Gå til innhold

Erfaring 530e

Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Yo! 

Hjelper fattern å finne ny bil. Jeg vet hva jeg vil ha, men synes det er greit å søke råd hos andre. 

En av bilene han vurderer er 530e. 2018-2019. Altså lett brukt.

Hvordan er disse å leve med? Forbruk? Komfort? Bagasjerom med batteri? Elektrisk? Osv. 

Setter pris på alle tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt min i mer enn en måned, men jeg er så langt fornøyd til tross for at jeg fikk opp en melding om feil på drivverk etter bare to uker. Dette ble dog utbedret på nybilgarantien. Feilen viste seg å være en defekt starter, som de byttet ut med en ny.

Forbruk er bra så lenge batteriet er er fullt ladet, så her bør man være forberedt på å lade daglig. Kjører man kortere distanser daglig, kan man kjøre på ren el-drift. Batteriet alene holder til ca 30 km rekkevidde med dagens temperaturer. Dette avhenger veldig av kjøreforholdene, hvorav nedoverbakker og minimal kø er det gunstigste. 
Er batteriet derimot nesten tomt vil jeg si at forbruket er tilsvarende en 530i, til tross for at det er motoren til en 520i som sitter i bilen. Dette er pga den ekstra vekten bilen bærer på pga batteriet.

Komforten vil jeg si er bra, spesielt hvis du kjøper en med komfortseter. Jeg syntes personlig at det er dag og natt mellom sportssetene og komfortsetene. Komfort er uansett veldig subjektivt, da alle har ulike utgangspunkt. Jeg vil derfor anbefale en prøvekjøring.

Dersom volumet i bagasjerommet er veldig viktig, kan du gjøre deg selv en tjeneste å bare droppe denne bilen fullstendig. Det eneste bagasjerommet i denne bilen er bra for er frakting av treplanker, noe de aller færreste 5-serie sjåfører gjør til daglig. Du får selvfølgelig plass til en svær koffert bak der, men det stopper omtrent der med mindre setene legges ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hybriden men kan iallfall gå kraftig god for G30 ellers. Dette er en bil det er veldig lett å like, alt føles bra og gjennomtenkt. 530e er veldig mye bil for pengene, man får nok Power og grei rekkevidde. På ren strøm kan man gjøre unna det meste av småkjøring i Arendal (det var sånn at han bodde her i byen?). Naboen har 530e, samt at jeg har en kamerat som har 530e. De sier at så lenge man lader bilen _hver_ gang man stopper hjemme så kan man gjøre all småkjøring på strøm. Det er snakk om fra Hisøy til Stoa, til sentrum, Fevik eller Eydehavn...og tilbake. 

Du bør absolutt få ham til å prøvekjøre en G30, det er som regel ikke mer som skal til. Hvis han er vant med Volvo og Jaguar XE så blir det en lett sak å få ham over på BMW. Jeg kjørte nylig en Jaguar XF, sørgelige greier...for meg så er de litt rimeligere Jaguarene i dag der Rover var rundt 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill!

Må si at den XEen har vært ganske fet. Styringen i den er best i den klassen nå, også medregnet 3 serie. Hjelper at den har 2.0t og ikke diesel. Den er generelt svært morsom å kjøre aktivt. XE og XF har enkjøreglede som mange andre mangler idag, selv om det mangler andre steder, som multimedia etc. 

Men på tide med noe annet tror jeg. Tipper jeg får han til å teste 530e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mariuse34 skrev:

Må si at den XEen har vært ganske fet. Styringen i den er best i den klassen nå, også medregnet 3 serie. Hjelper at den har 2.0t og ikke diesel. Den er generelt svært morsom å kjøre aktivt. XE og XF har enkjøreglede som mange andre mangler idag, selv om det mangler andre steder, som multimedia etc. 

