Gå til innhold

Elektrisk rekkevidde hybrid.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags elektrisk rekkevidde folk med diverse hybridbiler opplever. På min 740e (hverken lang utgave eller xDrive) synes jeg det er latterlig lite.

Oppgitt (NEDC) er 44 km (noen ganger leser jeg også 48 km..?), men det er BARE tull! Det maksimale jeg har oppnådd er 25 km. Igår kom jeg ikke til mer enn ca. 18 km. Det var regn så forbruket var kanskje større når hjulene skal drenere vann - jeg hadde også en stopp på veien. Jeg har 60- og 70-soner med en god del rundkjøringer, men jeg pleier aldri å stoppe i de rundkjøringene - glir stor sett igjennom.

Og så den rekkeviddevisningen er passelig teit. Idag viste den 30 km da jeg startet. Etter å ha kjørt 7 km, viste den 16 km igjen. Skjønner ikke hvordan denne estimeringen foregår. Ville foretrukket at den viste % i tall. Ja, pilen viser %, men det er det tallet man lett oppfatter ved et raskt blikk på displayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hvor skal jeg starte :D 

Du får oppgitt i prosent om du klikker på blinklyshendelen slik at du bytter hva som skal stå i instrumentpanelet, her er det flere muligheter for hva som skal vises. Selv foretrekker jeg km og har dette som standard. :)

Som sagt før, oppgitt km er bare å glemme.. 2/3 er reelt på en god dag og flat mark opp til 60kmt. Gjerne halver oppgitt tall! Min 225xe pre-lci står vel på mellom 20-27km etter lading, alt etter temperatur. Jeg har igrunn en megabratt bakke til/fra jobb på 4-5km. Her mister jeg en km før jeg når bakketoppen på vei ned og fra huset til bakketoppen er det bare 200m. Men regner med det er fordi bilen regner ut kjøremønster og slikt. Triller ned og lader 1-3km alt etter. Men hjem igjen... la oss si jeg har 22-23km tilgjengelig, som jeg har i snitt, så har jeg mellom 7 og 14km igjen når jeg er hjemme alt etter vær/temperatur og føre. Motbakker dreper rekkevidden. Start/stopp hjelper heller ikke, er det rødt lys, slakk ned tidlig og trill deg sakte fram og kjør på når det blir grønt. Da har du bilen i drift hele tiden og du kommer deg lengre. Biler bak skal du ikke bry deg om, man sparer faktisk drivstoff på dette også istedet for å ture på til man stopper opp og så ta løs på nytt. Tidsmessig går det akkurat like fort :) 

Så spiller det inn hvordan du har det inni bilen(AC/varme) og høyrefoten. :) Du kan se på en solfylt dag når AC er på max at rekkevidden detter ned og når du demper guffen litt igjen på AC så går rekkevidden opp.

Du kan ha i ECO også, men den ødelegger aks, og det er kjipt :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ove67 skrev:

Jeg lurer på hva slags elektrisk rekkevidde folk med diverse hybridbiler opplever. På min 740e (hverken lang utgave eller xDrive) synes jeg det er latterlig lite.

Oppgitt (NEDC) er 44 km (noen ganger leser jeg også 48 km..?), men det er BARE tull! Det maksimale jeg har oppnådd er 25 km. Igår kom jeg ikke til mer enn ca. 18 km. Det var regn så forbruket var kanskje større når hjulene skal drenere vann - jeg hadde også en stopp på veien. Jeg har 60- og 70-soner med en god del rundkjøringer, men jeg pleier aldri å stoppe i de rundkjøringene - glir stor sett igjennom.

Og så den rekkeviddevisningen er passelig teit. Idag viste den 30 km da jeg startet. Etter å ha kjørt 7 km, viste den 16 km igjen. Skjønner ikke hvordan denne estimeringen foregår. Ville foretrukket at den viste % i tall. Ja, pilen viser %, men det er det tallet man lett oppfatter ved et raskt blikk på displayet.

20 km reell strømrekkevidde er da helt normalt på disse første hybridene som bare er en vits egentlig. Enten så velger man diesel eller det hybridsystemet som kom senere, som faktisk har noe for seg, i en slik bil. De første 330e, 530e og x5 40e var akkurat like dårlige på dette som din bil. Forstår du er skuffet men dette var da opplyst om fra flere hold som du kunne gjort research på før kjøp. Nedc tall kan man halvere for å få reelle tall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower enig og uenig. Om den elektriske rekkevidden er essensiell i hverdagen og man er veldig fokusert på dette, så enig. Det er igrunn umulig og ikke komme unna dette da alt det snakkes om på reklamer og tester er rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. Jeg er også uenig da man må legge bort det rekkeviddegreiene og fokusere på bilen og utstyr kontra pris :) Man har jo bensinmotoren der elmotoren ikke rekker🤷🏼‍♂️ Kjøp ren elbil om elrekkevidde er essensielt. Hybrid er ikke best i noe, men god i mye. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Evopower said:

20 km reell strømrekkevidde er da helt normalt på disse første hybridene som bare er en vits egentlig. Enten så velger man diesel eller det hybridsystemet som kom senere, som faktisk har noe for seg, i en slik bil. De første 330e, 530e og x5 40e var akkurat like dårlige på dette som din bil. Forstår du er skuffet men dette var da opplyst om fra flere hold som du kunne gjort research på før kjøp. Nedc tall kan man halvere for å få reelle tall. 

 

Ja ja - jeg er ellers superfornøyd med bilen og ikke minst at jeg slapp unna med under 22 000 i engangsavgift og kunstig høy rekkevidde var jo del av grunnlaget for den lave avguften :-). På min F10 diesel betalte jeg 170 000 (begge var to år gamle).

Å velge fossil er bare uaktuelt når man kan få slik rabatt på engangsavgiften på hybrid.

Så det er bare noe småirritasjon over at man kan oppgi 44/48 km, mens det relle er 20-25 km. Men jeg hører det er normal og ikke noe galt, så det er greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

@Evopower enig og uenig. Om den elektriske rekkevidden er essensiell i hverdagen og man er veldig fokusert på dette, så enig. Det er igrunn umulig og ikke komme unna dette da alt det snakkes om på reklamer og tester er rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde. Jeg er også uenig da man må legge bort det rekkeviddegreiene og fokusere på bilen og utstyr kontra pris :) Man har jo bensinmotoren der elmotoren ikke rekker🤷🏼‍♂️ Kjøp ren elbil om elrekkevidde er essensielt. Hybrid er ikke best i noe, men god i mye. :) 

Enig og uenig 😂 hybrid er kjempebra straks man er på 50-70km El rekkevidde eller mer. De første hybridmodellene hadde ikke så mye for seg med tanke på hverdagslig besparing, med mindre man kjører maks 2 mil hver dag (hva er da vitsen med en milsluker som 7 serie?) i tillegg mister man bagasjeplass, øker vekten og mister hengervekt. Og det er for mange mye å miste for 2 mil strømdrift. Mens på dagens 45e er jo dette blir mye mindre kompromisser og bedre sånn sett, bortsett fra økt vekt på bilen. Batterivekt slipper man ikke unna. 

Besparelsen i nybilavgift er vel enda større på de nyere hybriden med enda lenger elektrisk rekkevidde, men det som jeg ikke forstår hvorfor man henger seg opp i dette på denne type bil. X5 diesel er vel 1 mill mens hybriden koster 800? 7 serie enda mer. Har man råd til 800 så har man råd til 1 mill tenker jeg. Akkurat på de nye 45e modellene er det vel en No brainer, hybriden er det beste valget der. Men på forrige x5 måtte da 25d være bedre valg enn 40e.

