Gå til innhold

Sjekkliste ved kjøp av E46 M3


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en original, relativ strøken M3 med lav KM. Er det noen fallgruver jeg bør være obs på?

Er ikke den mest kyndige mekanikeren (dvs kan ikke skru, bortsett fra pærer og bytte hjul). Er det noen spesielle ting jeg bør være obs på? Bilen jeg ser på er en 2003 mod facelift som har gått under 100k.Lest meg litt opp på nett, og vet det har vært en del tilbakekallinger angående VANOS (kan noen forklare meg hva dette er på norsk?). Innser at SMG er russisk rullet på disse bilene, mao ønske jeg manuell kasse for å være på sikre siden. Andre ting som går igjen er sprekker i karosseriet ser jeg også.

Takk på forhånd!

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos er et justerbart drev fremme på kamakslingene som endrer seg under kjøring for å kunne gi både bra bunndrag og bra toppeffekt. Dette er en slitedel på mange bmw med bensinmotor. Google bengansystems om jeg ikke husker feil for å finne rep kit. Er en jobb du bør sette bort til kyndige. Men er ikke noe dramatisk feil. Og ikke sikkert du vil få den feilen heller.

Sprekker på e46 m3 er under bilen bak (må på løftebukk for å se) der som bakakslingen er festet til gulvet på bilen, og i området rundt der. Noen har det, andre ikke. Sveiser inn forsterkningsplater i så fall.

Har e46 m3 manuell facelift selv og denne hadde heller ikke problemene med veivlager i motoren som de første årgangene hadde.

Smg er sånnsett ingen krise å ha. Det fungerer fint. Om det ryker, er det også fint mulig å bygge en smg kasse om til vanlig manuell :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til firmaer som kan importere bil fra Sverige? Får ikke helt kalkulatoren til å stemme ettersom bilene jeg har sett på havner på nærmere 500.000, der lignende biler i Norge ligger fra 349 - 400 000? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må være obs på på en E46 M3 er å sørge for å sjekke at den har fått byttet oljepumpe under den første tilbakekallingen av bilen samt rådelagre. Om den har fullt servicehefte hos BMW burde det ha blitt gjort. Den første serien fra 2000 opp til 2002 husker ikke måned hadde stor frekvens med oljepumpe og derav motorhavarier. Dette ble utbedret under en tilbakekallingsaksjon ca des 2002 tror jeg det var. Utover det som det skrives:

i) sub frame disaster

ii) Vanos er egentlig ikke mer svak på disse enn generelt. Beysan Systems selger upgrade kit med nye o-ringer men på denne versjonen er det litt jobb og du må ha utstyr men det er overkommelig

iii) SMGII er egentlig en manuell kasse med vanlig klutsj som er elektronisk styrt. Det kan forekomme elektronikkutfodringer, spesielt med eldrende styreenhet så det er verdt å sjekke servicehistorikk. Manuell ville jeg gått for selv men mest for kjøregleden

Ellers kommer ikke på noe annet særskilt enn bruktbiler generelt. 

 

https://www.pistonheads.com/news/general/bmw-m3-e46--ph-buying-guide/25931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar quandt! 
 

Jeg har nå sett ut en bil i Kleppe, der selger oppgir en lang rekke av utbedringer som er gjort av eier som er BMW mekaniker. Er det noen som vil se over lista og gi meg en liten pekepinn på om det er verdt å gå for denne? 
 

Import er herved utelukket ettersom avgiftene straffer det høye CO2 utslippet disse bilene gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Dusy skrev:

Tusen takk for svar quandt! 
 

Jeg har nå sett ut en bil i Kleppe, der selger oppgir en lang rekke av utbedringer som er gjort av eier som er BMW mekaniker. Er det noen som vil se over lista og gi meg en liten pekepinn på om det er verdt å gå for denne? 
 

Import er herved utelukket ettersom avgiftene straffer det høye CO2 utslippet disse bilene gir. 

Sikkert bare til å legge ut her så kan folk komme med innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne du vurderer i Skien? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166486971

Den ser fin og bra ut. Har kommet opp i finn-feeden min også, og la merke til den pga km-stand. Jeg gjorde en rask research-jobb, og fant ut at bilen står på fyrens kone/samboer/kjæreste. Med andre ord er nok dette fyrens egen bil, og begrepet "selges for kunde" er derfor litt misvisende. Ikke at det trenger å bety noenting for hverken bilens stand eller selger, men synes slik info bør være etterrettelig. Skien Auto finner jeg lite info/erfaringer om, men sikkert lokale medlemmer her som kjenner butikken.

 

Den på Kleppe er vel denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152508155 Avetti har eksistert i årevis, og såvidt jeg vet er det en seriøs og bra butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Orjan said:

Den bilen i Skien er en USA-import; https://www.realoem.com/bmw/enUS/select?vin=JR24495 men den har en Euro-frontfanger; kan jo tyde på at den har vært utsatt for noe.

