Benjiin1 Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 (endret) Heisann Når jeg starter å kjøre(og det er kaldt) bruker girkassen lenger tid på å gire, altså den drar lenger på turtall før den girer. etter 2 min girer den normalt. Hvis jeg girer "manuelt" girer den uten problemer. Noen som har vært borti det og vet om det finnes en løsning. Takker! Endret Januar 21, 2020 av Benjiin1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Bestill time hos rats og få dem til å bytte olje, filter og oppdater girkasse software ( hvis tilgjengelig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjiin1 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 Okey. Så girkassen trenger mest sannsynlig ny olje og en flush. Men det er rart at det ikke skjer når jeg starter opp i garasjen, men kun når den er kald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 (endret) 14 minutter siden, Benjiin1 skrev: Okey. Så girkassen trenger mest sannsynlig ny olje og en flush. Men det er rart at det ikke skjer når jeg starter opp i garasjen, men kun når den er kald. 20 år gammel olje har vel gjort nytta si. Er vel ikke uvanlig at girkasse girer litt annerledes når den er kald. Jeg ble anbefalt å ikke flushe hos rats, så de kjørte kun på med olje og filter. Flushing ble hovedsakelig gjort når dem tok ut giret, da var dem 100% sikker på at alt ble rent og at den flushinga ikke dro av avleiringer som kunne tette det nye filteret. Om de har endret praksis på 5 år siden jeg var der vet jeg ikke, men er gratis å sende en mail. Endret Januar 21, 2020 av tennbrikket sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Ta deg en service på kassa du. Vanlige symptoner når en trenger det er jo bla. nettopp treg giring. Gammel, kald tykk olje skal gjennom systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjiin1 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 Herlig, takk for tips folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjiin1 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 Sjekket serviceheftet, girkassen fikk ny olje for 3000km siden. Så kan ikke se for meg at det er problemet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 Kan prøve å lese ut feilminne, men tviler på at det står noe. Det er jo en gammel bil, så ikke forvent noe zf 8 trins girkasse hastighet på giringen. Dog så kan jo hvor fort en girkasse girer oppleves svært subjektivt. Mener du det er noe feil, så får du henvende deg til noen som er ekspert på automatkasser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjiin1 Skrevet Januar 21, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2020 Ja ikke selve girskiftet, men den drar lenger på girene før den girer når den er kald. Istedet for å gire på 1500rpm, girer den på 2000-2500rpm. Etter et par min, girer den på "normale" turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 21, 2020 Share Skrevet Januar 21, 2020 6 minutter siden, Benjiin1 skrev: Ja ikke selve girskiftet, men den drar lenger på girene før den girer når den er kald. Istedet for å gire på 1500rpm, girer den på 2000-2500rpm. Etter et par min, girer den på "normale" turtall. Jeg mener å ha lest ett dokument angående detta i ista ( org BMW diagnose program) der ble det forklart at den kunne dra litt lenger på girene når den var kald for å kjappere få opp temperaturen på olje osv. Jeg er ikke 100% sikker, og fant ikke dokumentet nå i farten, men. Kan være jeg som er helt ut på bærtur også. Fant noe kjapt under googling, var flere som skrev det jeg nevnte ovenfor om at det er høyere rpm når den er kald, kjappere varme bedre utslipp osv. https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2191525-Automatic-transmission-doesn-t-like-to-shift-in-the-morning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Januar 27, 2020 Share Skrevet Januar 27, 2020 Hatt dette på begge mine E39 med GM-kasse. Det er helt normalt og bidrar til raskere temperaturøkning på oljer. Ta det som et hint fra bilen om å kjøre pent og pyntelig til alt har fått driftstemperatur 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Januar 27, 2020 Share Skrevet Januar 27, 2020 Dette ligger i software på motorstyring/kasse. Helt normalt at den skal dra litt ut på girene på kald motor. Er for å få opp temperaturen raskere. Tipper det har mest med å få opp tempen på katalysatorer fortest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 27, 2020 Share Skrevet Januar 27, 2020 På 21.1.2020 den 20.40, Benjiin1 skrev: Heisann Når jeg starter å kjøre(og det er kaldt) bruker girkassen lenger tid på å gire, altså den drar lenger på turtall før den girer. etter 2 min girer den normalt. Hvis jeg girer "manuelt" girer den uten problemer. Noen som har vært borti det og vet om det finnes en løsning. Takker! Den skal gjøre det! Den er programert til det for å senke oppvarmingstiden for katalysator og skåne den. No worries. If it works dont touch it Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjiin1 Skrevet Februar 1, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2020 Ok. Takk for infoen folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 1, 2020 Share Skrevet Februar 1, 2020 Det eneste jeg stusser over er at @Benjiin1 sier at det går 2 min, det er noe kort. Er det fast 2 min eller ca 2 min? Uansett så kan du entre den hemmelige menyen i OBC og se digitalt aktuelt temperatur. Da vil du avgjøre om det er korrekt eller ikke at girkassen girer slik den gjør. Og for ordensskyld. Ja, det er korrekt som de andre sier. Oppvarmingsprogram. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå