Gå til innhold

Kjøring med campingvogn


e39en
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,har kjøpt campingvogn,forøvrig Hobby 540 med totalvekt 1500 kg.Første gangen bilen trekker campingvogn i sommer.Lurte på om noen har erfaringer med å trekke campingvogn,tenker da på den automatiske 8 trinns GA8HP45Z.Noen gode råd i forhold til girmønster oppoverbakke?Har hørt at det ikke er bra å kjøre i drive i bratte veier for eks fjelloverganger.Håper kassa tåler dette ved normal bruk.Er det oljekjøler på denne aut.girkassa?Bilen er F11 525 diesel med 3l og 204 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må opp på 530 for å få oljekjøler på kassa. 

Til spørsmålet ditt er vel svaret at alt er relativt. Jeg hadde nøyaktig samme vogn selv bak en e60 520ia og her kjørte jeg i sport nesten overalt hvor det ikke var flatt. Men du har mye mer dreiemoment enn min hadde. En lett vogn som 540 vil du nesten ikke merke bak bilen din, men det er aldri dumt å ta forhåndsregler uansett, spesielt nå i sommervarmen. 

Kjør den i vanlig drive, men i bakker kjører du i sport eller manuell. Gjerne 2500-3000 omdreininger. Jo fortere motoren spinner rundt, des mer olje blir sirkulert gjennom girkassa, samt at momentet er i en høyere frekvens pga høyere turtall, ergo mindre slitasje på indre deler når det trekkes tungt. 

Motorbrems på ca 3000 omdreininger er heller ikke dumt for å slippe varmgang i bremser. 

Ofte blir drive litt lavt, og sport litt masete. Ofte på svingete veier. Da er det like greit å kjøre manuelt.

Etter en lang bakke kan det være greit å la motoren går på litt høyere turtall men med lett/ingen belastning i et par hundre meter før du girer over i drive igjen. For å la systemene "gå seg ned". 

Det er ikke lett å følge med på slike ting under kjøring, men man kan lære seg til teknikker. Selv med nok krefter så er det greit å la fornuften seire. Man kjører ikke alltid opp en fjelloverganger med vogn i 80 fordi det er 80 sone der. Er det veldig bratt legger man seg gjerne i 50 på 2 gir og lar motoren pusle lett på høyere turtall. Bare fordi det skåner ting mer. 

Og som alltid, og spesielt med henger, la motoren gå 2-4 minutter på tomgang før du slår den av etter en god arbeidsøkt. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres fornuftig ut det  Evopower,fikk prøvd litt nå i uka tur/retur Sogndal -Førde.Drog vogna veldig bra,var ikke problem i bakkene der fra Fjærland oppover gjennom tunnelene.Vet noen om det er mulig å lese av temp. på oljen på den automatiske girkassa i den skjulte menyen?Skal helst ikke ligge over 200 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen kilometer meg henger bak, men har ingen teknisk bakgrunn som mekaniker, så en liten klype salt på mine ord er sikkert lurt.

Det som sliter mest på automaten er sluring, så få den i lockup er det viktigste man kan gjøre. 
når det gjelder å ta det rolig er jeg uenig, se på biler på autobahn, der går det flatt i milesvis, å ta noen bakker med vogn bakpå tror jeg heller mer er godt for bilen en en ulempe, bare man lar ting kjøle seg litt ned som tidligere nevnt. Nå er det stort sett aldri noe problem, fordi man stopper sjeldent rett etter harde motorveikjøringer eller rett etter bakker, man har ofte litt små veier man skal innom før man parkerer.

Så mine tanker hold følge med trafikken og bruk bilen, bare pass på at den er varm først og la den kjøle seg litt ned i etterkant. 
viktigste man kan gjøre er å passe på å skifte olje med jevne mellomrom på motor og kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, flobben skrev:

Jeg har hatt noen kilometer meg henger bak, men har ingen teknisk bakgrunn som mekaniker, så en liten klype salt på mine ord er sikkert lurt.

Det som sliter mest på automaten er sluring, så få den i lockup er det viktigste man kan gjøre. 
når det gjelder å ta det rolig er jeg uenig, se på biler på autobahn, der går det flatt i milesvis, å ta noen bakker med vogn bakpå tror jeg heller mer er godt for bilen en en ulempe, bare man lar ting kjøle seg litt ned som tidligere nevnt. Nå er det stort sett aldri noe problem, fordi man stopper sjeldent rett etter harde motorveikjøringer eller rett etter bakker, man har ofte litt små veier man skal innom før man parkerer.

Så mine tanker hold følge med trafikken og bruk bilen, bare pass på at den er varm først og la den kjøle seg litt ned i etterkant. 
viktigste man kan gjøre er å passe på å skifte olje med jevne mellomrom på motor og kasse.

Enig i det :) men når jeg skriver bakker så har jeg ett eksempel i hodet. Måbødalen. Her har jeg kjørt henger opp i mange år og man klarer ikke fartsgrensene fordi da koker alt/blir varmt.. Dra på opp i 80 for så å hive seg ned igjen til 25 i neste hårnålsvingen for så å bånne på til 80 igjen det er å be om koking. Her har jeg latt bilen tusle i rolig tempo, mye bedre.

Som jeg sa tidligere, alt er relativt. Hvis det bare er opp til Beitostølen så er det mye flatere igjen. Hva andre mener med bakker er ikke lett å beskrive i et forum. Men virker som at trådstarter har god forståelse for kjøringen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, e39en skrev:

Ja høres fornuftig ut det  Evopower,fikk prøvd litt nå i uka tur/retur Sogndal -Førde.Drog vogna veldig bra,var ikke problem i bakkene der fra Fjærland oppover gjennom tunnelene.Vet noen om det er mulig å lese av temp. på oljen på den automatiske girkassa i den skjulte menyen?Skal helst ikke ligge over 200 grader.

Tror ikke du finner girkassen i den menyen, kun kjølevæske og motorolje, du kan bruke f,eks Carly og ha girkassetemp oppe på telefonen mens du kjører.  Når det gjelder temperatur så ligger den typisk rundt det samme som motor.  Olja degraderes veldig om den ligger mye over 100°, har du ligget mye oppe i 120-130 grader bør den byttes etter ferien.  200 grader stemmer ikke, det må være Farenheit isåfall som tilsvarer 93°C 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil knapt merke den vognen med motoren du har, så veldig lite å bekymre seg for etter mitt syn. Veldig mange drar vogn med BMW, og da gjerne tyngre vogner og mindre motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har titusenvis av km bak meg med tung henger eller campingvogn og BMW og automatkasse. Foruten min første BMW, en E34 520iA det girolja gikk veldig varm og luktet svidd (burde åpenbart hatt oljekjøler), så har det vært helt uproblematisk.

Ved kjøring i "drive" vil de vanligvis veksle hyppig mellom girene, dette er ikke bra med tanke på varmeutvikling i olja og clutcher i girkassen. Høyt gir vil også gi økt påstand på drivlinje. Ved landevei kjører jeg nesten alltid med manuell styring og lar motoren jobbe på litt høyere turtall enn hva den vil gjøre i "drive", typisk ett gir lavere. Du kan la den falle litt i turtall i motbakke og øke litt nedover på samme giret. Unngå girskift på fullt pådrag.

Med såpass stor motor som trådstarter har og forholdsvis lett henger på kun 1500 kg, så går det helt fint. Du kan nok uten problem kjøre i "drive". Krefter i overflod.

Endret av Odd-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...