Gå til innhold

castrol olje spørsmål


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig gjennomført et oljeskift på en 08 530xd  Den skal da ha LL04.

Jeg kjøpte en castrol olje annonsert som LL04 spesifikasjon/godkjenning fra nettbutikk, men da jeg ryddet opp etter oljeskiftet oppdaget jeg at det ikke sto noe ll04 godkjenning på de.
Oljen det gjelder er: https://www.castrol.com/no_no/norway/home/car-engine-oil-and-fluids/engine-oils/engine-oil-brands/castrol-edge-brand/castrol-edge.html#tab_5w-30-ll

Når jeg spør butikken om dette hevder de at oljen tidligere var godkjent som ll04 fra bmw, men at denne var trukket tilbake. Det skal være samme oljen og vil ikke være noe problem å bruke denne.


Dette er merkingen som står på oljen

  • ACEA C3
  • MB 229.31/ 229.51
  • VW 504 00/ 507 00
  • Porsche C30



Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å bruke den oljen. Mye av kravene til LL04 er nettopp longlife intervaller, på 25-40.000km. Jeg regner med at du som diesel eier bytter mellom 10-15000 km og da er ikke LL04 like viktig. Ser at olja har C3 spesifikasjon og Castrol magnatec C3 er den jeg har brukt på min 530xd. Hva forskjellen på den og edge olja du bruker, annet enn at edge er 5w30 og magnatec 5w40 har jeg ikke satt meg inn i. 

Men konklusjonen er at jeg tror nok du kan slappe helt av om du bytter hyppig :)

Jeg bruker 5w40 siden jeg er av den oppfatning at når en motor har rundet 200.000km så bør den ha tykkere beskyttelse. Men har ingen beviser på den påstanden og ikke bruker motor olje heller. 5w30 er jo en litt lettere olje for motoren å dra rundt med tanke på utslipp og forbruk vil jeg tro. Det er også 5w30 motoren er spesifisert til. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på mange ganger selv. Hvordan vet man at en olje er god nok, selv om den ikke innehar aktuell godkjenning?

Jeg tenker på at man da bruker oljen 10-12kkm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mspec skrev:

Har nylig gjennomført et oljeskift på en 08 530xd  Den skal da ha LL04.

Jeg kjøpte en castrol olje annonsert som LL04 spesifikasjon/godkjenning fra nettbutikk, men da jeg ryddet opp etter oljeskiftet oppdaget jeg at det ikke sto noe ll04 godkjenning på de.
Oljen det gjelder er: https://www.castrol.com/no_no/norway/home/car-engine-oil-and-fluids/engine-oils/engine-oil-brands/castrol-edge-brand/castrol-edge.html#tab_5w-30-ll

Når jeg spør butikken om dette hevder de at oljen tidligere var godkjent som ll04 fra bmw, men at denne var trukket tilbake. Det skal være samme oljen og vil ikke være noe problem å bruke denne.


Dette er merkingen som står på oljen

  • ACEA C3
  • MB 229.31/ 229.51
  • VW 504 00/ 507 00
  • Porsche C30



Noen som vet noe om dette?

Vi bruker den oljen på verkstedet da innkjøpt på fat. Tidligere var fatene merket LL04. Da det opphørte tok vi kontakt med Castrol og de sa att det er samme olje som tidligere, men at de ikke hadde videreført lisensen/godkjenninga for LL04.   Du skulle vel "egentlig" hatt den Edge 5W-30 M , du kan kjøpe den neste gang for å få bedre samvittighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skjedde et eller annet på modeller etter 2018, lurer på om jeg leste at det angikk N20 motoren. Ser det samme på Liqui Moly top tec 4100 jeg har brukt også. Kan brukes til og med 2018 modeller som krever LL04 stod det på den sist jeg bytta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Det er ingen problem å bruke den oljen. Mye av kravene til LL04 er nettopp longlife intervaller, på 25-40.000km. Jeg regner med at du som diesel eier bytter mellom 10-15000 km og da er ikke LL04 like viktig. Ser at olja har C3 spesifikasjon og Castrol magnatec C3 er den jeg har brukt på min 530xd. Hva forskjellen på den og edge olja du bruker, annet enn at edge er 5w30 og magnatec 5w40 har jeg ikke satt meg inn i. 

Men konklusjonen er at jeg tror nok du kan slappe helt av om du bytter hyppig :)

Jeg bruker 5w40 siden jeg er av den oppfatning at når en motor har rundet 200.000km så bør den ha tykkere beskyttelse. Men har ingen beviser på den påstanden og ikke bruker motor olje heller. 5w30 er jo en litt lettere olje for motoren å dra rundt med tanke på utslipp og forbruk vil jeg tro. Det er også 5w30 motoren er spesifisert til. 

 

Det var ca. 12.000km siden forrige bytte og bilen har trillet ca 145.000km :)
I utgangspunktet frykter jeg ikke kvaliteten på oljen etter 15.000km, det jeg derimot var mer redd for er med tanke på DPF.


I boka står det vel at det er 0w30/5w30 bilen skal ha. Jeg føler 0w30 blir litt for tynn(har sett i IC slangene og ved innsug) og har egentlig tenkt at 0w40 blir best hvis 40 tallet gjør den litt tykkere(jeg vet at det har med høyere temperatur å gjøre) men har tenkt at de 2 tallene (lav/høy temperatur) påvirker hverandre. Kom gjerne med innspill her hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette :D

Er det noen som vet  med sikkerhet om en godkjenning som tilsvarer eller er bedre enn LL04? Dvs om man ser en olje merket med f.eks VW 504 00/ 507 00 kan man trygt bruke den da det kan være økonomiske årsaker/uenigheter mellom oljeprodusent og BMW som er årsak til manglende godkjenning.

 

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 540is skrev:

Vi bruker den oljen på verkstedet da innkjøpt på fat. Tidligere var fatene merket LL04. Da det opphørte tok vi kontakt med Castrol og de sa att det er samme olje som tidligere, men at de ikke hadde videreført lisensen/godkjenninga for LL04.   Du skulle vel "egentlig" hatt den Edge 5W-30 M , du kan kjøpe den neste gang for å få bedre samvittighet 

Takk, det var nøyaktig dette jeg lurte på!  Det hadde vært interessant å vite hva som er forskjellen på disse 2 bortsett fra navnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Tror det skjedde et eller annet på modeller etter 2018, lurer på om jeg leste at det angikk N20 motoren. Ser det samme på Liqui Moly top tec 4100 jeg har brukt også. Kan brukes til og med 2018 modeller som krever LL04 stod det på den sist jeg bytta

Da skulle de heller laget en ny LL fra 2018 :D 

Dette fant jeg ved et kjapt søk: 

BMW Longlife-14+ (BMW LL-14+)
Special motor oil for the following gasoline engines only: N20, Bx8 from model year 2014. Not allowed for diesel engines.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57 motoren som du/jeg har er såppas gammeldags at LL04 er ikke det du skal være reddet for. Bytt oftere er det jeg anbefaler. Om du er redd for dpf så vil jeg si så lenge du fyller noe som er godkjent for bruk for dpf motorer (c2 er bedre for dpf biler) så kommer du langt. Men det beste er selvfølgelig å fylle etter specs. 0w30 er veldig tynt ja. Husk at anbefalingene til oljeviskositet vel så mye er for at produsenten skal opprettholde lave utslippstall, er for at motoren har godt av det. 

Tallet før w er tykkelsen på olje ved kaldstart, altså hvor lett den løper rundt når ting er kaldt. Tallet etter w er hvor tynn/tykk olja er når den er varm, ca ved 100 grader. 5w40 vs 5w30 da vil de ha samme kaldstartegenskapene men 40 vil beskytte litt bedre ved varm motor. 

