Gå til innhold

Følgefeil pga deffekt ABS sensor 2011 mod E90 325d

Øyvind L.
 Share

Anbefalte innlegg

Første dagen i påsken (selvfølgelig) så tenner ABS, DSC og "håndbrekk" lampa i dashbordet når jeg var ute å kjøre.. Etter 30 sekunder så forsvinner alle lampene og alt blir normalt igjen.. Aha tenker jeg. Her er det en abs følger som tuller.. 

Leser ut feilkode og får følgende kode: 

005DA1 DSC Wheel-Sensor: Plausibility, front right

005DA6 DSC Wheel-Sensor: direction of rotation front right.

Ok, her var det ingen tvil, men siden det var påske og ingen mulighet for å kjøpe ny så er det jo bare å kjøre med lamper som kommer å går med jevne mellomrom, MEN så begynner ting å skje når jeg er på en lengre kjøretur. Plutselig så slukker ikke ABS, DSC og "håndbrekk" lampen lenger slik den har gjort i et par dager under kjøring. Nå lyser de hele tiden. Legger merket til at forbruksmåleren som sier hvor langt jeg har igjen på tanken plutselig spretter opp og ned noe veldig. Etter en liten innlagt stopp så merker jeg at når jeg tar i gang igjen så virker ikke speedometer nålen før jeg kommer opp i ca 40kmt.. Tydlig at ABS sensor bak også har begynt å tulle. Merket også når jeg skulle stoppe at den lugget litt på ABS rett før bilen sto helt stille(Litt spesielt med tanke på ABS lampen lyser). Ikke noe annet å gjøre enn å kjøre videre for å komme hjem. Så skjer det som er veldig merkelig. På vei hjemmover så tenner plutselig airbag lampe og sikkerheltsele lampen!!! Hva i he***te. Hva skjer!!!

Hjem i garasjen å lese av feilkoder igjen da..

IMG_20200416_192330.thumb.jpg.cd1479c67208a173dff543c5b601dcfe.jpg

IMG_20200413_183824.thumb.jpg.b6f59003eb3381764c34218558deb6ed.jpgIMG_20200413_195825.thumb.jpg.71e32fb3adf3bc413e98e9984b35d626.jpg

Merkelig at det ikke ligger noen feil på airbak og feilen på airbag er ikke tilstede når jeg starter bilen, men den kommer etter at jeg har kjørt et par minutter!! 

Skulle kjøre fra butikken idag og da var det såvidt bilen gikk fremover.. Den hoppet og fusket noe helt vanvittig når jeg kjørte veldig seint..

Noen ander som har vært bort så mye feil bare pga et par deffekte ABS sensorer? Nye sensorer er bestilt, men posten er i Covid-19 modus så pakken kommer ikke før til mandag selvfølgelig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TRF skrev:

Er ikke selve enheten en gjenganger på e90? 

Hadde jo håpet at det ikke var enehten som feiler.. Når jeg logger Abs sensorene så er det ingen signal fra en venstre bak, men den høyre foran spretter opp og ned når hjulet står stille.. Plutselig er den 10 kmt også er den 0kmt for så å bli 5 kmt.. For begynne å bytte sensorene. Hjelper ikke det så må jeg nok krype til korset å bytte enehten.. :( Den er jo ikke så dyr ny.. Bare 25 tusen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg bytte den modulen. Tror det kom på 33k med koding og bytting. Er visst noen i Norge som reparerer disse tror jeg. Ser ut som de holder til ved carspa evt samme folka. De er hvert fall meget meget dyktige innen detailing.

https://www.styreenheter.no/bmw-1-serie-6-sylinder-e82-e88-abs-dsc-styreenheter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart att en defekt abs sensor skal gi hastighetssignal uten at noe rører på seg. Prøv å koble den av og se om det roer seg ?

Har god erfaring med ACtronics for rep av moduler. Har sendt 4-5 E90 abs-hydraulikkmoduler dit for skifte av trykksensor. Kostet ca 3000.      Ser de lister opp E90  abs ecu med div feilmeldinger på hastighetssensorer .

https://www.actronics.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Otis skrev:

Det er umulig med defekt sensor om du får avlesing av verdier, når hjulet ikke roterer. Det må et magnetfelt til for å gi impuls.

Ja det er dette som er så rart. Har aldri vært borti at en sensor "leser" pulser når hjulet står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 540is skrev:

Litt rart att en defekt abs sensor skal gi hastighetssignal uten at noe rører på seg. Prøv å koble den av og se om det roer seg ?