Jo flott er den, helt klart. Ser kanskje litt japse ut bakfra men ellers så synes jeg den ser bra ut. Skiller seg ut i hvertfall her i Norge i havet av Tesla og BMW. Jeg har aldri kjørt XE, men jeg har fått med meg at den får skryt for sin styring. Det ble vel sagt at den styrte bedre enn F30, men om den har bedre styring enn nye G20 3-serie er jeg ikke så sikker på. Denne er jo the benchmark nå. Noe annet jeg liker med XE er at det er en mindre sedan med bakhjulstrekk, det er litt uvanlig i dag hvor så mye deler plattform. Tommel opp for at de ikke bygger den på et "smør og brød" chassi. Tenker da på X Type som delte plattform med Ford Mondeo (den farsen kommer Jaguar aldri til å bli kvitt 😂)

Kjørte derimot en XF, en 20d stasjonsvogn som Sixt leiebil. Den ga meg ikke mye i form av kjøreglede, dette var dølle greier. Interiørkvalitet langt under BMW standard, håpløs infotainment...nei dette ga meg Rover 75 assosiasjoner 🤔 Selv en plain G30 520d står for meg som en langt mer attraktiv og gjennomført bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jo flott er den, helt klart. Ser kanskje litt japse ut bakfra men ellers så synes jeg den ser bra ut. Skiller seg ut i hvertfall her i Norge i havet av Tesla og BMW. Jeg har aldri kjørt XE, men jeg har fått med meg at den får skryt for sin styring. Det ble vel sagt at den styrte bedre enn F30, men om den har bedre styring enn nye G20 3-serie er jeg ikke så sikker på. Denne er jo the benchmark nå. Noe annet jeg liker med XE er at det er en mindre sedan med bakhjulstrekk, det er litt uvanlig i dag hvor så mye deler plattform. Tommel opp for at de ikke bygger den på et "smør og brød" chassi. Tenker da på X Type som delte plattform med Ford Mondeo (den farsen kommer Jaguar aldri til å bli kvitt 😂)

Kjørte derimot en XF, en 20d stasjonsvogn som Sixt leiebil. Den ga meg ikke mye i form av kjøreglede, dette var dølle greier. Interiørkvalitet langt under BMW standard, håpløs infotainment...nei dette ga meg Rover 75 assosiasjoner 🤔 Selv en plain G30 520d står for meg som en langt mer attraktiv og gjennomført bil..

Dieselmotorene i jaguar er håpløst. 

Men morsomt du nevner g20. Vi lånte en g20 nettopp for å teste det på jobb for to uker siden. Og xe er bedre. Vel og merke når xe har bakhjulstrekk. Uinteressant med awd. 

Men resten av jaguar er utfordrende. Enten utdatert eller ikke utviklet nok. De lever mye på sjarm og da må du ha alle toppakker. 

Uansett. Skal se på en 530e i morgen. Blir interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hva man synes om 530e :) i sammenligning jaguar/bmw så er mitt innspill at Jaguar er mye mer klasse. Man må se bort fra fordbryterne i interiøret eneste. 

En bil jeg kunne tenkt meg nå til dags er en 2005-2009 Jaguar XJ6 2.7D (da dette er vanligste motor i norge) og LWB (long wheelbase) Dette er den siste Jaguaren som ser ut som en Jaguar. Den er i helaluminium og mer hightec i chassis enn tidligere. Jeg har alltid visst om bilen, men faller mer og mer for denne. Som BMW mann og da 5 serien (har hatt 9stk 5 serier oppigjennom) så kommer det til et punkt da man er lei stivheten. I vår e61 nå så rister mann ut tannfyllingene nærmest 😅 Så søken etter noe mykere som Jaguar er derfor tilstede.

https://www.finn.no/74084203

Derfor artig å høre erfaringene fra din far om bmw etter prøveturen :) Nå er G30 endel mykere satt opp enn e61, så kanskje det minner litt om en XE i oppsett.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maxmek skrev:

Har man EDC kan synes jeg den blir ganske så myk i comfort+.

Jeg har EDC på min 530e G30. Men har ikke comfort pluss som alternativ på den. Kun komfort. Nå liker ikke jeg alt for stive biler, syns min er helt ok. Kompis har en uten edc man merker forskjell med og uten. F11 jeg hadde før hadde comfort pluss, den var veldig myk når man kjørte i den modusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...