Menmen, nedc tallene var juks å fanteri for å slippe unna med lavere avgifter. Godt at man nå har wltp nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ove67 skrev:

Ja ja - jeg er ellers superfornøyd med bilen og ikke minst at jeg slapp unna med under 22 000 i engangsavgift og kunstig høy rekkevidde var jo del av grunnlaget for den lave avguften :-). På min F10 diesel betalte jeg 170 000 (begge var to år gamle).

Å velge fossil er bare uaktuelt når man kan få slik rabatt på engangsavgiften på hybrid.

Så det er bare noe småirritasjon over at man kan oppgi 44/48 km, mens det relle er 20-25 km. Men jeg hører det er normal og ikke noe galt, så det er greit.

 

Hyggelig regnestykke da på en 7er 😊 Mye bil for pengene.

Får jo disse til en Ok pris i Tyskland nå.

Endret av Tony Soprano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Evopower said:

X5 diesel er vel 1 mill mens hybriden koster 800? 7 serie enda mer. Har man råd til 800 så har man råd til 1 mill tenker jeg. 

 

Den tok du lett på, synes jeg. De 200 kNOK på toppen må man gjerne lånefinansiere og så går disse pengene til avgift i stedet for til bilen. Jeg irriterer meg grenseløst når en stor del av prisen man betaler for bilen, er avgift.

Jeg har bruktimportert alle mine BMW'er fra Tyskland. Alltid tidligere har jeg irritert meg grenseløst over hvor mye mer bilen ender opp med å koste i Norge sammenlignet med prisen i Tyskland. Så ikke denne gangen :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen med el-drift er at i det du starter opp bilen så skal den enten kjøles ned eller varmes opp og da går forbruket betydelig opp. De første km-ene jeg ruller med elbil så har man fort forbruk på 350Wh/km. Med en tyngre bil så er du sikkert oppe i 400Wh/km, før du kommer ned mot 250-300 Wh/km, avhengig av hvor kaldt/varmt det er og om du kjører oppover eller nedover, samt hastighet og aksellerasjon. Bilen din har en batteripakke med en effektiv kapasitet på 7.4kWh, så med et forbruk på 300Wh/km får du de 25km-ene du beskriver. 

Tallene produsentene kommer med er oftest under ideelle forhold, da er bilen og temperaturen ute rundt 20 grader. Hvis du da har kjørt med fossil motor i 1 time og har fullt batteri og bytter til el-drift gjennom 60-70-sona vil du nærme deg disse. Ellers er det bare å glemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, E.C. said:

Tingen med el-drift er at i det du starter opp bilen så skal den enten kjøles ned eller varmes opp og da går forbruket betydelig opp. De første km-ene jeg ruller med elbil så har man fort forbruk på 350Wh/km. Med en tyngre bil så er du sikkert oppe i 400Wh/km, før du kommer ned mot 250-300 Wh/km, avhengig av hvor kaldt/varmt det er og om du kjører oppover eller nedover, samt hastighet og aksellerasjon. Bilen din har en batteripakke med en effektiv kapasitet på 7.4kWh, så med et forbruk på 300Wh/km får du de 25km-ene du beskriver. 

Tallene produsentene kommer med er oftest under ideelle forhold, da er bilen og temperaturen ute rundt 20 grader. Hvis du da har kjørt med fossil motor i 1 time og har fullt batteri og bytter til el-drift gjennom 60-70-sona vil du nærme deg disse. Ellers er det bare å glemme. 

Det er 9,2 kWh som er oppgitt. Mener du jeg bare har tilgang til 7,4 kWh av de?

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-bmw-740e-740le

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2020 at 1:15 PM, Marius2002 said:

Hmm... hvor skal jeg starte :D 

Du får oppgitt i prosent om du klikker på blinklyshendelen slik at du bytter hva som skal stå i instrumentpanelet, her er det flere muligheter for hva som skal vises. Selv foretrekker jeg km og har dette som standard. :)

 

Jaha? Trykket meg gjennom alle opsjonene idag - så ikke prosent ladetilstand noe sted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...