russland, og da virket det helt fint igjen.

Søk på Google / Ebay etter BMW F25 tail light driver.

Du kan jo evt. ta ut kretskortet fra ett av de andre feltene og prøve det der det ikke virker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Sverre 2468 nevner, så er kryssbytte av kort en god måte å sjekke om det er kortet som har sviktet.

Siden mange av de russiske kortene på eBay lager en del radiostøy har jeg laget mitt eget kort med en LED-driver med integrert støyfilter. Jeg har filene som skal til for å bestille fra Osh Park for de som har lyst til å lodde opp sine egne kort. Har fungert knirkefritt for meg og for rundt ti stykker på Bimmerfest som jeg har sendt filene til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2019 at 11:45 AM, ogee1 said:

Har LED-stripene i alle fire baklyktene sluttet å virke samtidig? I såfall tror jeg det er noe annet enn elektronikkortene som er feil.

Nei, det er bare noen av lysene som er defekte. Det som var rart, jeg tok ut kretskortet, renset det med rustfjerner og plutselig så begynte lysene å fungere igjen, men de er på en stund og så slukker igjen. Det som er enda rarere, er at når jeg dunker borti lykten så kommer den på igjen, skulle tro det var noe kontaktfeil, men jeg har sjekket alle ledningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er bare noen av lysene som er defekte. Det som er rart, jeg tok ut kretskortet, renset det med rustfjerner og plutselig så begynte lysene å fungere igjen, men de er på en stund og så slukker igjen. Det som er enda rarere, er at når jeg dunker borti lykten så kommer den på igjen, skulle tro det var noe kontaktfeil, men jeg har sjekket alle ledningene og de ser ut ok ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
On 12/12/2019 at 3:20 PM, ogee1 said:

Som @Sverre 2468 nevner, så er kryssbytte av kort en god måte å sjekke om det er kortet som har sviktet.

Siden mange av de russiske kortene på eBay lager en del radiostøy har jeg laget mitt eget kort med en LED-driver med integrert støyfilter. Jeg har filene som skal til for å bestille fra Osh Park for de som har lyst til å lodde opp sine egne kort. Har fungert knirkefritt for meg og for rundt ti stykker på Bimmerfest som jeg har sendt filene til.

 

Hei @ogee1,

Da jeg nettopp har fått problemer med mine baklys på min X3 (2013), vil jeg svært gjerne ha filene for å lage egne kort :-) hvis du fortsatt har de.

Mvh
Stein60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein60 skrev:

Hei @ogee1,

Da jeg nettopp har fått problemer med mine baklys på min X3 (2013), vil jeg svært gjerne ha filene for å lage egne kort :-) hvis du fortsatt har de.

Mvh
Stein60

Hei @Stein60

Vedlagte fil skal være det som trengs for å bestille kretskort fra Osh Park.

Jeg kjøpte komponentene hos ELFA Distrelec
ELFA nr. Produsentens nr. Prod. Type
300-10-407 LDD-300L Meanwell LED driver 300mA
300-21-695 BM04B-XASS-TF(LF)(SN) JST Konnektor
300-56-976 RND 1551206S4F680JT5E RND 68R 1206
300-81-583 RND 1551206S4F620JT5E RND 62R 1206
Jeg ser at konnektoren ikke er på lager. Ser ut som denne på eBay er den samme: https://www.ebay.com/itm/333163889563?hash=item4d921d839b:g:cFsAAOSwpMZcuiOT
 
Skjemaet er tegnet med fire motstander på 65 Ohm, men dette er ikke lett tilgjengelig. Derfor har jeg brukt to på 62 Ohm og to på 68 Ohm.

LEDDriver3a.brd

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
On 12/12/2019 at 3:20 PM, ogee1 said:

Som @Sverre 2468 nevner, så er kryssbytte av kort en god måte å sjekke om det er kortet som har sviktet.

Siden mange av de russiske kortene på eBay lager en del radiostøy har jeg laget mitt eget kort med en LED-driver med integrert støyfilter. Jeg har filene som skal til for å bestille fra Osh Park for de som har lyst til å lodde opp sine egne kort. Har fungert knirkefritt for meg og for rundt ti stykker på Bimmerfest som jeg har sendt filene til.

 


Jeg har sammen problem på  X1’en nå. 1 av stripene har dat ut.


Har det noen peiling på hvilken kretskortene fra AliExpress lager ikke noe støy?

Option 1: B003809.2


option 2: 2019.11.12 version


option 3: BM-X7-A


option 4: Trisco F25 Led Driver

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har liggande nokre slike: https://www.elfadistrelec.no/no/led-driver-500ma-52v-ip67-mean-well-ldd-500hw/p/30010418

https://www.ledsupply.com/blog/common-bmw-led-tail-light-fix/

Har litt fleire enn eg treng sjølv så kan selge nokre for en 100kr/stk pluss brevfrakt.

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det skulle være noenlunde likt men det viser seg for å komme til kretskortet på F48 indre baklykt må man fjerne hele linsen først… Og kretskortet er modeltilpasset.
Jeg tror jeg kjøper brukt lykt fra opphugger om den er litt grei priset og  forsøker å byttet ut kretskortet på et senere tidspunkt. 

så kan ikke utelukke at jeg takker ja til tilbudet ditt senere i året om du fortsatt har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, mr.pingu said:

Trodde det skulle være noenlunde likt men det viser seg for å komme til kretskortet på F48 indre baklykt må man fjerne hele linsen først… Og kretskortet er modeltilpasset.
Jeg tror jeg kjøper brukt lykt fra opphugger om den er litt grei priset og  forsøker å byttet ut kretskortet på et senere tidspunkt. 

så kan ikke utelukke at jeg takker ja til tilbudet ditt senere i året om du fortsatt har de. 

Dei ligge no her å godgjere seg :)

Eg endte opp med å kjøpe 4 nye baklykter på Koed til min F46. Fant ut at en måtte nærmast kløyve heile lampen for å komme til der mi va irra i en sånn liten flatkabel og driveren virka ok. Slett ikkje laga for å bli reparert detta...

Desverre er kvaliteten på desse ganske dårleg orginalt og, skifta ei på garantien i 2020, den tok kveld seint i 2021. Ikkje veldig imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Geir Anders said:

Bytta hele lykta på min F20 også. Tok ut lykta, og som Jens sier så er det ikke meningen at kretskortet skal tas ut. Du må med all sannsynlighet knekke plasten som kretskortet sitter i. 

Jeg mener man trenger ikke knekke plastikken  det, men jeg skal ikke prøver før jeg har nye lykta her.

jeg tror om man varmer opp linse og bruker veldig tynn kvin går det an å fjerne linsen. Da må det være mulig å få kretskortet ut. (Håper jeg) 

 

litt sånn han gjør her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...