Gå til innhold

BMW X1 uten tilleggsvarmer


JoanE36
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 
Nå er det mange år siden jeg har vært aktiv her inne, men vurderer igjen nok en BMW (X1 E84). Men jeg har kikket på en del biler nå (flest norsk solgte), men jeg blir litt overrasket over hvor få som har tilleggsvarmer/dieselvarmer. Er det noen her inne som har erfaring med disse bilene uten dieselvarmer/tilleggsvarmer på vinterstid? Blir de varme? Veldig viktig for oss at det ikke tar så lang tid før bilen blir varm med tanke på unger (og kone) 😊

Om noen har erfaringer rundt dette setter jeg stor pris på hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med samme motor i E91 om det er 2 liters dieselen (N47) du vurderer. Hadde en norsksolgt bil (med kaldklimapakken), og hadde aldri problemer på vinterstid med hverken start eller varme. Nå er ikke Sør-Rogaland kjent for harde vintre, men det begynte å blåse varmt ut av dysene allerede etter maks. 5 minutter på de kaldeste dagene mener jeg å huske. La i hvertfall merke til det på en positiv måte. Og sammenlignet med tilsvarende motorisert Passat fra samme årgang var det en annen verden, der Passaten strevde med å bli varm og å gi varme til passasjerer i -20 grader så var aldri det et problem på BMWen. Når det er sagt vet jeg ikke hvor lenge det tok før den ble driftsvarm da disse bilene ikke har temperaturmåler i instrumentet. Men vår nåværende 4-serie med 2-liters diesel bruker nok 15 min på å bli driftsvarm høst og vår, litt lengre om vinteren og litt kortere om sommeren, tipper det er sammenlignbart. Men begge bilene begynner altså å pøse ut varmluft ganske raskt etter oppstart.

Ang. unger så gikk vi gjennom hele høst og vinter med en baby i hus, og vi brukte som regel Defroster-funksjonen når vi satte oss inn i kald bil. Da pøste den ut varm luft med en gang, på full guffe. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har også inntrykk av det du skriver @papertiger med at BMW blir fort varm selvom de ikke har tilleggsvarmer eller dieselvarmer da jeg har lest litt om dette andre steder. Men jeg forstår ikke helt hvordan det rent logist kan være slik da dieselmotorer sliter med å oppnå driftstemperatur på vinterstid? Men jeg må vel innrømme at det frister veldig med den E84 X1 som vi har funnet med tanke på annet utstyr osv. Det er kona som er aller mest ivrig etter å bytte ut den trauste Touran sin, men jeg er jo aldri lei å overtale når det kommer til BMW 😊 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har e90 import, det eneste som jeg har klart og finne som som forskjell i mellom en med sa842 er at denne elektrisk varmer på åndeslangen fra topp dekslet og ned på innsuget. Etter 2005 fikk  alle bmw diesel motorer elektrisk varmer som starter når du har fått i gang bilen under 10 varme grader. Kalles auxiliary heater/ heater matrix. Min er defekt og merkes utrolig godt når den ikke virker🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sand1 Takk for informasjonen, det er til stor hjelp! Det er denne elektriske varmeren jeg har hørt om, men som jeg ikke klarer å finne så mye info om. Dersom X1 har dette og den skrur seg på under 10 grader så tror jeg nok vi går for X1. Veldig få av disse bilene som har dieselvarmer virker det som. Da skulle man jo tro de fungerer greit uten dette i og med at så mange ikke har plukket med dette når bilen var ny. Fikk pris på ettermontering av original dieselvarmer med app fra BMW, og de skulle ha 45.000,-.....! Så det er helt uaktuelt på en så «gammel» bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoanE36 de elektriske varmerne er utrolig effektive, blåser varmt før jeg kommer ned bakken. Har tidligere hatt webasto med telestart, jeg har ikke savnet det til nå. Var også mye trøbbel med webastoen synes jeg, spiser batterier og måtte bytte enheten en gang, fikk det heldigvis på garantien. Men var ikke alltid den startet selv om fjernkontrollen blinket grønt. Alternativt så kan man vis man har tilgang på strøm vurdere defa. Det er en smule rimeligere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sand1 Takk igjen for godt svar som gjør at vi heller mot X1. Jeg har nå avtalt tid for takst på vår innbyttebil til tirsdag, så det blir spennende! Har et edruelig forhold til innbyttepris, så jeg tror nok vi skal bli enige om noe. Bilen det er snakk om har defa motor og kupévarmer, så jeg tror at vi skal klare oss bra. Men kona er en del ute å kjører i jobben, og da er det ikke alltid like lett å bruke defa rundt omkring. Men så lenge den har elektrisk varmer, så burde det fungere helt fint 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å huske på at disse tilleggsvarmerne det prates om over (jeg har ikke helt kontroll på hvor de ligger i systemet) om noe kun hjelper på å få raskere varm luft ut i luftedysene i kupéen, den varmer ikke motoren. Så dersom det er mye småkjøring av og på i jobben er ikke det nødvendigvis så helsigt for motoren da den krever sin tid for å bli varm som jeg skrev i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, E.C. skrev:

Jepp, "auxilary heater" er en kupevarmer på opptil 1250W som spiser opp det dynamoen har til overs av strøm. Varmer opp nada av motor slik som Webasto gjør. 

mange nyere bmw der webasto ikke varmer motor når den går som parkvarmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Aux Heater på min E46 320d. Den er utrolig effektiv ved å få opp varmen fort på motor, men den vil aldri hjelpe på kaldstart. Dessuten sluker de strøm og er svært lite egnede hvis man kun kjører kortere turer.
Dessverre å ettermontere en diesel-varmer fra Webasto e.l. er en vannvittig jobb. Kommer fort på over 20000kr.
Du finner nok en semi-løsning fra f.eks Defa med enten blokkvarmer eller bunnpannevarmer og det til overkommelig pris.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JoanE36 skrev:

Takk for gode innspill og info i denne tråden. Men hvordan vet jeg at bilen i såfall har «auxilary heater»? Er dette standard på alle nyere BMWer? 

Nei! Det er også ekstrautstyr. Fungerer bra hvis du pendler med lengre turer som som 60km t/r. Kortere og du vil bli plaget med lite strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manualen for bilen står det at electric heater et ekstra utstyr for 4 sylinder motorer, med utstyrskode 530. Mens det er standard på R6.

Men i delekatalogen står det ingenting om utstyrskode når man ser på aktuelle deler. Så jeg er ikke helt sikker på hva som er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at alle diesel modellene har dette som standar etter omstruktureringen av (2004/2005) sa842 option, der de fleste bilene fikk det samme som sa842 pakken inneholdt(de fikk ikke alt men veldig mye). e46 og e53 var dette tilleggutstyr på. Men hadde en 318d basic utgave fra 2006 der alt var tilleggsutstyr. der var det både varme i speil og elektrisk varmer som standar. Men den manglet setevarmer, så jeg tror det er tillegg på bensin modellene. mens diesel modellene fikk det pga det tar veldig lang tid før den blåser varmt.

 

Climate Control for Diesel Vehicles
The climate control system on the diesel vehicles is mostly identical
to those on vehicles with gasoline engines. The major addition
to the system is an electric auxiliary PTC heater. Both the E70 and
E90 use an auxiliary PTC heater.
Since diesel engines are more thermally efficient than gasoline
engines, the warmup time is increased. This can potentially cause
a “comfort” related issue for the customer. So, this heater is needed
to “boost” the output of the heater core until the coolant
temperature is sufficient to provide the necessary heating.

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...