William Skagen Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Klarte å stramme håndbrekkmutteren til førerside så mye at hele kabelen endte opp med å spinne rundt, dermed røyk den. Har nettopp byttet bremser fremme med stor suksess, men lurer på om dette er noe jeg burde la verksted få gjøre? Hørt skrekkhistorier om at den rustsveiser seg fast i bremsene, og man må av med hjullager for å drille ut.. Så må jeg vel uansett senke eksos og varmeskjold for å komme til? Tips/erfaringer rundt bytte settes pris på! Bilen er en Facelift E39 525i touring til info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Såvidt jeg husker, så skal vaier til håndbrekk være en rimelig kurant jobb med løftebukk. Det blir fort knotete å ligge under bilen så skru, selv om det rent praktisk går bra. Jeg ser ikke helt hvordan vaier evt skal "rustsveise" seg fast i hjullager? De er ikke koblet til hverandre en gang. Det eneste som kan skje er vel at båndene kan henge på slitekanten til trommel/skiva og dermed blir det vanskelig å få av skiva. Men om man kommer til å slakke strammeren, så burde det går rimelig bra. Evt så fikser nok banking/hamring dette også. Men du må påregne å evt være plaget med rust her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Ytterstrømpa/hylsa på waieren går igjennom spindelhuset. Der vil den som oftest sitte noe j... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Så det er anbefalt å ha noe for for ekstern varme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Ja, varme fra innsida, men denne enden på waieren er flere cm lang og går inn i spindelhuset av aluminium. Varmen vil fort ledes bort. Så med en passende dor prøve å slå hylsa innover, det er da hjullageret /medbringeren gjerne kunne vært fjernet for å komme til bedre Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 (endret) Syns det er enklest å bare klyøve de med meisel dersom de sitter. Men prøv først med wd40 og myk gradvis "massering" med vicegrip tang. ellers les deg opp på stramming av brekk, for jeg tror du har tenkt litt feil om du stramma brekket så mye. Må stramme bak på trommelen først. Stramming av wiren skal ikke gjøres med makt. Du ser denne strammemekanismen mellom bremsebånda når du bytter wire. er bare å bestille deler, det ordner seg Endret April 19, 2020 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 19, 2020 Share Skrevet April 19, 2020 Som @hsd skriver. Det er egentlig kun ved bytte av vaier eller andre deler inne i bilen som det skal være nødvendig og justere noe på vaierne. All justering skal vanligvis foretas ute ved hjulene. Det eneste unntaket er at på noen biler så er det enklere og demontere midtkonsollet hvis du får håndbrekket litt høyere. Da kan det lønne seg og slakke litt på vaierne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
William Skagen Skrevet April 20, 2020 Forfatter Share Skrevet April 20, 2020 Takk for svar ^^ Eier ikke en sikkelig bukk men får se om jeg tar på meg oppdraget selv. Da jeg justerte løsnet jeg først skruene ved håndbrekket, strammet/løsnet så stjernehjulet til hvert hjul, men misforsto nok litt når jeg strammet til igjen ved håndbrekket 😕Lærepenge er dog mottat 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet April 20, 2020 Share Skrevet April 20, 2020 Det ligger service manualer ute på nett prøv med dette søket https://www.google.com/search?q=BMW+5+series+E39.pdf Siten epdf virket sikker og trygg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå