quandt1960 Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Hei folks En 320i jeg har hatt før som brodern nå kjører rundt i har blitt tilbakekalt grunnet airbag skandalen som har versert noen år. Tok dette opp med BMW Norge når jeg hadde bilen noen år tilbake men de mente da den ikke var omfattet. Nå får brodern et brev; bilen anbefales ikke å bli kjørt, deler er under produksjon og vil bli levert 3.kvartal 2020. Eh what? Skal han liksom stå uten bil et halvt år? Her må vel BMW være i en ansvarsposisjon? Hva er deres erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 (endret) Altså her må man være realtist. Dette er sikkert formelert fra advokater for å unngå saksmål. En helt vanlig A4 oppegående person som ikke deltar i diskusjoner på VG og Dagbladet kommentarfeltet på Facebook bruker bilen som vanlig, og reiser på airbag bytte når deler er klar. Hvorfor skal folk gidder å gnu og lage helvete på en 20 år gammel bil. At BMW i det hele tatt bytter airbag på recall på en så gammel bil er voksent. Hilsen E46 eier som har fått byttet airbag Endret Januar 21, 2020 av tennbrikket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 2 minutter siden, tennbrikket skrev: Altså her må man være realtist. Dette er sikkert formelt fra advokater for å unngå saksmål. En helt vanlig A4 oppegående person som ikke deltar i diskusjoner på VG og Dagbladet kommentarfeltet på Facebook bruker bilen som vanlig, og reiser på airbag bytte når deler er klar. Hvorfor skal folk gidder å gnu og lage helvete på en 20 år gammel bil. At BMW i det hele tatt bytter airbag på recall på en så gammel bil er voksent. Hilsen E46 eier som har fått byttet airbag Ser den, men om du skulle krasje og få splinter gjennom skallen (har skjedd ved flere tilfeller), det er farlig å leve og å krasje med bil er ikke usannsynlig. 20 år gammel bil er en ting men den er jo fremdeles et fremkomstmiddel daglig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 (endret) Jeg tenker også at det er ganske flott gjort av BMW å i det hele tatt ta et ansvar for en 20 år gammel bil. Situasjonen er beklagelig mhp. at BMW påpeker at bilen ikke bør brukes frem til airbagdelene er produsert (hos en underleverandør av BMW), men alternativet hadde vært at airbaggen ikke var blitt byttet (hvilket egentlig hadde vært fullt forståelig når det gjelder en 20 år gammel bil). Jeg synes derfor at du burde være temmelig tilfreds med hva BMW har tilbudt deg. Endret Januar 21, 2020 av Fredrik Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 44 minutter siden, Fredrik skrev: Jeg tenker også at det er ganske flott gjort av BMW å i det hele tatt ta et ansvar for en 20 år gammel bil. Situasjonen er beklagelig mhp. at BMW påpeker at bilen ikke bør brukes frem til airbagdelene er produsert (hos en underleverandør av BMW), men alternativet hadde vært at airbaggen ikke var blitt byttet (hvilket egentlig hadde vært fullt forståelig når det gjelder en 20 år gammel bil). Jeg synes derfor at du burde være temmelig tilfreds med hva BMW har tilbudt deg. Alternativet at airbagen ikke blir byttet kunne jo vært døden. De gjør jo dette fordi de må og fordi det er en feil ved bilen som har vært der fra dag 1. Vi får se hva forsikringen sier, alternativet er jo å deaktivere airbag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Jeg har også fått denne inkallingen og i første omgang tar de inn bilen for å se om den i det heletatt innehar den defekte delen. Så det i seg selv tar ikke lange tiden. Om den da har behov for bytte så blir det vel opp til den enkelte om bilen benyttes eller ikke. Sånn leser jeg det utifra brevet. Så skal vel mye til for at BMW dekker leiebil i perioden. Delene har vel som jeg forsto utifra aldring blitt svekket, og har ikke hatt feilen fra ny. Da ville nok problemet vært avdekket for 20 år siden. Det er vel ikke først nå folk har begynt å havne i ulykker med disse bilene 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 (endret) 1 time siden, quandt1960 