Jeg leste meg opp på dette tidligere, husker ikke eksagt, men LL01 er en bedre og mer beskyttende olje enn LL04. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøre LL01 på min heller, men da måtte jeg fjernet dpf først. Motoren hadde faktisk hatt det bedre med den eldre olja enn de nye som har så mye hensyn de må ta at det går ut over levetiden. 

0w40, joda, men skal du drive med kaldstart i minus 15 grader? Vet ikke om det er så mange LL04 0w40 oljer heller. 5w olje klarer fint kaldstart ned til minus 7 for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Evopower skrev:

M57 motoren som du/jeg har er såppas gammeldags at LL04 er ikke det du skal være reddet for. Bytt oftere er det jeg anbefaler. Om du er redd for dpf så vil jeg si så lenge du fyller noe som er godkjent for bruk for dpf motorer (c2 er bedre for dpf biler) så kommer du langt. Men det beste er selvfølgelig å fylle etter specs. 0w30 er veldig tynt ja. Husk at anbefalingene til oljeviskositet vel så mye er for at produsenten skal opprettholde lave utslippstall, er for at motoren har godt av det. 

Tallet før w er tykkelsen på olje ved kaldstart, altså hvor lett den løper rundt når ting er kaldt. Tallet etter w er hvor tynn/tykk olja er når den er varm, ca ved 100 grader. 5w40 vs 5w30 da vil de ha samme kaldstartegenskapene men 40 vil beskytte litt bedre ved varm motor. 

Jeg leste meg opp på dette tidligere, husker ikke eksagt, men LL01 er en bedre og mer beskyttende olje enn LL04. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøre LL01 på min heller, men da måtte jeg fjernet dpf først. Motoren hadde faktisk hatt det bedre med den eldre olja enn de nye som har så mye hensyn de må ta at det går ut over levetiden. 

0w40, joda, men skal du drive med kaldstart i minus 15 grader? Vet ikke om det er så mange LL04 0w40 oljer heller. 5w olje klarer fint kaldstart ned til minus 7 for eksempel. 

Det vil da si at dagens LL oljer som er merket C3 duger å vell så det :)

Da er det altså en fast standard på hvor tykk oljen er på kald motor uansett om det er 0w30 eller 0w50 og ikke slik jeg tenkte at sistnevnte kunne vært typ 2w50?

nja ikke -15, men bor i Tromsø så det er jo gjerne 5-10 minus.. Passer dog på å få noen grader i oljen før jeg kjører på vinteren.

Det er nøyaktig derfor jeg ikke har kjøpt dette da det har vært vanskelig å finne. Lurer på om mobil1 har en som er ll04

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mspec skrev:

Da skulle de heller laget en ny LL fra 2018 :D 

Dette fant jeg ved et kjapt søk: 

BMW Longlife-14+ (BMW LL-14+)
Special motor oil for the following gasoline engines only: N20, Bx8 from model year 2014. Not allowed for diesel engines.

Ja sant nok, :)  Det var sikkert noen nye tester som måtte til eller om det ble gjort noen endringer er jeg usikker på men Liqui Moly top tec 4100 som har brukt ved et par anledninger har ihvertfall mistet sin LL04, nå står den under anbefalt istedenfor under godkjenninger, https://products.liqui-moly.com/top-tec-4100-5w-40-7.html?sku=3718

Ellers er jeg enig med @Evopower her, jeg bruker også 5w40 istedenfor 0w30. 5w olje er testet ned til -30°C mens 0w olje er testet ned til -35C. 40 olje har sterkere oljefilm når den er veldig varm rundt om i motor såkalt HTHS som blir målt ved 150°.  xW30 oljer med LL04 og også C3 spec skal ha minst 3.5mPa*s mens xW40 oljer har opptil 4.0mPa*s.  Jeg mener det er viktig å ikke fylle olje som har for lav HTHS slik som LL01FE som har 3.0mPa*s og andre oljer med høyere krav til drivstofføkonomi er uegnet i motor som skal ha LL04.   Selv kjører jeg nå Ravenol RUP 5w40 som har HTHS på 3.9 mPa*s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...