Bilen i Skien fikk jeg en uggen magefølelse av etter å ha spurt om spørsmål referert til svarene som har kommet til tråden her. Har verken fått svar etter 2 henvendelser, så den er lagt vekk.

Den i Kleppe ser ut som et trygt kjøp med bakgrunn i en lang liste av ting som er gjort og utbedret (bla. på innkalling av BMW). Eneste er km. stand, men det får egentlig være. Den har en rustboble på bakluka som jeg har spurt om selger kan fikse på sin egen regning. Det er betryggende når jeg får ordentlige og fyldige svar. Kan klippe og lime her av ting som er gjort (lang post, men):

Hva er byttet:
 
Xenon styreènhet høyre
6 coiler
Fullstendig service med alle filter, girkasse olje og ny olje i differensialen.
Transmission speed sensor
Transmission temperatur sensor
Ball pin og noen små fjærer internt i girkassen
Girposisjonsensor
Hydraulikkpumpe, aktuator og slavesylinder til smg
Innfestningene til bakakselen er blitt sveiset med forsterkningskit fra gs og nye powerflex foringer i
kardangen samt programmering og koding
Clutchsett
Simmering på inngående skifteaksel
Senkefjærer fra GS (H&R 30/20mm)
JR-11 19" felger 9,5 og 11" med Michelin pilot sport 4S
Har originalfjærene og hjula liggende i boden.
Alt er gjort med original deler (bortsett fra fjærene og felgene og forsterkningskittet til
bakakslingen)
Skiftet skiver og klosser foran
Frontrute er flett ny og coatet
Skiftet 12v batteri
Speilglass
Dørpakninger begge sider
 
 
Jeg har foresten liggende noe deler om evt kjøper ønsker det.
Det jeg har er: 
1stk brukt Hydraulikkpumpe (Trenger intern overhaling)
1stk Motorstyringenhet boks/Beskyttelse, komplett med lokk (Fra bavaria helt nytt og enda innpakket)
Original fjærer (Alle 4)
Sorte blinklys til sideskjermene
Svart M3 emblem
Karbon BMW emblem til panser og bagasjelokk
«M3» Klister emblem som er festet på nyrene i framskjermene
1Stk Ovalt midt speil originalt enda i esken ( Jeg fikk nytt midt speil av hurtigruta etter de skiftet frontruta i august ca i fjor, de var veldig greie og sa at det var de som knakk det med et uhell under demontering J )
De kom til meg på jobb og leverte et nytt speil (det som står montert nå) men det var feil fordi det sto et ovalt speil i fra før, så jeg fikk enda et nytt ovalt speil som jeg rett og slett har glemt bort å montere og hurtigruta ønsket ikke det «firkantede» i retur.. Så vi kan godt bare få det ovale speilet på plass ? 
 
 
1 hour ago, Orjan said:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, *MrB* said:

Denne du vurderer i Skien? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=166486971

Den ser fin og bra ut. Har kommet opp i finn-feeden min også, og la merke til den pga km-stand. Jeg gjorde en rask research-jobb, og fant ut at bilen står på fyrens kone/samboer/kjæreste. Med andre ord er nok dette fyrens egen bil, og begrepet "selges for kunde" er derfor litt misvisende. Ikke at det trenger å bety noenting for hverken bilens stand eller selger, men synes slik info bør være etterrettelig. Skien Auto finner jeg lite info/erfaringer om, men sikkert lokale medlemmer her som kjenner butikken.

 

Den på Kleppe er vel denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=152508155 Avetti har eksistert i årevis, og såvidt jeg vet er det en seriøs og bra butikk. 

Tusen takk! Jeg føler meg trygg på sistnevnte ref. svar over til Orjan. Kjenner det klør i fingrene å få unna E-Golfen, sånn at jeg kan få kloa i den!

Vil igjen takke alle som har bidratt i denne tråden! Mye av grunnen til at jeg vurderer BMW er mye takket være dette forumet her. For en gjeng med kunnskapsrike og behjelpelige mennesker dere er!

edit: Er rådelager problemene ikke-eksisterende på 03 modeller og oppover?

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 17.12, Dusy skrev:

Tusen takk! Jeg føler meg trygg på sistnevnte ref. svar over til Orjan. Kjenner det klør i fingrene å få unna E-Golfen, sånn at jeg kan få kloa i den!

Vil igjen takke alle som har bidratt i denne tråden! Mye av grunnen til at jeg vurderer BMW er mye takket være dette forumet her. For en gjeng med kunnskapsrike og behjelpelige mennesker dere er!

edit: Er rådelager problemene ikke-eksisterende på 03 modeller og oppover?

Det er en høyturtallsmotor og ja, det er utfordringer med de og anbefalt av S54 eksperter er å legge seg på et bytte av råde og veivhuslager rundt 100000km. Men fra og med 2003 er de bedre enn de var før. Så ville unngått alt før 01/2003 om du ikke vet det er blitt utbedret basert på tyske kjøpsråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...