isrihel Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Jeg har en BMW X3 2.0 d 2012 hvor baklyktene har sluttet å fungere, ser på nettet at det ofte skyldes et defekt kretskort, men hvordan kan jeg sjekke at kretskortet er defekt og hvordan fikse det. Jeg ser at noen lodder det, men mitt kretskort ser kurant ut, så vanskelig å vite hvor man skal lodde, det ser ut til å være en litt oransje farge rundt punktene på kortet, kan det være rust eller ser de slik ut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ogee1 Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 Har LED-stripene i alle fire baklyktene sluttet å virke samtidig? I såfall tror jeg det er noe annet enn elektronikkortene som er feil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre 2468 Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 Dersom det bare er ett av feltene som har sluttet å virke, så kan det være kretskortet som ikke virker. Jeg kjøpte ett på Ebay for kr.170 inkl.frakt fra Russland, og da virket det helt fint igjen. Søk på Google / Ebay etter BMW F25 tail light driver. Du kan jo evt. ta ut kretskortet fra ett av de andre feltene og prøve det der det ikke virker.... Ron Jeremy 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ogee1 Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 Som @Sverre 2468 nevner, så er kryssbytte av kort en god måte å sjekke om det er kortet som har sviktet. Siden mange av de russiske kortene på eBay lager en del radiostøy har jeg laget mitt eget kort med en LED-driver med integrert støyfilter. Jeg har filene som skal til for å bestille fra Osh Park for de som har lyst til å lodde opp sine egne kort. Har fungert knirkefritt for meg og for rundt ti stykker på Bimmerfest som jeg har sendt filene til. Ron Jeremy 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
isrihel Posted December 14, 2019 Author Share Posted December 14, 2019 On 12/12/2019 at 11:45 AM, ogee1 said: Har LED-stripene i alle fire baklyktene sluttet å virke samtidig? I såfall tror jeg det er noe annet enn elektronikkortene som er feil. Nei, det er bare noen av lysene som er defekte. Det som var rart, jeg tok ut kretskortet, renset det med rustfjerner og plutselig så begynte lysene å fungere igjen, men de er på en stund og så slukker igjen. Det som er enda rarere, er at når jeg dunker borti lykten så kommer den på igjen, skulle tro det var noe kontaktfeil, men jeg har sjekket alle ledningene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
isrihel Posted December 14, 2019 Author Share Posted December 14, 2019 Det er bare noen av lysene som er defekte. Det som er rart, jeg tok ut kretskortet, renset det med rustfjerner og plutselig så begynte lysene å fungere igjen, men de er på en stund og så slukker igjen. Det som er enda rarere, er at når jeg dunker borti lykten så kommer den på igjen, skulle tro det var noe kontaktfeil, men jeg har sjekket alle ledningene og de ser ut ok ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ogee1 Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 Det tyder på dårlige loddinger på kortet. Du kan gå over med en loddebolt og få det til å holde en stund til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein60 Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 On 12/12/2019 at 3:20 PM, ogee1 said: Som @Sverre 2468 nevner, så er kryssbytte av kort en god måte å sjekke om det er kortet som har sviktet. Siden mange av de russiske kortene på eBay lager en del radiostøy har jeg laget mitt eget kort med en LED-driver med integrert støyfilter. Jeg har filene som skal til for å bestille fra Osh Park for de som har lyst til å lodde opp sine egne kort. Har fungert knirkefritt for meg og for rundt ti stykker på Bimmerfest som jeg har sendt filene til. Hei @ogee1, Da jeg nettopp har fått problemer med mine baklys på min X3 (2013), vil jeg svært gjerne ha filene for å lage egne kort hvis du fortsatt har de. Mvh Stein60 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ogee1 Posted November 1, 2022 Share Posted November 1, 2022 (edited) 1 time siden, Stein60 skrev: Hei @ogee1, Da jeg nettopp har fått problemer med mine baklys på min X3 (2013), vil jeg svært gjerne ha filene for å lage egne kort hvis du fortsatt har de. Mvh Stein60 Hei @Stein60 Vedlagte fil skal være det som trengs for å bestille kretskort fra Osh Park. Jeg kjøpte komponentene hos ELFA Distrelec ELFA nr. Produsentens nr. Prod. Type 300-10-407 LDD-300L Meanwell LED driver 300mA 300-21-695 BM04B-XASS-TF(LF)(SN) JST Konnektor 300-56-976 RND 1551206S4F680JT5E RND 68R 1206 300-81-583 RND 1551206S4F620JT5E RND 62R 1206 Jeg ser at konnektoren ikke er på lager. Ser ut som denne på eBay er den samme: https://www.ebay.com/itm/333163889563?hash=item4d921d839b:g:cFsAAOSwpMZcuiOT Skjemaet er tegnet med fire motstander på 65 Ohm, men dette er ikke lett tilgjengelig. Derfor har jeg brukt to på 62 Ohm og to på 68 Ohm. LEDDriver3a.brd Edited November 1, 2022 by ogee1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts