Gå til innhold

E39 Håndbrekk (kabelen røyk, pls help)


William Skagen
 Share

Anbefalte innlegg

Klarte å stramme håndbrekkmutteren til førerside så mye at hele kabelen endte opp med å spinne rundt, dermed røyk den. Har nettopp byttet bremser fremme med stor suksess, men lurer på om dette er noe jeg burde la verksted få gjøre? Hørt skrekkhistorier om at den rustsveiser seg fast i bremsene, og man må av med hjullager for å drille ut.. Så må jeg vel uansett senke eksos og varmeskjold for å komme til? Tips/erfaringer rundt bytte settes pris på!

Bilen er en Facelift E39 525i touring til info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker, så skal vaier til håndbrekk være en rimelig kurant jobb med løftebukk. Det blir fort knotete å ligge under bilen så skru, selv om det rent praktisk går bra.

Jeg ser ikke helt hvordan vaier evt skal "rustsveise" seg fast i hjullager? De er ikke koblet til hverandre en gang. Det eneste som kan skje er vel at båndene kan henge på slitekanten til trommel/skiva og dermed blir det vanskelig å få av skiva. Men om man kommer til å slakke strammeren, så burde det går rimelig bra. Evt så fikser nok banking/hamring dette også.

Men du må påregne å evt være plaget med rust her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varme fra innsida, men denne enden på waieren er flere cm lang og går inn i spindelhuset av aluminium. Varmen vil fort ledes bort. Så med en passende dor prøve å slå hylsa innover, det er da hjullageret /medbringeren gjerne kunne vært fjernet for å komme til bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er enklest å bare klyøve de med meisel dersom de sitter. 

Men prøv først med wd40 og myk gradvis "massering" med vicegrip tang. 

ellers les deg opp på stramming av brekk, for jeg tror du har tenkt litt feil om du stramma brekket så mye. Må stramme bak på trommelen først. Stramming av wiren skal ikke gjøres med makt. Du ser denne strammemekanismen mellom bremsebånda når du bytter wire. 

er bare å bestille deler, det ordner seg :)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @hsd skriver.  Det er egentlig kun ved bytte av vaier eller andre deler inne i bilen som det skal være nødvendig og justere noe på vaierne.  All justering skal vanligvis foretas ute ved hjulene. 

Det eneste unntaket er at på noen biler så er det enklere og demontere midtkonsollet hvis du får håndbrekket litt høyere. Da kan det lønne seg og slakke litt på vaierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ^^ Eier ikke en sikkelig bukk men får se om jeg tar på meg oppdraget selv. Da jeg justerte løsnet jeg først skruene ved håndbrekket, strammet/løsnet så stjernehjulet til hvert hjul, men misforsto nok litt når jeg strammet til igjen ved håndbrekket 😕Lærepenge er dog mottat 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...