Otis Skrevet Februar 2, 2020 Share Skrevet Februar 2, 2020 Hallo Mitt nyervervede kjøretøy sliter med en god del metall partikler og lys grå olje i frem differensial. Det ble jo bedre med ny olje, men helt bra ble det jo ikke. Tenkte å kjøpe ne brukt diff fra eBay og sende den til noen som kan skifte lager på den og se over. Deretter montere den på bilen. Noen kommentarer på prosess, steder som kan bistå, pris og/eller arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2020 Da fikk jeg et svar fra et anerkjent firma i Norge på pris for overhaling av diff framme. Det var mellom 8k-15k ink deler. Så siden jeg kan kjøpe differ for alt fra 2k på eBay. Jeg usikker på om det faktisk er verdt det å betale såpass for overhaling, om årsaken til lager havari bare er pga manglende oljeskift. Dette firmaet kunne opplyse om at de hadde fått 3 henvendelser til samme type bil for diff framme bare i januar 2020. Og det er jo en del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoM Skrevet Februar 4, 2020 Share Skrevet Februar 4, 2020 Hvis du kan jo en brukt diff for 2k, så går det vel an å bytte olja, se etter partikler og prøve den før du evnt. sender den til overhaling? Det kan jo virke som det er en svakhet på disse bilene, men hvis du finner en som ikke har gått så langt, så kan det vel holde ganske lenge. Har du noen andre symptomer, ulyd osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 4, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 4, 2020 Ja, det blir jo til det. Firmaet som jeg snakket med hadde en klar formening om at det et null oljeskift som er problemet. Og ikke en evt svakhet. Eller, svakheten er at det ikke skiftes olje. Ingen andre symptomer foreløpig. Bare en ulyd. Nå etter oljeskiftet, så er det ganske så stille. Høres ut som resonans fra vinterdekk med pigger på. Noe som jeg også har montert! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 4, 2020 Share Skrevet Februar 4, 2020 Jeg tok det ikke med i e70 innlegget mitt, men jeg bytta diff foran på min også. Jeg hadde også noe resonans lyd (eller ganske mye vil jeg si), så bytta derfor "alt som beveger seg" og litt til. Fant også noe spon i min, men olja var relativt bra. Spurte @Clipictrial her om pris på overhaling men hadde dårlig tid så jeg valgte å montere en brukt med lavere km. Konklusjon; jeg tror ikke egentlig bytte var nødvendig, men gjorde det samtidig som alt annet for å slippe å gå inn der en gang til (det er litt knot). Dersom du vurderer å bytte ville jeg sett etter en rimelig brukt med lav/ere km stand. Den relativt voldsomme støyen er helt lik med alle.komponenter nye som før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Utfordringen med differensialoverhaling er hvis lageret på pinjong/inngående aksel er defekt. Dette lageret er montert med forspenn og krever spesialverktøy/tekniske data for å montere korrekt. Om det kun er lagrene på ''klumpen'' som er defekte er disse forholdsvis enkle å bytte. Diffen må rett og slett demonteres, rengjøres og inspiseres før man vet omfanget av reparasjonen. Otis og uglefossen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl Egil Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Jeg har en X1 2011 mod xdrive 18d. Passe kraftig ulyd og verksted sier diff framme er gåen. Spon i olje, og di sier det var lite olje i den. Har bestilt brukt på bilopphuggeri, som jeg venter på. Håper det da er diff som er gåen, og at den jeg får passer til min bil. En som sier at det fins forskjellige diff til x1. Satser på at bilopphuggeri vet hva di holder på med. Noen som vet noe om dette ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Netlandet Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Det er avgjørende at utvekslingen er korrekt (altså identisk med den du allerede har), hvis ikke vil du få ulik hastighet på fremhjul og bakhjul, som vil føre til at hjulene bryter med underlaget. I tillegg har trolig de større modellene grovere aksler/større dimensjoner, da vil isåfall ikke differensialen passe på de eksisterende drivakslene. Verkstedet har mest sannsynlig kontroll på dette Utvekslingsforholdene står forøvrig oppgitt i delekatalogen. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2020 3 timer siden, Clipictrial skrev: Utfordringen med differensialoverhaling er hvis lageret på pinjong/inngående aksel er defekt. Dette lageret er montert med forspenn og krever spesialverktøy/tekniske data for å montere korrekt. Om det kun er lagrene på ''klumpen'' som er defekte er disse forholdsvis enkle å bytte. Diffen må rett og slett demonteres, rengjøres og inspiseres før man vet omfanget av reparasjonen. Ja, det var dette de sa, de som jeg snakket med. Derfor koster det endel. Men jeg kommer som sagt til å bare bestille meg en ny diff fra eBay eller bruktdel.no. Litt artig, men jeg tappet av ca 8,8-9 liter olje på motor, diffene og TC. Burde vært nærmere 10,5 liter. Så det var lite en plass/flere plasser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarl Egil Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Hei Clipictrial og takk for svar. Jeg har selv bestilt på Østfold Bildemontering med bruk av reg nr. Di skriver at den passer, mener den hadde stått på en 20d. Så veldig spent.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2020 (endret) @TRF Hvor viktig er det med verktøy for å presse ut drivaksel fra navet, og verktøy for å dra det inn igjen? Og hvordan støttet du motor for å ta ned travers? Endret Februar 5, 2020 av Otis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Jeg bruker "aldri" dette verktøyet, men det har hendt jeg har savna det. Rengjøre godt så pleier det å gå greit inn igjen. "Motorbukk" i motorrom, tok ikke travers helt ned (men det er trangt når man gjør det på denne måten, måtte "brekke" motor langt over til ei side). Skal du først inn der vil jeg anbefale samme operasjon som på min (Meyle HD kittet fra koed, nye lagre, meyle drivaksler etc), for å ha "fred" i fremtiden. Jobben er såpass omfattende/samme jobben "hver gang" at jeg iallefall anså det som hensiktsmessig. I tillegg så går jo alt lett sammen, og man trenger ikke å være redd om man skulle skade noen komponenter under demontering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2020 Lett å få av aksler dra navet? Du trengte jo ikke å fare pent med dine.. Motorbukk som i en ekstern løftemekanisme, eller en bukk i motorrommet som holder motor på rett høyde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Februar 5, 2020 Share Skrevet Februar 5, 2020 Er spon i olje på framdiff vanlig på xdrive, eller er det noe som forhindres ved oljeskift (bmw sier lifetime)? Er først nå jeg leser om det, men skader nok ikke å skifte olje på min som nå er gått 189.000km. Tenkte ikke på dette da jeg byttet olje i transferkassa, da det er stort sett det man leser om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå