Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Mortenej skrev:

Flott oppdatering Jan. Herlig å få kjente som har de delene du trenger :)

Så håper jeg at du får lys i morgen. Det hadde denne fortjent no 👍 Så jo ut som det var mye rask i det du fjernet, så godt å få hjelp av noen som kjenner til dette.

Takk ,ja dette var jo genialt å få de tingene jeg trengte .

Har sendt hvertfall 20 etterspørsler både på face eller på finn,men ingen har .😀

Somsagt så må man satser på det at ting faller på plass nå ,ikke minst en lykke å vite at gammelt rot er iorden .

Var som han sa ,han jeg var borte hos igår ,at den personen som har gjort dette ,skulle jo hatt medalje,for hvordan han har klart å få dette til å virke er et under .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa hvor skal jeg begynne tro ?

Ok da har vi skrudd og feilsøkt litt ,noe positivt ,men og negativt.

Vel fikk satt i noen relé og da fikk vi park og baklys ,men ikke noe mer .

Men om man vrir på hakk to og i det man skal kinne ,så kommer lys ,men slukker i det den starter .

Alt resulterer i at vi demonterer bort deksel rundt ratt for å inspisere tenningslåsen og ting ser jo greit ut .

Det som ikke er fullt så greit er at det releet som skal ha null strøm med tenning av ,står med strøm på og blir varmt ,så noe galt er der fremdeles .

Kvelden gikk fort så rakk ikke mer .

Men det pussige er at istad når jeg koplet om på noen ledninger fikk jeg lys som virket hele tiden sånn som de skal .

Likevel må jeg finne ut hvorfor der er strøm konstant når der ikke skal være der .

Har røsket bort masse mer av det gamle ledningsnettet for å se og var noen ledninger der som ikke var bra.

Om jeg nå finner mer tull,så bytter jeg alt.

Når en ledning står med konstant strøm som skal være av med tenning ,hva skal jeg lete etter da?

Kaos:

992F7879-616A-4A63-9F00-6B81FE3A949C.thumb.jpeg.19ec86dc4c1b92d59b72ee99515cf058.jpeg

Dette føler jeg kan ta tid .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg like gjerne ta en oppdatering her .

Fikk nå tlf om at instrumenter skulle sendes ,ikke bare et men to Motormeter instrumenter 😀😀.

Sånn at jeg hadde litt å teste på ,veldig snilt gjort dette .

Har og funnet ut at jeg mangler et spesifikt relé ,gudene vet hva det er ,men planen er at jeg helst idag skulle kommet meg opp til en kamerat av meg og hentet mer ledningsnett og releer,men venter på tlf fra tannlege.Visdomstann helvette....

Så nå får det ta den tiden det tar denne bilen ,for orker ikke å stresse meg ihjel med den .

Skal jo være en glede ikke en byrde.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du er tålmodig og driver systematisk feilsøking så kommer du nok i mål med dette. Det virker jo som at du ser slutten nå.

Et lite spørsmål men jeg vet ikke om det er for mye forlangt. Har du en mulighet for og tegne et enkelt koblingskjema over hvordan det ledningnettet under dashbordet er koblet. Jeg er bare veldig nysgjerrig over hvordan de koblet de automatiske kjørelysene. Jeg laget et eget opplegg på syvern som har fungert upåklagelig i mange år men jeg måtte bruke 4 releer for og få det som jeg ville ha det, lurer på om jeg tenkte noenlunde likt som tyske ingeniører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Rune-K skrev:

Bare du er tålmodig og driver systematisk feilsøking så kommer du nok i mål med dette. Det virker jo som at du ser slutten nå.

Et lite spørsmål men jeg vet ikke om det er for mye forlangt. Har du en mulighet for og tegne et enkelt koblingskjema over hvordan det ledningnettet under dashbordet er koblet. Jeg er bare veldig nysgjerrig over hvordan de koblet de automatiske kjørelysene. Jeg laget et eget opplegg på syvern som har fungert upåklagelig i mange år men jeg måtte bruke 4 releer for og få det som jeg ville ha det, lurer på om jeg tenkte noenlunde likt som tyske ingeniører. 

Ja jeg prøver å være tålmodig ,men er ikke lett.

Er så lei av ledninger som ikke er strøm på og motsatt ,men er ved enden nå straks.

Ja jeg skal heller spre ledninger sånn at du skjønner det og sende alt på pm senere ,for noe galt er der og du vet svaret garantert.

Jeg må og ha releer og det ervisst et blått et som er viktig .

Skjønner ikke en dritt hvorfor.

Men skal ta ledningene og sende alt på pm ,helst hele fuckings bilen på pm,så kunne du fikset den 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke fargekodingen som BMW brukte men det er jo i utgangspunktet vanlige DIN releer de bare fargekodet de i tillegg. Det pleier og stå en tegning på siden av releet hvordan de er koblet. 

De mest vanlige er jo med enkel utgang, også har du dobbelt utgang og et rele som veksler mellom to utganger. De med doble utganger så har du en type som begge utgangene er koblet sammen hele tiden og den andre typen som er kun koblet sammen når releet har dratt til. Dette er vanlig DIN releer alle sammen men den blå husker jeg ikke hvordan er koblet.

Jeg tok en sjekk i delekatalogen også. Hovedledningsnettet i bilen er likt fra 89 til 91 så hvis det du har fått tak i er mellom der så er det greit.

Når det gjelder feilsøking så er det viktigste og væree systematisk. Sjekk koblingsskjemaet hva du kan forvente og måle på en kobling også sjekker du den koblingen etterpå om det stemmer. Og bare sjekke rundt på måfå blir du bare frustrert av.

EDIT: 

Sjekket roteskuffen nå og fant et blått rele. Det var litt mer spesielt enn de andre ja. Det er et vekslende rele med to innganger for styrestrømmen. På den måten så får du aktivert det fra to steder uten at de to stedene kommer i konflikt med vær andre. F.eks. lysbryter eller tenningslås. Hadde du ikke hatt dette så ville du antagelig skrudd på tenningen når du skrudde på lyset, litt upraktisk. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket roteskuffen nå og fant et blått rele. Det var litt mer spesielt enn de andre ja. Det er et vekslende rele med to innganger for styrestrømmen. På den måten så får du aktivert det fra to steder uten at de to stedene kommer i konflikt med vær andre. F.eks. lysbryter eller tenningslås. Hadde du ikke hatt dette så ville du antagelig skrudd på tenningen når du skrudde på lyset, litt upraktisk. 

Jeg mangler det releet ,og kanskje derfor lys ikke vil virke som det skal .

Feks tenning på for å få park .

Lys virker ikke på bryter kun tenning .
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke se bort ifra men for og være sikker så må jeg nesten sjekke hvordan det er koblet og det finner jeg ikke noe koblingsskjema på. Du får bare og følge ledningene og skrive opp hvor de er koblet til.

Men jeg skal studere koblingskjemaet litt og skrive en enkel måte for deg og feilsøke om resten av ledningene i bilen er bra. Sender deg en PM iløpet av kvelden/natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune-K skrev:

Det skal du ikke se bort ifra men for og være sikker så må jeg nesten sjekke hvordan det er koblet og det finner jeg ikke noe koblingsskjema på. Du får bare og følge ledningene og skrive opp hvor de er koblet til.

Men jeg skal studere koblingskjemaet litt og skrive en enkel måte for deg og feilsøke om resten av ledningene i bilen er bra. Sender deg en PM iløpet av kvelden/natta.

Nydelig og takk.😀

Skal og få sendt bilder av releholdere osv til deg imorgen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg oppdatere litt på hva som skjedde igår .

Jeg hadde jo en plan på å reise opp til hjem bygda hvor jeg kommer fra for å hente litt deler og tips fra en som jeg kjenner og har drevet med disse .

Men takket være en akutt tannverk som gjorde / gjør at jeg omtrent føler sinnsykhet orket jeg ikke.

Det jeg derimot gjorde ,var å gå gjennom alt av ledninger under dashbord på nytt ,sjekke hver forbanna ledning og jordingsppunkt,

Dette er og var en sinnsyk jobb og er ikke ferdig ,men mye er gjort.

Fant noen jordingspunkter som rett og slett var helt grusomme.

Følgte ledninger slavisk herifra og byttet ut .

Se på dette:•

3F5D4D25-9A9F-4E39-8411-19F01887B2CA.thumb.jpeg.f8e4048abd33dacdfab61a414fd7419b.jpeg

Under rattstammen går der en 4 kvadrat ledning som jeg ante ugler i mosen ..

Fulgte den og midt under dashbord ,hvor den IKKE skulle være ,fant jeg en skjøt 

Se på dette:

D9CCD95A-61C1-46A1-B08D-21BB9F242A05.thumb.jpeg.a811c9d6aa67df01d77c7d722fbad17e.jpeg

Ledning som er irret ,gitt pokker i å bytte ,samt at dette er ledning som har strøm og denne lå og gnisset til jord.

Denne ble byttet ut selvsagt .

Etter og ha ryddet vekk absolutt alt sånn grusomheter ,sjekket hver ledning som går fra sikringsboks og sett at alt var helt ,kunne jeg tape ledninger sammen igjen de som var sjekket ut .

Nå er alt av ledninger fra tenning og dashbord sjekket ut ,ryddet opp i og satt pent på plass igjen :

5B548F95-4999-471F-B2D2-C8338E97F98F.thumb.jpeg.f695bf3421d519d9c7d4359d89aa6779.jpeg
 

Det skal stripses og legges enda bedre ,kun et bilde for å vise at hvor mange ledninger jeg har gått gjennom .

Og tapeklysa som er på det kabelgreiene opp til dashbord ,er borte nå.

Vet ikke hvorfor det er blitt tapet sånn som dette jeg overalt.

Aldri sett så mye kabelsko og tape i hele mitt liv.

Nå skal jeg fortsette med samme operasjonen på ledningene som går bakover på bilen ,for der var og godt med tape .

Hva skjuler seg der ?

Ikke godt å vite.

Men så til en glad nyhet .😀😀

Vår flinke mentor på disse gamle drittbilene ,nemlig Rune-K har sendt et teskje skrevet skjema på disse releholderene som jeg kødder med ,så dette skal og sjekkes ut nå fortløpende .😀

Han har hjulpet meg mye med problemer på bilene og ting har funket perfekt etter tips fra deg Rune.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tannverk selv for er par år siden, gått et skall av en jeksel. Det var så jævlig vondt, så da jeg bestilte hastetime til tannlegen måtte jeg tilbake dagen etter for rotfylling! 🐽

Så ikke bra ut dette ledningssurret! Godt å få det i orden Jan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Hadde tannverk selv for er par år siden, gått et skall av en jeksel. Det var så jævlig vondt, så da jeg bestilte hastetime til tannlegen måtte jeg tilbake dagen etter for rotfylling! 🐽

Så ikke bra ut dette ledningssurret! Godt å få det i orden Jan! :D

Ja skal bli orden nå ja ,men tar tid gitt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visdomstann er ikke å spøke med :) kan gi ganske intense smerter.

Størm er noe lureri, skal ha litt erfaring når en begynner å rote i dette skal en ikke gå seg bort.

Lurer på hva de har holdt på med når det gjelder ledningsnettet på denne. Bra du får ryddet opp her Jan, for dette var absolutt ikke bra. Og så kjekt at forumet har slike som Rune-K som kan gi råd og veiledning for å få orden på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ja, tannværk kan virkelig påvirke humør å mer til! 

dette ledningsnettet må seriøst være noe av det værre jeg har sett! ikke for det, den ene 735n jeg haddde innom var ikke helt tamm den heller, men der hadde det vært varmgang i motornettet etter noe sjøloppkobla tuning greier. men blir bra bra dette nå, flott når man har så mye folk som er flinke æ på mange forskjellige felt her inne som også er behjelpelig:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mortenej skrev:

Visdomstann er ikke å spøke med :) kan gi ganske intense smerter.

Størm er noe lureri, skal ha litt erfaring når en begynner å rote i dette skal en ikke gå seg bort.

Lurer på hva de har holdt på med når det gjelder ledningsnettet på denne. Bra du får ryddet opp her Jan, for dette var absolutt ikke bra. Og så kjekt at forumet har slike som Rune-K som kan gi råd og veiledning for å få orden på dette.

Hverken strøm eller tannverk er å spøke med 😀

Neida ,nå har jeg ikke gjort noe med bil idag ,men sett litt på det .

Og alt til nå som har sett på og gjort noe med ,skal i teorien ha kontakt ,men ja et voldsomt styr med elektrisk om det tuller .

Nei hva de har holdt på med her må man lure på ,tre skjøter på en 20 cm kabel er et godt eksempel ,dette er røsket bort og skjøtet med hel ved der jeg kunne.

Er godt å ha noen med på laget .😀

4 timer siden, viggo E34 skrev:

huff ja, tannværk kan virkelig påvirke humør å mer til! 

dette ledningsnettet må seriøst være noe av det værre jeg har sett! ikke for det, den ene 735n jeg haddde innom var ikke helt tamm den heller, men der hadde det vært varmgang i motornettet etter noe sjøloppkobla tuning greier. men blir bra bra dette nå, flott når man har så mye folk som er flinke æ på mange forskjellige felt her inne som også er behjelpelig:applause:

Dette ledningsnettet her er det verste jeg har sett og utrolig det har virket.

Men nå er all gammel røsk borte av sånt brente kabler og det som er igjen skal være fint .

En ting skal personen ha skryt for,han har loddet noen plasser og det er gjort skikkelig og er hundre prosent,men sikkert gått lei😀😀.

Folk med faglig kompetanse er superkjekt å ha og hvertfall når de kan forklare det så jeg skjønner det .

Har og vært avgårde og kjøpt litt kabeloppheng som jeg skal skru fast ledningsnett med samt legge releholdere oppe under ved dashbord sånn at de holder seg tørre og fine ,kontra nede ved gulv.

satser på siste opprydding imorgen .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...