skrev: Alternativet at airbagen ikke blir byttet kunne jo vært døden. De gjør jo dette fordi de må og fordi det er en feil ved bilen som har vært der fra dag 1. Vi får se hva forsikringen sier, alternativet er jo å deaktivere airbag. Det er korrekt at BMW og de andre bilprodusentene som har modeller med de aktuelle airbaggene fra Takata skal skifte disse ut ved å innkalle bilene til reparasjon selv om de eldste nå er over 20 år gamle. Årsaken er at bilene er farlige å kjøre med (det har vært dødsulykker) fordi eksplosivet som blåser opp airbaggene med tiden har blitt ustabilt og kan utløses i utide. Jeg er imidlertid usikker på om BMW rent juridisk er pliktig til å skifte airbaggene etter så mange år (og spesielt siden problemet først nylig har blitt kjent for BMW), men BMW kan heller ikke ignorere at de aktuelle bilene er direkte farlige å kjøre med. Det er nok også et avgjørende poeng at airbaggene er et lukket system som ikke påvirkes av f.eks slitasje og evt. manglende vedlikehold fra bileierens side. Jeg tenker imidlertid at situasjonen først og fremst er beklagelig for alle parter og jeg tror at produsenten Takata er den første til å beklage selv om problemene med eksplosivet trolig har har vært ukjent for Takata også. Hvis jeg var deg hadde jeg fortalt BMW at bilen er i daglig bruk (f.eks til/fra jobben) og at du ikke har andre alternativer. Det kan jo være at BMW gir deg en lånebil siden de fraråder deg å bruke din egen bil. Endret Januar 21, 2020 av Fredrik quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Jeg har løst dette på en ganske enkel måte. Jeg har demontert airbagen og sendt bilde til Bilia så kan de sjekke om min bil er berørt. Jeg regner med at de aller fleste her inne er såpass bilkyndige at det å demontere airbagen byr på små problemer. Så dette problemet kan mange løse ganske enkelt. Bilia synes forøvrig det var en god idé å løse dette slikt. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Januar 28, 2020 Share Skrevet Januar 28, 2020 (endret) Kan kjøre en liten update hva gjelder min bil. Tekniker hos Bilia har sjekket opp produksjonsnummeret på airbagen og min airbag er planlagt å byttes men ikke under denne kampanjen. Så her er de ikke ferdig enda med å kalle inn biler. De har registert bilen i deres systemer og jeg vil bli kalt inn når det er kampanje på min airbag for bytte. Så ved å bruke min løsning kan man spare endel tid og mas vet å enkelt sende inn ett bilde av airbagen for kontroll uten å fysisk booke time. Endret Januar 28, 2020 av Slavearbeider'n quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Oktober 3, 2020 Share Skrevet Oktober 3, 2020 Hei, Utrolig bra at BMW faktisk kaller inn disse gamle bilene for kostnadsfri utskifting, selv om selve utførelsen gir en liten bismak. Hadde min inne for kontroll i begynnelsen av juli. Fikk beskjed om at airbag måtte byttes, men at det var leveringstid på denne. Time for bytte ble satt opp 30. september, og for det møtte jeg opp kl. 08:00 hos Bavaria. Etter en halv times venting fikk jeg beskjed om at airbagen måtte sendes til Tyskland! I påvente av dette har bilen kjøreforbud, og står nå hos Bavaria. Bavaria kan heller ikke si noe om hvor lang tid dette vil ta - antydet 1 mnd +... Må si jeg ble en smule paff - kunne de virkelig ikke informert om dette tidligere! Patta reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The-Edge Skrevet Juli 21, 2023 Share Skrevet Juli 21, 2023 (endret) Kanskje bittelitt offtopic, men fikk nettopp denne tilbakekallingen nå angående airbagene. Hva skjer ved utbedring av en sånn tilbakekalling, vil bmw også kjøre oppdatering av diverse moduler og sette evt. tuning (N57D30) tilbake til standard? Endret Juli 21, 2023 av The-Edge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 21, 2023 Share Skrevet Juli 21, 2023 Jeg vil anta at de ikke oppdaterer programvare i hele bilen pga airbag skifte. Så da blir svaret, sannsynligvis nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå