Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Greier du og bytte fra kontakt til kontakt eller må du skjøte noen ledninger?

Det er helt greit og bruke kabelsko men da skal det gjøres ordentlig og ikke som her med og skjøte en ledning 2mm fra eksisterende kontakt. Da klarer du aldri og vite om skjøten blir bra. Men jo flere kabesko man bruker jo lettere er det og få dårlig kontakt et sted. Det beste er selvfølgelig og lodde ledningene også bruke krympestrømpe etterpå. Aberet er selvsagt at det kreves litt trening for og lodde ordentlig også men etter og ha prøvd et par ganger så går det som regel greit. Det er alltid bedre og demontere litt ekstra og få lagt ledningene et greit sted istedet for og prøve og komme til under dashbordet med loddebolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Greier du og bytte fra kontakt til kontakt eller må du skjøte noen ledninger?

Det er helt greit og bruke kabelsko men da skal det gjøres ordentlig og ikke som her med og skjøte en ledning 2mm fra eksisterende kontakt. Da klarer du aldri og vite om skjøten blir bra. Men jo flere kabesko man bruker jo lettere er det og få dårlig kontakt et sted. Det beste er selvfølgelig og lodde ledningene også bruke krympestrømpe etterpå. Aberet er selvsagt at det kreves litt trening for og lodde ordentlig også men etter og ha prøvd et par ganger så går det som regel greit. Det er alltid bedre og demontere litt ekstra og få lagt ledningene et greit sted istedet for og prøve og komme til under dashbordet med loddebolten.

Heldigvis så er det hele kontakter og ikke  trenger ikke skjøte så langt jeg kan se.

Fikk ut alt komplett igår av det jeg skal bytte .,men var litt av et styr .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, det er den riktige måten og gjøre det på. BMW lagde solide ledninger så det burde ikke være noe problem.

Det absolutt største problemet med gamle ledninger i en BMW er tullinger som har modifisert etter eget hode. Da bør de som regel bytte hode først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke jobbe med denne idag ,da det var en sånn dag da ting var ork.

Men etter en god middag ,kjente jeg suget etter e30 skruing .😀

Og ikveld fikk jeg nesten alt ferdig .

Var ikke bare bare å få trekt ting på plass ,men nå er det på plass stripset og montert der det skal være .

Kontakter tyter ut der de skal :

AA0D58B5-0A49-4123-9EB4-4E232AE3484A.thumb.jpeg.b9341600e9bc6744fae09f56dbf6bde8.jpeg
 

Denne :

EBF64ABD-8268-4EAC-8683-06F5440AAAB9.thumb.jpeg.5dd388f6fddee3b24ffec87cd3ab2d6c.jpeg

Og her som det før var et krater er ting stripset og lagt der det skal :

69E33C50-0839-438D-9B9B-1F6959B4E727.thumb.jpeg.6ba922c7f5a405ddc843ff3883c63ca1.jpeg

Et stykk brent lysbryter som igjen virket ,byttet ut med ny:

7D8FB7DA-411D-4DC4-A090-B7FB7C5F96B6.thumb.jpeg.81944d89ed643594394e4bed3b407092.jpeg

Mer på plass:

39152CBC-138C-469E-95DB-02602FE0ECBA.thumb.jpeg.52b449fd88ba58a4a4bbf381d47877bf.jpeg

Blir fryktelig mye rot ,men verdt det:

FFA5A808-4A0A-4BCB-9D4E-902DBA608F97.thumb.jpeg.857df6492e87cde40fd48aefb92200ee.jpeg

Og igjen ,jeg fatter ikke at folk kan gjøre det sånn som dette .

Klippet opp mer tape og fant flere sukkerbiter og kabelsko ,galskap::

8A6F9C9A-6B70-4E4F-B017-9AC21A153249.thumb.jpeg.f03ca7851dd2ea9ca7ad4a2563283d93.jpeg

Men nå er ting på stell og imorgen satser jeg på at jeg er ferdig.

Skal og bytte det som er av pærer for rundt ved vifte og varme når alt er ute.

Kommer mer når jeg skal til .😀

Og Rune-K,dette var faktisk morro .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Se der ja Jan 😃 Du får til det du vil du, selv om du er grønn og fersk 🥳👍 Godt å få sånne el-greier i god stand ☺️ Knallbra !!

Ja jeg har jo ikke noe valg Tore .😀

Men før jeg begynner på ting ,kreves det endel research både på nett ,samt lesing i bøker ikke minst samtaler med folk via tlf osv .

Skulle jeg basert meg på hjelp av kompiser på dette jeg har holdt på med ,kunne jeg aldri hatt disse bilene .😀

Men takket være hjelp fra enkelte og ikke minst timer med tenking ,så løser det meste seg .

Ja dette må være iorden helt klart .

Nå ligger alt stripset og montert så godt det kan .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever, om man vil 😅👍 Jeg vet ikke hvor dreven du var på mekking før du laget din første tråd på 535’n din i 2012. Men tipper du er et hav mer dreven i dag 😉👍 Flink du Jan 🥳 Morro å følge med som alltid 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Man lærer så lenge man lever, om man vil 😅👍 Jeg vet ikke hvor dreven du var på mekking før du laget din første tråd på 535’n din i 2012. Men tipper du er et hav mer dreven i dag 😉👍 Flink du Jan 🥳 Morro å følge med som alltid 🥳

Det er sant 😀

Jeg har jo skrudd masse på bil bestandig egentlig ,men da var da jeg fikk e34en jeg virkelig så gleden i å skru .

Ikke minst takket være dette forumet og alle de nye vennene jeg har fått pga dette.

De har lært meg masse og har vært svært hjelpsomme.

Var ikke så enkelt på Opel forumet føler jeg.,mye tungvinne folk der da..😩

Men ja ,er nok mer dreven idag igjen pga Bimmers ,ikke minst gøyere å drive med et merke jeg forguder.😀

Igjen takk Tore og same 2 u👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kastet jeg inn håndkleet gitt.

Alt er byttet ,men ikke pokker om lys vil virke ,absolutt null og niks .

Lyshorn virker thats it .

Lysbryter som stod i ødela jeg og den som jeg fikk med virker til å være iorden .

Alt av sikringer osv er iorden ,så nå vet ikke jeg hva jeg skal gjøre .

Har ikke multimeter ,men en prøvelampe .

Tok ut kontakten til lysbryter og er strøm på en ,men når jeg setter ledning på en annen pin går tankmåler til bunns på kontakt til lysbryter.

Så nå håper jeg en kamerat av meg kan slippe plikter hjemme og ta seg noen timer hos meg .

Sånt som dette gidder jeg ikke .😩😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du riktig lysbryter? Det er forskjell på Skandinavia versjon og andre land. Det ledningnettet du byttet skiller også på svensk versjon, norsk versjon og resten. Dette har med automatiske kjørelys og gjøre og hvordan tåkelysene skal være koblet.

Lysbryteren for skandinaviske forhold er som regel merket med en stor hvit S men ikke alltid.

Og skaff deg et ordentlig multimeter, prøvelampe sier deg egentlig ingenting. Koblingsskjema regner jeg med at du har men jeg har aldri funnet noe på hvordan de koblet kjørelysene.

Har du sjekket om det ikke er modifisert noe på det ledningsnettet som sitter igjen i bilen? Med så mye mygel allerede så ville jeg ikke stolt på noenting.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Rune-K skrev:

Har du riktig lysbryter? Det er forskjell på Skandinavia versjon og andre land. Det ledningnettet du byttet skiller også på svensk versjon, norsk versjon og resten. Dette har med automatiske kjørelys og gjøre og hvordan tåkelysene skal være koblet.

Lysbryteren for skandinaviske forhold er som regel merket med en stor hvit S men ikke alltid.

Og skaff deg et ordentlig multimeter, prøvelampe sier deg egentlig ingenting. Koblingsskjema regner jeg med at du har men jeg har aldri funnet noe på hvordan de koblet kjørelysene.

Har du sjekket om det ikke er modifisert noe på det ledningsnettet som sitter igjen i bilen? Med så mye mygel allerede så ville jeg ikke stolt på noenting.

Den jeg har merket N.og den gamle var alt svidd bort .

Multimeter ble innkjøpt istad ,og alle kontakter er der strøm i foruten pæreholder  til lys i varme,den viser 5 ,8 den skal vet være 12 som alle andre 

Samt at når jeg tester strøm på på den ene pin på kontakt til lysbryter ,slår tank ut på full.

Så der er noe rart .

Uansett på det nye ledningsnettet ,er der en hel haug med releholdere noe som var klippet bort og skjøtet på det gamle.

og de releholderene er der strøm på .

Sjekket det resterende istad og dette ser bra ut,men nå skal jeg hente en annen lysbryter ,masse releer .

Så kommer kompisen bort i morgen så får han se på det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tankmåleren skjønner jeg ikke men det får kompisen din se på.

Hvis den er merket med stor N så har du antagelig bryter og ledningsnett til kjørelys. Mulig jeg er på tynn is nå men jeg gjetter på at de ekstra releholderne er for automatiske kjørelys og at du må ha releer der for at det skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Det med tankmåleren skjønner jeg ikke men det får kompisen din se på.

Hvis den er merket med stor N så har du antagelig bryter og ledningsnett til kjørelys. Mulig jeg er på tynn is nå men jeg gjetter på at de ekstra releholderne er for automatiske kjørelys og at du må ha releer der for at det skal virke.

Ikke jeg heller .

Men her har du rett tror jeg .

Var nå hos en bekjent og lånte nettopp releer og han sa det samme.

Etter å ha studert ledningsnett som han hadde liggende ,viser det seg at disse releholderene ,mest sannsynelig er til dette med lys .

Disse var jo klippet bort og skjøtet på en særs rar måte og kanskje det var grunn til at lys virket.

Satser på lys imorgen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortreist mat er det noe som heter .😀

Siden jeg mangler noen interiørdetaljer som er brent bort,har jeg slitt med å finne dette .

Vi snakker om dette dekslet:

30BA1C8C-BD4A-4D2A-8BF8-2991854C6BDB.thumb.jpeg.79e30ec96bcb051b3b84dc88ed677311.jpeg

Et helsike å finne.

Det skulle vise seg at 2,5 km ifra meg ,har jeg stiftet bekjentskap med en som har et hav med deler til e30 😀.

Mens praten om ledningsnett gikk ,spurte jeg om diverse deler.

Vi får ta oss en tur oppå loftet og se og der kunne jeg velge fra øverste hylle i interiørdeler som jeg trenger 😀.

Nå er alt skaffet og ligger her hos meg .

Dette har jeg lett etter i tre mnd.

Bare få til dette satans lyset ,nå så kan jeg sy sammen bil igjen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott oppdatering Jan. Herlig å få kjente som har de delene du trenger :)

Så håper jeg at du får lys i morgen. Det hadde denne fortjent no 👍 Så jo ut som det var mye rask i det du fjernet, så godt å få hjelp av noen som kjenner til dette.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...