Har god erfaring med ACtronics for rep av moduler. Har sendt 4-5 E90 abs-hydraulikkmoduler dit for skifte av trykksensor. Kostet ca 3000.      Ser de lister opp E90  abs ecu med div feilmeldinger på hastighetssensorer .

https://www.actronics.no/

Skal prøve å koble av ja. Hvis det viser seg å være modulen så skal jeg ta en prat med det firmaet. Lite lysten på å kjøpe helt ny iallefall.. Brukte er jo også en liten risiko.

Takk for tipset. :D

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et direkte svar på hva du spør etter, men ABS enheten min tok kveld for ca 1 år siden. Fikk da feilkodene 5DF0 og 5DF1. Kunne banke lett på selve ABS pumpen med en hammer, kjøre noen meter så forsvant feilkoden til jeg fikk den byttet... Ifølge feilkodene du leser ut så virker det ikke som at det er elektronikken eller pumpa som har tatt kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp holdt på med dette. Hadde disse lampene + sporadisk "ABS risting" i bremsepedalen og lampene kunne av og til komme og gå 2-3 ganger på samme kjøretur.

Har fått byttet sensor foran og nå har i hvertfall den ristingen i pedalen sluttet men lampene er der fortsatt. Ble funnet feil på ABS sensor bak også (av verkstedet). Carly fant kun feil foran (mener koden var 005DA6).

Så kan tenkes at du kun trenger nye sensorer.

IMG_20200309_230100.thumb.jpg.d14befd2821e6288fd56e9f3e74ff735.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Daniel. skrev:

Har selv nettopp holdt på med dette. Hadde disse lampene + sporadisk "ABS risting" i bremsepedalen og lampene kunne av og til komme og gå 2-3 ganger på samme kjøretur.

Har fått byttet sensor foran og nå har i hvertfall den ristingen i pedalen sluttet men lampene er der fortsatt. Ble funnet feil på ABS sensor bak også (av verkstedet). Carly fant kun feil foran (mener koden var 005DA6).

Så kan tenkes at du kun trenger nye sensorer.

IMG_20200309_230100.thumb.jpg.d14befd2821e6288fd56e9f3e74ff735.jpg

Du har de samme meldingene som jeg har på skjermen.. Er ganske utrolig at det skal være to sensorer som feiler nesten samtidig, men jeg håper det er de to som tuller. Må uansett begynne med å bytte sensorene (Får de i posten på mandag) før jeg begynner å rote med abs enheten. Må begynne i en kant. :)

Det som forunder meg er hvorfor den airbag lampen plutselig kommer.. Det er meget spesielt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Øyvind L. skrev:

Du har de samme meldingene som jeg har på skjermen.. Er ganske utrolig at det skal være to sensorer som feiler nesten samtidig, men jeg håper det er de to som tuller. Må uansett begynne med å bytte sensorene (Får de i posten på mandag) før jeg begynner å rote med abs enheten. Må begynne i en kant. :)

Det som forunder meg er hvorfor den airbag lampen plutselig kommer.. Det er meget spesielt.. :)

Ja, det virker som der er "standard" når det er rot i ABS systemet. 😅

Greit å begynne i den enkle enden ja. Håper det kun er sensor som er problemet, både for deg og meg 😛

Ikke godt å si hvorfor du har fått airbaglampe. Ikke noe feilkode på styreenheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja, det virker som der er "standard" når det er rot i ABS systemet. 😅

Greit å begynne i den enkle enden ja. Håper det kun er sensor som er problemet, både for deg og meg 😛

Ikke godt å si hvorfor du har fått airbaglampe. Ikke noe feilkode på styreenheten?

Er ganske ny angående E9x siden jeg har eid E87 i mange år. Trodde disse bilene var veldig like, men tydligvis skjed den del ifra E87 06 mod til E90 2011 modell.. Heheh. Så jeg får stadig noen overraskelser.. hahah.

Ingen feilkoder i minnet når jeg leser av med ISTA. Det som er så spesielt.. 

Håper virkelig det kun er abs følere.. Krysser fingrene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Er ganske ny angående E9x siden jeg har eid E87 i mange år. Trodde disse bilene var veldig like, men tydligvis skjed den del ifra E87 06 mod til E90 2011 modell.. Heheh. Så jeg får stadig noen overraskelser.. hahah.

Ingen feilkoder i minnet når jeg leser av med ISTA. Det som er så spesielt.. 

Håper virkelig det kun er abs følere.. Krysser fingrene.. :)

De har vel sine likheter og ulikheter ja.. Selv E90 og E91 har visst sine forskjeller 😂

Ja det var litt merkelig. Sprengladning i beltespennen og sensormatte i framseter er vel det vanligste på E9x, men da skulle du jo ha hatt en feilkode vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MRS (heter det fortsatt det? airbag ++) feilen kommer nok hvis bilen bestmmer seg for at den ikke har troverdig hastighetssignal. Den trenger hastighet for en rekke av sine funksjoner (som foreksempel beltestramming)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...